Transportas fantastikoje
Taip pat paskaitykite Tunelis po Atlantu...
Vienas fantastikos paradoksų idėjos apie transportą pačioje žemėje gerokai skurdesnės nei
kosmose. Beveik nebuvo progreso nuo Ž. Verno laikų. Jis dar 1880 m. romane Garo namas aprašė
žingsniuojantį visureigį. Tokių, tik su elektriniais ar atominiais varikliais, gausu šiuolaikinių fantastų
kūriniuose. Bet juk tokios mašinos jau sukurtos ir dumia net keliasdešimt kilometrų per valandą greičiais
(žr. apie robotų ateitį).
Iki 19 a. vidurio kūriniuose praktiškai visas transportas buvo pagalbinis. Dž. Vilkinsas Matematinėje
magijoje (1648) gana smulkiai aptarinėjo povandeninius laivus, skraidančius aparatus ir sausumos jachtas, tačiau tik paviršutiniškai
palietė naujų energijų šaltinių panaudojimą. Ir mūsų laikais kiek absurdiškai atrodo anoniminis Jurgio VI karaliavimas
1900-1925 m. (1763), optimistiškai aprašantis ateities kanalų baržas. Bet jau 1801 m. pastatytas garlaivis The Charlotte
Dundas, nors tik 1843 m. I.K. Brunelio išrastas sraigtas leido revoliucionizuoti jūrų keliones. Pirmąjį garvežį R. Trevitikas
sukūrė 1804 m., tačiau tik 1825 m. atidarytas Stoktono-Darlingtono geležinkelis ir ši transporto rūšis sparčiai išplito
Europoje ir JAV. Tad nenuostabu, kad 19 a. pabaigos rašytojams transporto išvystymo tema buvo labai įkvepianti, ir jam dažnai panaudota elektra.
Tačiau jų tikėjimas elektros galimybėmis buvo naivus, ypač išvysčius vidaus degimo variklį ir kai H. Fordas 1909 m. įrengė Model-T surinkimo liniją.
To laikotarpio atspindžiu yra Ž. Vernas, kurio pirmuoju romanu buvo Penkios savaitės oro balionu (1863) tai buvo
laikas, kai tapo įmanomas turizmas. 20 tūkstančių ljė po vandeniu (1870) pasirodo povandeninis laivas Nautilus, o
Debesų kliperyje (1886) - aeronefas. Povandeniniai laivai ir orlaiviai to meto fantastiniuose kūriniuose imti
vaizduoti kaip ateities karų ginkluotės dalis (pvz., Dž. Grifito kūriniuose su F.T. Jane iliustracijomis;
tą temą išnaudojo ir H. Velsas skaitykite apie jo pranašystes).
1890 m. Ž. Vernas iškėlė povandeninio tunelio idėją, - traukiniai jame galėjo zvimbti net 1800 km/val
greičiu. Ją vėliau pakartojo A. Kazancevas Arkties tilte, o kai kuriems 20 a. kritikams
tai pasirodė pernelyg nerealu. Tie pragmatikai mąstė primityviai: atseit, mūsų transportas yra ratinis, o jam yra proto
ribos. Bet ar visas transportas privalo būti ratinis? Tas pats Ž. Vernas aprašė pneumatinius traukinius.
Bet ginčas su ribotojais baigėsi gana greitai 1965 m. buvo paskelbta, kad kuriamas reaktyvinis
traukinys, vamzdžiu lėksiantis per 3000 km/val. (bet tas projektas, pasirodė, irgi iš fantastikos srities).
Tada būtų nesunku įsivaizduoti gyvenantį prie Viduržemio jūros ir kasdien važinėjantį į darbą Vilniuje, o vakare klausantį operą Niujorko Metropolitene.
Gerokai išsišoko tik A.
Beliajevo Arielyje pristatyta idėja: skridimas be jokių papildomų priemonių vien nukreipiant kūno molekules. Bet juk tai sena žmonijos svajonė!
O kodėl gi ne? Neseniai atrodė neįmanoma perkelti elektronus iš vienos orbitos į kitą, o dabar tai vyksta lazeriuose.
Pasirodė transporto revoliucijos socialinio poveikio įsivaizdavimai, bet nepasakysi, kad jie buvo labai gilūs. Paminėtinas
D.H. Kelerio Pėsčiųjų sukilimas (1928), kuriame valdantįjį automobilistų elitą, praradusį galimybę naudotis kojomis,
nuverčia beteisiai pėstieji. Kiti kūriniai, kuriuose veikia automobilis, daugiau satyriniai: K.A. Smito Didysis dievas
Mašina (1940), A. Azimovo Išpuolis (1953) ir t.t.
Užpatentuota gamtos
Kelionė į Žemės gelmes - populiari tema fantastikoje, kurios klasikiniu pavyzdžiu yra Ž. Verno
Kelionė į Žemės centrą (1864), nors pradžioje keliautojai dažniau pasinaudodavo natūraliais urvais. Grafo D. de Šuzio5)
apysakos Požeminė ugnis (1883) veikėjai kelią skinasi paprastais kirstukais, bet jau
E. Berouzas romane Tarzanas ir skruzdažmogiai (1924)
panaudoja mechaninį geožvalgą. Povandeninis laivas, kaip perspektyvus karinis projektas,
minimas ir G. Orvelo romane 1984 (1949).
Taip pat skaitykite Ateiviai iš planetos vardu Žemė
ir Plazma įrankiai ir požeminės transporto priemonės...
O štai V. Ochotnikovo1) Keliai gilyn (1950) herojai žavisi:
- Tik pažvelkite į šį projektą. Ką ten matome, draugai? Štai verpstės formos mašinos korpusas... Gale
plaukmenys tarsi žuvies... Priekyje grąžto sistema, kurios dėka mašina rausis į uolienas... Kokia drąsi mintis! Koks mokslinės fantastikos polėkis!
Bet praėjo vos keli metai ir tarybinis inžinierius A.I. Trebelevas Urale išbandė pirmąją požeminio
plaukiojimo mašiną. Ji mėgdžiojo kurmį bet kurmis ne vienintelis ir toli gražu ne geriausias gyvūnas
pamėgdžiojimui. Žymiai efektyvesniu gali būti senovinių gyvūnų kopijavimas jie naudojo paprastesnius, tačiau veiksmingesnius principus.
Tokie yra jūrų kirminai priapulidai2) vos ne seniausi Žemės gyventojai. Jie išvystė
nepaprastai patikimą apsisaugojimo nuo nemalonumų būdą gyvena po jūros dugnu ten prarausdami urvelius.
2/3 priapulidų kūno užpildyta skysčiu, o priekinėje kūno dalyje randasi gręžimo straubliukas,
padengtas daugybe šeriukų. Sutraukus raumenis skystis pasistumia į priekį ir straubliukas įsibrauna į gruntą pramušdamas plyšį.
Skystis tebesilieja į išbrinkusį straubliuką, kuris plečia plyšį. Mažytis kirminėlis sukelia jėgą, 40 kartų viršijančią jo svorį.
Tobulėjimo riba
1960 m. Nevil Šiutas3) išgarsėjo fantastiniu romanu Paskutiniame krante, kuris buvo ir ekranizuotas.
Bet jisai dar 1929 m., būdamas aviacijos inžinieriu-konstruktoriumi, parašė darbą apie aviacijos vystymosi
perspektyvas. Ir lėktuvui pasiekus jo ribas (atseit, apie 1980-uosius), jis bus tokių charakteristikų:
greitis 170-200 km/val., skydžio nuotolis 1000 km, naudingas krūvis 4 t., bendras svoris 20 t.
Bet jau 1960 m. N. Šiuto prognozės buvo viršytos per 5 kartus.
Filijo Fogo kelionė aplink pasaulį
10-ąjį Ž. Verno romaną Aplink pasaulį per 80 dienų nuo pat pradžių lydėjo neįtikėtina sėkmė.
Filijas Fogas, genamas negailestingų autoriaus eilučių, keliavo iš miesto į miestą, iš vienos valstybės į kitą, ir ...
Paryžiaus laikraščio Le Temps (jame 1872 m. lapkričio mėn. 6 d. imtas spausdinti šis romanas) tiražas be paliovos
augo. Skaitytoją, įpratusį tikėti, jog aplink pasaulį įmanoma apkeliauti tik per daugelį metų (jei ne kelis metus), pribloškė ir
užbūrė ir pats romano pavadinimas, ir pati šaltakraujo anglo užmačia. Be to, ir aišku neatsitiktinai, romano veiksmas
prasidėjo tų pačių metų pabaigoje tad romanas buvo sutiktas kaip reportažas apie tikrus įvykius. Ir dar kaip sutiktas!
Paskutines naujienas apie šią kelionę Amerikos korespondentai kasdien perdavinėjo į Niujorką telegrafu.
... Štai užnugaryje jau palikta Azija, Japonija, įveiktas Ramusis vandenynas. Ne be nuotykių, tačiau gana sėkmingai
perkirstas Amerikos žemynas. Vietinė publika staiga susijaudino sužinojusi, kad garlaivis, kuriuo Fogas buvo numatęs
grįžti į Angliją, išplaukė 45 min. anksčiau, nei jis pasiekė uostą. Pavėlavo!!!...
Į pagalbą atskubėjo Amerikos laivininkystės kompanija, pasiūlusi Ž. Vernui riebų honorarą, jei šis savo herojų
perplukdys per Atlantą geriausiu tos kompanijos garlaiviu. Tokia reklama tikrai būtų pasiteisinusi... Tačiau Filijas Fogas
nusprendžia plaukti už asmeninius pinigus įsigyta Henrieta mediniu garlaiviu su geležiniu kaminu. Medinės garlaivio
dalys labai pravertė Fogui paskutinėje jo kelionės atkarpoje (vis tik kai kurių laivybos linijų aprašymas leidžia spėti, kad kažkiek įtakos buvo).
Ir pagaliau gruodžio 22 d. Le Temps pranešė: Filijas, kuris jau buvo susitaikęs su nesėkme, vis dėlto Reformų klube
pasirodė tiksliai numatytu laiku gruodžio 21 d. 20:45
Nepaprastas būdas, padėjęs herojui atgauti prarastą laiką, prancūzų spaudoje sukėlė gyvą diskusiją, beje, gerokai
prisidėjusią ir prie paties romano populiarumo. 1875 m. romanas išėjo atskira knyga. O jau 1889 m. jauna amerikietė,
Niujorko Sun reporterė Nelė Blei4) apkeliavo pasaulį per 72 d. Buvo dar keletas apkeliavusių aplink Žemę per trumpesnį
laiką, o 1959 m. Ž. Verno proanūkis Klodas Lasas apkeliavo per tas pačias 80 ... - tik valandas, o ne dienas.
L. Tolstojus rašė: Žiulio Verno romanai puikūs! Aš juos skaičiau jau suaugęs ir vis tiek, prisimenu, labai žavėjausi. Kurti
intriguojančią, jaudinančią fabulą jis buvo nuostabus meistras. O išgirstumėte, su kokiu pasigėrėjimu apie jį kalba
Turgenevas!...
Paaiškinimai:
1) Vadimas Ochonikovas (1905-1964) - rusų rašytojas fantastas, inžierius, išradėjas
(apie 200 išradimų ir patobulinimų elektronikos ir karo pramonės srityse). 4-me dešimtm. išrado kino garso įrašymo sistemą, panaudota garsiniams kino filmams.
Jo fantastiniai kūriniai buo jo idėjų populiarizacijos priemone.
2) Priapulidai (lot. Priapulida) jūrų bestuburių kirmėlių klasė, gyvenanti jūrų dugno nuosėdose.
Dauguma rūšių gyvena rausdami. Klasės pavadinimas susijęs su graikš vaisingumo dievo Priapo vardu, nes jų forma gerokai primena penį.
3) Nevilis Šiutas (Nevil Shute Norway, 1899-1960) anglų aeronautikos inžinierius ir rašytojas.
1950 m. su šeima persikraustė į Australiją, nes, būdamas konservatoriumi, nenorėjo gyventi leiboristų valdomoje šalyje.
Pradėjo rašyti dar 3-me dešimtm., tačiau vengė literatūrinės aplinkos. Jo romanams būdingi techniniai ir politiniai
spėjimai, pvz., Visiškai slaptai (1942) buvo britų cenzūros sulaikytas, nes kariškiai jame pamatė įžvalgų, kurias
vėliau realizavo. O ir Be kelio (1947) aiškino apie lėktuvo gamybos problemas, pasireiškusias 1953 m. ir sukėlusias
Kometos tipo lėktuvų katastrofas. O ypač išgarsėjo jo Paskutinis krantas (arba Pliaže, 1957), pasakojantis apie pasaulį po
Trečiojo pasaulinio (branduolinio) karo; Melburno gyventojai laukia iš šiaurės atslenkančio po karo
kilusio radiacijos debesies. Kiekvienas asmuo artėjant mirčiai elgiasi skirtingai - jį ekranizavo S. Krameras (1959).
Paminėtinas ir romantiškasis bestseleris Miestas tarsi Alis (1950).
4) Nelė Blei (1864-1922, Elizabeth Cochrane Seaman,
mergautinis vardas Elizabeth Jane Cochran) Nellie Bly pseudonimu žinoma amerikiečių žurnalistė,
verslininkė. 1885 m. pradėjo dirbti Pittsburgh Dispatch reportere, tačiau 1887 m. persikėlė į Niujorką, kur aprašė pasibaisėtinas
sąlygas psichiatros ligoninėje, o tada New York World redaktoriui pasiūlė, kad viršys Ž. Verno kelionės
trukmę. Į kelionę aplink pasaulį išvyko 1889 m. lapkričio 14 d., pakeliui nuklydo nuo maršruto, kad paimtų interviu iš paties
Ž. Verno. Ir galiausiai aplink pasaulį apkeliavo per 72 d. 6 val. ir 10 min. Kelionę aprašė 1890 m. knygoje. Vėliau ištekėjo
už 42 m. vyresnio milijonieriaus ir metė žurnalistiką tapdama Iron Clad Manufacturing Co prezidente. Kompanijai bankrutavus, grįžo į žurnalistiką.
5) Didjė de Šuzi (Didier de Chousy, tikras vardas Alfred Didier Marie Mesnard,
comte de Chousy, 1834-1895) prancūzų rašytojas. Išleido anonimiškai romaną Ignis (1883) apie geoterminį gręžinį
prie požeminės ugnies, beje, pasižymintį tam tikru cinizmu progreso atžvilgiu.
Papildomai skaitykite:
Oreivystės istorija
Tunelis po Atlantu
Alcubierre pavara
Į kur pakvietė Aelita?
Kas leistina fantastikoje?
Ateitis - elektrinļs raketos
Tiltas per Beringo sąsiaurį
Tarpplanetinė komunikacija
Planetų judėjimo pakeitimai
V. Nazarovas. Silajaus obuolys
8 alternatyvūs energijos šaltiniai
Šarvuotųjų automobilių pirmeiviai
Atgal į ateitį: laivai kelioms kartoms
Senovės Indijos oreivystės priešaušris
Skrydžiai oro balionais Lietuvoje 19 a.
Grigorijaus Kalendarovo mirties spinduliai
Ž. A. Roni-vyresnysis. Nepažintasis pasaulis
Toji kosminė 19-ojo amžiaus antra pusė
Keliautojo autostopu gidas po galaktiką
Sv. Zlatarovas. "Protėjaus" operacija
Drąsus karo lakūnas iš Lietuvos
Priešsparnio istorija ir priešistorė
Mokslininkų indėlis fantastikai
Tokios tad buvo lenktynės
Utopijos apie Rusiją
Išsigelbėjimo arkos
Kyla ultralengvieji
Svečias iš kosmoso
Paštas raketa
Vartiklis