Lukas Devita
PASTABOS APIE KŪRYBIŠKUMĄ
Nebijok klaidų, tokio dalyko tiesiog nėra
Miles Davis**), džiazo triūbininkas, XX a. muzikos novatorius
Rašant, kartais norėtųsi būti labiau žodžių organizatoriumiv, ar tai upės stebėtoju nei autoriumi.
Gal panašiai, kaip atviros sielos žiniuonė Donna*), Vaivorykštės ledi, kurios įspūdžiai ir
pamąstymai apie kūrybos esmę įkvėpė šiam pasakojimui. Žinoma, kūrybiškumo tyrinėjimo šaltinių
yra daugybė jų įvairovė aprėptų nuo meno kritikos iki psichologijos. Tuo tarpu minėtoji kanadietė Donna Kinniburgh
akademiniam pasauliui būtų gal kaip abstraktusis ekspresionistas Jackson Pollock'as klasicizmo tapybos tradicijai.
Donna savo gausius rašinius įvardina Atspindžio skaitymais ir teigia atsakymus gaunanti iš
angeliškų būtybių, ar to, ką pavadintume vidiniu balsu, išgrynintu gilia meditacija. Panašu, kad
ne vadovėliuose, o ten pat giliai viduje glūdi ir kūrybiškumo esmė. Pačiose ištakose, kur gyva
samprata apie kūrybiškumą, kaip prigimtinę savybę, kiekvieno asmens - nes jis pats tiesiog įkūnija kūrybos akto
projekciją. Ši savybė tuomet savotiškai neišvengiama ir galima manyti pasireiškianti visada. Net tuomet, kai nepasireiškia.
Tačiau vienas individas ieško būdo atverti kūrybiškumą, jausdamas stygių kiekviename
žingsnyje, kai kitas kenčia nuo sumanymų pertekliaus, išraiškos ar formos paieškų ir mielai
pailsėtų nuo vidinio akstino "kažką nuveikti". Kūrybingasis tikina, kad būti tokiu - ne pyragai:
išmanymo bei galimybių trūkumas, nepasitenkinimas, nepaliaujamas tobulo išpildymo siekis lydi
kiekvieną kūrybinį procesą. Panašu, kad šiems dviems bičiuliams derėtų veikti išvien,
pasidalinant patirtimi. Gal būt abu jie gyvena kiekviename mūsų.
Žodis kūryba dažnai taip ir ištraukia priešais akis meno kūrinį, ir tokia asociacija
neabejotinai pagrįsta. Tačiau kūrybiškumas daug daugiau už meninę išraišką. Pats gyvenimas
gali būt pavadintas menišku, jei jis kūrybingas. "Daugiau" tai tuo pačiu paprasčiau, t.y. raktas į
kūrybiškumą slypi paprastume, sąmoningume ir buvime savimi (jei tik tai būtų paprasta). Tačiau
svarbus pats pirminis nusiteikimas, kad kūrybiškumas nėra išskirtinė savybė, o kiekvieno asmens
prigimtinė teisė. Pasak ne-moksliškų šaltinių, tokių kaip angelų pastebėjimai - pati samprata
kūrybingumo stygius yra neteisinga ir beveik neįmanoma. Kūrybiškumas natūralus, o jo
sulaikymas - ne, nors žmonės dažniausiai elgiasi lyg būtų atvirkščiai. Tačiau, pasak to paties
šaltinio, kūrybiškumo suvaržymas net gi reikalauja daugiau jėgų nei kūrybinis pasireiškimas. Bet
aplinkybės gali padėti pagaliau išlaisvinti asmens valią. Kartais pilnai "užstumtas į kampą",
kritinėje situacijoje asmuo atveria kūrybingumą, to dėka išsigelbėdamas. Kūrybiškumas tiesiog
būtinas išgyvenimui, nesvarbu kuo žmogus užsiimtų. Vadinas, ši esminė savybė dažniausiai suvokiama per siaurai.
Kūrybiškumas gali pasireikšti bet kurioje veiklos srityje, viskas priklauso tik nuo asmenybės.
Vargu ar net įmanoma pilnutinai, iš pagrindų išspręsti problemą nebūnant kūrybingu - tokiu atveju
tik kartojamos "saugios" klišės, pasitenkinama sprendimo "imitacija". Akivaizdu, kad
kūrybiškumas neatsiejamas nuo laisvo mąstymo, atvirumo bei sąmoningumo. Tuomet, problema
ne kūrybiškumo stygiuje, bet sugebėjime jį atverti. Vienas iš skvarbiausių Donna'os "Atspindžių"
pastebėjimų tas, kad mes "kūrybingai blokuojame savo kūrybiškumą". Išties atrandama daug
būdų, pasiteisinimų, baimių varžančių kūrybiškumą. Neretai manoma, kad jis buvo traumuojamas
jau vaikystėje, nepakankamai vystomas. Lyg priežastys būtų vien išorėje. Vidinis kūrybingumas
tiesiog neaptinkamas ar nepastebima, kad jis yra ir veikia. O įvairios kliūtys tik skatina jį pilniau atsiskleisti.
Dažnai atrodo, kad labiausiai varžo aplinka - pavyzdžiui, lyg savaime suprantama, kad
novatoriški pareiškimai sunkiausiai pasitinkami politikoje, religijoje ar teologijoje, tuo labiau,
sakykim, archeologijoje - kas labai gaila, nes čia taip trūksta šviežio žvilgsnio. Taip pat manoma,
kad naujumas, drąsa, eksperimentika tai neva meninės terpės privilegija, įprastiniai palydovai. O
kaip nebūtų keista, viena iš priežasčių, galinčių stabdyti kūrybiškumą, tai - meno kultas. Tiek
visuomenėje, tiek primestas ar pripažintas individualiai. Gal tai per daug abstraktu ir aiškiau teigti
iš kito galo, kad meninė išraiška būtų visuotinesnė, jei suprantama tik kaip tyli asmeninė
priemonė dvasiniam vystymuisi. Jos grožis - procese, tuomet rezultatas ne taip svarbus,
nepriklauso nuo įvertinimo, o meninė išraiška lieka laisva. Tačiau "menas", pasirodo gali
prisistatyti ir kaip konkreti įstaiga su atsakingais administratoriais, ar kaip nuostatų sistema.
Tuomet, jei geriau atsitraukti, tai kūrybiškumas čia - vėlgi kaip išsigelbėjimas.
Nesvarbu, ką darai - sodas, virtuvė, ar net pasų poskyris gali tapti kūrybinga vieta, kur atsiskleidžia sumanumas ar patirtis. Išradingasis,
Sufizmo
įtakotas filosofas Gurdžijevas
sakydavo, jei žmogus sugeba nors vieną darbą atlikti gerai, pakylėtai, tai su juo jau yra ką aptarti.
Tuomet jis sugebėtų perimti ir dvasinio tobulėjimo mokymą. Svarbu, kad kūrybingumas
pasireiškia ir tiek pat būtinas suvokiant dalykus, skaitant, žiūrint, įsisavinant naujas idėjas.
Kiekvienas įsigilinimas jau yra kūrybos aktas, o paviršutiniškumas neatvers brandžių pastebėjimų.
Kūrybiškumas todėl yra beveik sinonimas darbštumui.
Tačiau kūrybiškumas, be minėtų dalykų, tai ir iššūkis.
Pokario Amerikoje, tapytojas Jackson Pollock (19121956) sumanė padėti į šalį teptuką ir ėmė drabstyti
dažus nudrožta lenta, semdamas juos iš paprasto "dažytojo" kibiro. Jis tarytum šoko ekstazėje
apie didžiulę drobę, paguldytą ant grindų, lyg piešdamas, nerviniais siūlais supintas sielos
išgyvenimų kronikas, tiesiogiai perteikdamas emocijas. Staiga tai buvo taip laisva, išgryninta iki
"konkrečių tapybinių pojūčių". Jackson Pollock atsisakė įprastinio paveikslo kompozicijos principo,
o jo darbo būdas tapo vadinamas "vyksmo" tapyba (action painting ). Atrodė, kad Jackson
Pollock kuria spontaniškai, tačiau manoma, kad jis tuo pačiu labai tiksliai suvokė savo judesius ir
apgalvotai formavo piešinį. Viename savo darbe, trijų metrų ilgio drobėje Lavender Mist, jis
galiausiai įmerkė rankas į dažus ir pliaukštelėjo atžymas paveikslo viršuje, lyg susigretindamas su
pačiais ankstyviausiais žinomais "dailininkais", vadinamose priešistorinėse olose. Jackson
Pollock'o drąsa ir paprastumas įkvepiantis, nebūtinai imtis dažų kibiro, bet naujai, šviežiai peržvelgt meninio vaizdavimo būdus bei prasmę.
Rodos visai priešingas nuo jo ir Amerikos ekspresionistų Andy Warhol, pop meno
pradininkas. Jis tiesiogiai perėmė objektą, tiesiai iš supermarketo lentynos ir pats tarytum
pasislėpė už savo "bejausmių" drobių. Tačiau kas sieja abu minėtus dailininkus - jų darbai
reikalauja žiūrovo sąmoningumo, o taip pat vienodai gali piršti mintį, " taigi ir aš taip galėčiau !".
Andy Warhol visu savo kūrybiniu gyvenimu nuvainikuoja menininko - išskirtinės nepakartojamos
asmenybės kultą. Savo dirbtuvę Andy pavadino "Fabriku", duodamas antausį pompastiškai
tapytojo "studijai". Be to, Andy Warhol net norėjo būti lengvai pakartojamu, jo darbai galėjo būt
išpildyti asistento ir nesiskirti nuo originalo. "Norėčiau būti Xerox'o mašina", šmaikščiai teigė
dailininkas. Bet pats tapybos pasaulio "žvaigždės" darbo principas gali netikėtai pasirodyti artimas ir tam, kas vadinama liaudies menu.
Kai Andy Warhol ėmėsi filmuoti, jis buvo lyg vaikas su kamera ir grąžino, pasak Jono Meko,
kino meną prie ištakų. Svarbiausia Warhol'o filmuose išliko kasdieninis kūrybos džiaugsmas, improvizacija ir laisvė kitiems išreikšti save
(Andy Warhol'o filme). Ironiška, bet ir taiklu, kaip pranašiškas Warhol'o posakis Ateityje visi
bus įžymus...penkiolikai minučių. Tačiau meilė žmonėms ir kiekvieno paskatinimas išliko
pagrindine nuoširdžia Warhol'o nuostata: apšvietimas blogas, projekcija bloga, operatorinis
darbas baisus... o žmonės nuostabūs. Arba, Žiūrovai eina į kiną, tam, kad pažiūrėti į kitus
žmones ekrane. Holivudas visiškai nusiklaidžioja elgdamasis su herojais lyg su daiktais - perkelia
juos į vaizdingą aplinką, įsodina į Rolls Royce'są, nuskraidina į Egiptą. Nieko to išvis nereikia.
Žmonės tokie ypatingi - neįmanoma padaryt blogo kadro.
Ne tik Andy Warhol'o pasisakymai, bet
ir dauguma jį pažinojusių patvirtina nepamainomą dailininko savybę įkvėpti kitus būt kūrybingais,
paprastai, lyg būti savimi - kiekvienas visada yra kūrybiškas (Andy Warhol).
Įdomu, kad būtent tokius žodžius ištarė ir tarytum visai nepanašus į
Andy Warhol'ą charizmatinis anglų poetas bei dailininkas
William Blake (1757-1827). Mažai kas galėjo jam
prilygti mąstymo drąsa ir William Blake laikė vaizduotę teisingiausia tikrove. Žmogaus gyvenimą
Blake
piešė lyg neatsiejamą dalį dieviško virsmo rate. "Kiekvienas turi išgyventi Biblijos
paveikslus, kaip savo biografiją" - toks iššaukiantis, o kartu įpareigojantis teiginys kviečia
kūrybingai pačios sielos vystymosi interpretacijai. Tikėjimas negalėjo būt imamas paraidžiui, bet
turėjo būt atviromis durimis į kūrybingą gyvenimą siekiant tobulėjimo. William Blake tikėjo, kad tik
žmogus atvėręs savo kūrybiškumą galėjo būt tikru krikščionimi, gal būt būsimojo išsvajoto Menų
miesto - Blake'o Naujosios Jeruzalės - piliečiu. William Blake savo vizijose kalbėjo su Pranašais,
lankėsi Pragaro Spaustuvėje ir su Angelų pagalba praverdavo Pažinimo duris. O jam pavyko dar
daugiau - išeiti už laiko ribų. Dabar, nemirtingas Poetas gali priminti taip pat seną, kaip žemė,
nuostatą, kad kūryba tai dievų bruožas. Būtent daugiskaita, nes daugybė kosmologinių
pasakojimų ir mitų jį pabrėžia. Pasaulis ir žmogus sutvertas tokiomis įvairiomis formomis,
įamžintomis skirtingų tautų legendose, didžiosiose ar mažai žinomose religijose. Ir bent vienas
dalykas visa tai vienija - kūrybingumas. Dažnai Dievas ir yra visagalis savo beribiu kūrybiškumu.
Prisidengus naivaus vaiko atpasakojimo stiliumi galima būtų pratęsti - bet gi dauguma
pakylėtų legendų, o tuo labiau tikėjimų ir skatina sekti Dievo pavyzdžiu, vystyti tai kas svarbiausia
dieviškoje tikrovėje. Keista, bet pasak daugelio religijų, mes joje ir esame. O viena kūrybiškumo
ištakų - gal būt kaip tik tas naivus vaikas, nespėjęs sužinoti pasaulio tvarkos ir taisyklių. Kita
priežastis - tiesos ieškojimas, atviras, be išankstinių nuostatų. Ne tiek užtikrintas pareiškimas, kiek nenuilstantis ieškojimas.
*) Donna Kinniburgh - kanadiečių mediumė, dirbanti Edgaro Keisio
stiliumi kartu su savo vyru Styvu, padedančiu įeiti ir išeiti iš gilaus transo. Nuo 1976 m. dirbo asmenybės vystytoja, o nuo
1982 m. užsiima čanelingu su dvasinės išminties būtybėmis, kurias vadina Refleksija. Save vadina
Vaivorykštės ponia. Jiedu rengia seansus, kursus.
**) Mailsas Devisas (Miles Dewey Davis III, 1926-1991)
amerikiečių muzikantas, trimitininkas, džiazistas. Per 50 m. ne kartą keitė grojimo stilių: bebop, cool jazz, hard
bop, jazz fusion
Buvo bene visų džiazo atradimų priešakyje, laikomas vienu didžiausių inovatorių; iš dalies
buvo atsakingas už tonacinio džiazo vystymąsi. Sukūrė originalų grojimo trimitu stilių. Jo Kind of Blue albumas
išlieka parduodamiausiu džiazo albumu pasaulyje.
Prerafaelitai
Poetinė geometrija
Dailininkai: Algis Lankelis
Pranašiškas Aldous Huxley
Rock poetika: Ziggy Stardust
Gnostikai ir žvaigždžių vaikai
A.Warhol - nuobodulio karalius
Jim Morrison, Amerikos poetas
Dendizmo poetika: literatūra ir mada
Andy Warhol: portretas su datomis
Viljamas Bleikas: pamirštas ir prisimintas
Psichodelinės eros atspindžiai: Amerikos pionieriai
Chaosmo estetika: James Joyce Viduramžiai
Žiūrovo nuostaba kūrinio suvokimui
Pirmoji tarpžvaigždinė kelionė
G.Gurdžijevas. Ketvirtasis kelias
XXI a. disidentai - David Icke
Menininko ir jo kūrinių klajonės
Andrė Morua. Kuo aš tikiu?
U.Eco. Įžengiant į miškus
Odisėjas visapusiškas
Visų dienų apmąstymai
Rodanti kelią
Fantastikos skiltis
NSO.LT svetainė
Meno skiltis
Vartiklis
|