XXI a. disidentai - David Icke
Visada visuomenėje būna kitaminčių. Ir skirtingų kiekvienoje valstybėje, ypač jei tos valstybės priklauso, iš pirmo žvilgsnio,
labai nepanašioms formacijoms. Sovietinio disidento samprata nuo XX a. antros puses tapo bene geriausiai žinoma,tiek gerai, kad iki šiol post-sovietinėse
šalyse žodis disidentas pirmiausia asocijuojasi su senuoju anti-komunistu, ar politiniu kitaminčiu, kovojančiu prieš autoritarinį rėžimą.
Platesne prasme disidentas (nuo lot. dissidentis - nesutinkantis, prieštaraujantis) - tai asmuo
nepripažįstantis plačiai vyraujančios ideologijos, oponuojantis oficialiai politikai, struktūrai, plačiai
nusistovėjusioms normoms, aktyviai išsakantis savo nuomonę. Dažniausiai jis veikia nepažeisdamas
valstybės įstatymų, nenaudoja smurto, remiasi konstitucinėmis teisėmis, savo idėjas propaguoja
įmanomomis žiniasklaidos formomis. Disidentai sąlyginai skirstomi į politinius, socialinius ir religinius.
Kultūros srityje tokiais galima laikyti radikalius alternatyvaus meno bei muzikos atstovus.
Kaip taisyklė, kuo gilesnė disidento įžvalga ar atviresnė sąmonė, tuo mažiau tikimybės, kad jis oponuos
tik vienai siauresnei gyvenimo sričiai. Greičiau tai tik pradžia, tinkamas išeities taškas. Pvz., opozicinis
politinis aktyvistas ima suprasti, kad priešinasi sistemai, kur teisingumo, finansų, kultūros, religijos,
švietimo ar medicinos problemos glaudžiai siejasi, ar yra netgi sąmoningai supintos tarpusavyje.
Ieškodamas tiesos jis gal būt atsisuks prieš visą galingą esamos tikrovės palaikymo mechanizmą.
Sovietiniai disidentai reikalavo žodžio laisvės, siekė pilnaverčių žmogaus teisių, už tai buvo persekiojami
ir dažnai represuojami, ištremiami ar izoliuojami. Atrodė šitokia jų padėtis buvo unikali ar būdinga tik
panašaus profilio totalitarinėms valstybėms. Tačiau laisvos vakarų valstybės taip pat nestokojo
disidentų, net ištisų jų judėjimų, kurie galėjo pasireikšti neabejotinai atviresniu būdų. Politiniai
disidentai, ar tiesiog nekomerciniai menininkai kapitalistinėse valstybėse galėjo būt bendrai vadinami
komunistais - tai lyg pagal atvirkštinio atspindžio taisyklę. Eiliniai hipiai ar žymūs roko muzikantai, kaip
John Lennon, buvo kaltinami posūkiu į kairę. Ir kai kada, tiesiog priešiškų pažiūrų disidentai, kiekvienas
savo šalyje, galėjo būt pasodinti už grotų, pasitelkus vienokį ar kitokį pretekstą. Pavyzdžiui, tokie skirtingi kitaminčiai,
kaip Vladimiras Bukovskis tuometinėje SSSR ar Angela Davis*) - JAV,
susidūrė su bendrais žmogaus teisių pažeidimais ir diskriminacija, kas dar syk primena ir tai, kokie, savo esme yra panašūs pasaulio karaliai bei valdovai.
Šiandien Vladimiras Bukovskis nėra tik buvęs disidentas, jis -
vienas nedaugelių, drįstančių lyginti Tarybų Sąjungą su Europos sąjunga, remiantis nemenka patirtimi (lietuvių kalba šie Vladimiro
Bukovskio apmąstymai publikuoti laikraščio XXI amžius priede XXI amžiaus Horizontai).
Vis labiau bendri valstybių valdymo principai, ekonomikos vientisumas, ar vietomis - pančiai, pop
kultūros varomas visuomenės vienodėjimas iššaukia naujo tipo priešiškumą, savotiškai išgrynina šių
dienų ir ateities disidentą, neretai pavadinamą anti-globalistu. Kas, be abejonės, nėra nusiteikimu prieš
visuotinę santarvę ir tikrą tautų draugystę. Greičiau tai bandymas atskleisti globalistą - palyginus
nedidelę grupelę super-įtakingų, potencialių ir dažnai ciniškų pasaulio savininkų.
Naujųjų disidentų išraiškos forma išlieka ta pati - laisvas žodis. Tad ir knyga čia tebevaidina klasikinį
svarbų vaidmenį, šalia internetinės žiniasklaidos, radijo laidų bei filmų. Net ir Lietuvoje žinomas dokumentinis, o kartu meniškas,
vos ne epinis režisieriaus Peter Joseph'o filmas Zeitgeist (Laiko
dvasia, 2007) tapo tikra pogrindžio sensacija ir patraukė ne tik vadinamuosius konspiracijų teorijų
šalininkus, bet įvairiausių pažiūrų, amžiaus ir tautybių atstovus. Interneto vaizdo svetainėse gausu ir
kur kas aštresnių disidentiškų filmų visiems gyvenimo atvejams, kartais gilesnių ar labiau ezoteriškų,
kaip kad Esoteric Agenda (2008), bet būtent filmui Zeitgest išpuolė veržtis iš tikro underground'o į
populiarų ekraną, kas iš dalies paskatino ir filmo tęsinį - Zeitgeist: Addendum (Laiko dvasia: Priedas, 2008).
Žymiausi šių laikų kitaminčiai, kaip taisyklė visapusiškai išsilavinusios asmenybės, oratoriai, knygų ar
filmų autoriai, bet neretai gąsdinantys savo ekscentriškomis pažiūromis ar radikalumu. Taip pat, neretai
laikomi pamišėliais. Bene patys ekstremaliausi iš jų, Jungtinėse Valstijose - tai jausmingasis (ir griausmingas) Alex Jones**),
vyresnės kartos Jordan Maxwell'as ir Jim Marrs'as,
mistiškasis Michael Tesarion'as, Britanijoje - nepamainomas teisuolis David Icke, bei daugelis kitų. Visi jie gyvena laisvėje,
nesiskundžia pragyvenimu, o kai kurie virto tiesiog žvaigždėmis, kaip kad David Icke. Tiesa, prieš tai jis praėjo ilgą
žiniasklaidos juokdario kelią, beje, tai savotiška kai kurių demokratinių valstybių praktikuojama nepageidautinos asmenybės izoliavimo forma.
David Icke mestelėjo iššūkius bene toliausiai iš visų, propagavo galybę sunkiai į galvą talpinamų
pareiškimų, atskleidė kvapą gniaužiančių įžvalgų, ištisą galeriją pamąstymus skatinančių politinių bei
istorinių epizodų. Tuo pat metu, kaip ir nemažai kitų supratingų kitaminčių, David Icke pabrėžia
neteigiantis ir nepranašaujantis absoliučių tiesų, nesiekiantis priversti savo auditoriją patikėti, bet linkėtų
klausytojams ir skaitytojams atsiverti, atsiribojant nuo išankstinio nusiteikimo, imti mąstyti bei daryti
išvadas tikrai savarankiškai. Pažangiausia kitaminčio pozicija - nepiršti savo nuomonės, laikyti save lygiu su kitais, tiesos ieškotoju tiek pat kiek skleidėju.
Kažkuria prasme, David Icke'ui viskas prasidėjo nuo knygos rašymo, dar būnant Žaliųjų partijos
entuziastu. Rašymas ėmė lietis lengvai, lyg laiminamas iš aukščiau, galiausiai pastūmėjęs į gilų,
mistiškąjį savęs ir aplinkinio pasaulio pažinimą. Tai neturi būti šitaip (It Doesn't Have To Be Like This, 1989) -
pirmoji David Icke knygelė, atspindėjo jo požiūrį į aplinkos apsaugą, žaliųjų tikslą ir kelią.
Na, žinoma, pradžia siekia dar ankstesnius laikus, kai uždaras nedrąsus berniukas prasiveržė į futbolo
aikštelę ir vėliau tapo profesionalu, vartininku. Dėl tuometinių sveikatos sutrikimų negalėdamas toliau
žaisti, David Icke, darbininkų klasės išeivis, oficialaus mokslo neaprobuotas jaunuolis, tapo žurnalistu
bei sėkmingu BBC sporto komentatoriumi. Jautrumas gamtai ir aplinkai paskatino David Icke'ą nuo
1982-ųjų įsijungti į tuomet populiarėjančią Britanijos Žaliųjų partiją bei tapti jos atstovu spaudai. Rodos,
karjera galėjo tęstis sklandžiai ir sėkmingai. Tačiau gan greitai David Icke nusivylė darbu oficialioje
žiniasklaidoje, net ir tokioje prestižinėje, kaip televizija. Dėl priešiškumo tuometinei Margaret Teacher
politikai David Icke buvo nelabai BBC vadovų mėgiamas, o tikru griaustiniu tapo jo tolimesni atsivėrimai ir be kompromisiniai pareiškimai.
Prasidėjęs intensyvus vidinio atbudimo laikmetis suteiks peno antrajai knygai Tiesos vibracijos (Truth Vibrations, 1991)
Paskatintas jaunatviškų dvasinių atradimų, viename interviu David Icke ketino patvirtinti, kad visi mes
esame dievo vaikai, tačiau buvo suprastas, kaip asmeniškai pasivadinęs dievo sūnumi. Tai sukėlė
Britanijos žiniasklaidoje tikrą sąmyšį, BBC nepanoro pratęsti su juo darbo sutarties, Žaliųjų partija
nebeleido būti atstovu ir viešai pasisakyti. Pašnibždomis David Icke buvo laikomas pamišėliu, ir prasidėjo visuotinės pajuokos periodas.
Tačiau vidinė jėga neapvylė herojaus ir David Icke nepabūgo pirmiausia klausyti sielos balso, drąsiai
vadovautis intuicija. O nauju jo tikslu palaipsniui tapo pasaulio valdymo perpratimas, bandymai
išsiaiškinti tamsiausius istorijos ir nūdienos politinius užkulisius, išvystant žiniasklaidos manipuliacijas, pateikiant mums visos tikrovės sampratą.
Pasak David Icke, visuomenė daugelyje šalių atrodo net prasčiau nei avių banda - pastaroji yra
tvarkoma ganytojų, o žmonių bendruomenė sėkmingai gyvuoja jos nariams kontroliuojant vieni kitus
tarpusavyje - laiku stabdant "nukrypimus nuo normos", protingai patarinėjant, mokant prisitaikyti "savo labui", konjunktūriškai "vadybinkaujant" ir kt.
Žinoma yra ir didydis materialiosios planetos "ganytojas" bei valdovas - aukštuomenės klanas, susietas
šeimyniniais bei kraujo ryšiais, įtakojantis pasaulį daugiau kaip tūkstantmetį. Pasak David Icke, grupė
išrinktųjų, sudarytų iš monarchijos atstovų, bankininkų, žymiausių biznierių bei politikų siekia išlaikyti
pirmiausia žinias bei žinojimą siauroje "piramidės viršūnėje", o taip pat pažangias technologijas,
nenuilstamai stengiasi kontroliuoti gamtinius išteklius. David Icke'o tyrimai bei išvados meta kaltinimus
vadovaujančiai elitai dėl sąmoningai ir kruopščiai jų pačių suplanuotų įvykių, kaip kad abu pasauliniai
karai, ekonominės depresijos, finansinės krizės, teroristinės atakos, visa, ką plačioji visuomenė regi kaip
stichiškus reiškinius ar nelaimingus atsitikimus. Žymioji David Icke'o formulė, priskiriama pasaulio
globalistų elitai - problema, reakcija, sprendimas. Aktyviai valdančiųjų naudojama tarptautiniuose
santykiuose, o ir vidaus politikoje šio metodo esmė - patiems sukurti problemą, gerai apmąsčius
niuansus. Tokiu būdu sukelti ir tuomet akylai stebėti reakciją, o galiausiai atskubėti su pagalba ir atnešti geros valios sprendimą.
Vadinamųjų sąmokslo teorijų kritikai laiko pernelyg paranojišku visur įžvelgti priežastingumą ir
nepasitikėti demokratinėmis informavimo priemonėmis. Tačiau net ir skeptikai, bešališki konspiracijų
teorijų subkultūros tyrinėtojai, kaip Michael Barkun, pripažįsta, kad David Icke'o veikalai pasižymi
aiškumu, raiškia mintimi, turi daug racijos ir yra bene iškiliausi iš šio pobūdžio darbų.
Tikintiesiems, kad valdžia ir žinių laidos visuomet sako tiesą, David Icke'o apokaliptiškų nuotaikų
knygos atrodytų lyg grožinė literatūra ar mokslinė fantastika. Išties jos nestokoja stulbinančių epizodų,
labai jau karčių tiesų bei pareiškimų, tačiau tai sveiki iššūkiai, skatinimai ne tik pamąstymams, bet
šviežiam žvilgsniui į tikrovę, pilnai atmetus išankstinį nusiteikimą. Lengva ranka išrašyti pasakojimai
nestokoja šmaikštumo bei žaismingumo, na o apie minties drąsą minėti netenka. David Icke'o studijos
bei išvados ne tik nušviečia žmonijos valdymą, iš dalies laisvanorišką mūsų pačių įsiverginimą, bet taip
pat ir galimybę išsivaduoti. Nenuostabu, kad minties gelmė privedė autorių ir prie rytietiškos viso
pasaulio iliuziškumo sampratos, kas ypač atsispindėjo knygoje Begalinė meilė yra vienintelė tikrovė:
visa kita yra iliuzija (Infinite Love Is the Only Truth: Everything Else Is Illusion, 2005).
Išsilaisvinimo tema David Icke'o knygose tiek pat tęstinė, kaip ir niūrūs nuogąstavimai - ...Ir tiesa
padarys jus laisvus (...And the Truth Shall Set You Free, 1996), knyga, atlaikiusi laiko išbandymus,
perleista 2004-ais su prierašu XXI amžiui, pasirodė nemaža dalimi pranašinga.
Dar kiek anksčiau David Icke sugebėjo parašyti gan vykusį savi-pagalbos vadovėlį, Išgydykim pasaulį:
pasidaryk-pats vadovas į planetos transformaciją (Heal the World: A Do-It-Yourself Guide to
Personal and Planetary Transformation, 1994). Žaismingesnę vaizduotę bet ne mažiau aštrią analitiką
pademonstravo knyga Robotų sukilimas: pasakojimas apie dvasinį renesansą (The Robots' Rebellion:
The Story of the Spiritual Renaissance, 1994). Jumoristiškas ir įžvalgus jos tęsinys: Aš esu aš, aš -
laisvas: robotų vadovas į laisvę (I am me I am free - The Robots' Guide to Freedom, 1998) darsyk
byloja apie mentalinį ir emocinį kalėjimą, į kurį patalpino save net ir gudrūs individumai bei ištisos
margaspalvės visuomenės, taip sukurdamos palankias sąlygas mažumai įžūliai kontroliuoti daugumą,
nepaisant nuoskaudų. Pasirodė ir serija politiškai bene labiausiai iššaukiančių veikalų Didžioji paslaptis
(The Biggest Secret, 1999), Matricos vaikai (Children of the Matrix, 2001) Alisa stebuklų šalyje ir
Pasaulinio prekybos centro tragedija (Alice in Wonderland and the World Trade Center Disaster,
2002), bei naujausia - David Icke'o vadovas į globalinį sąmokslą (ir kaip jį pribaigti) (The David Icke
Guide to the Global Conspiracy (and how to end it), 2007). Optimistiškas pavadinimas, tačiau kai kurie
skaitytojai pareiškė neatradę deramai išdėstyto būdo ar kūrybiškų idėjų išsigelbėti iš korumpuoto
pasaulio. Bet ir nušviesti esamą padėtį bei provokuoti - ne mažiau sunki užduotis.
Autoriui neabejotinai praverčia senieji žurnalistiniai įgūdžiai, o taip pat iškalbingumas. David Icke
neretai vadinamas šių dienų konravertiškiausiu lektoriumi ir jo oratorinis menas padėjo pasistūmėti nuo
pustuščių kambarių bei keleto klausytojų link sausakimšų salių, pasaulinių turne, aplankant daugiau kaip
keturiasdešimt šalių. Pasak David Icke'o, tai rodo ne jo asmeninius pasiekimus, bet džiuginantį, vis
gausėjantį žmonių atbudimą visame pasaulyje, ryžtą išsiaiškinti tiesas, ketinimą mąstyti atvirai. Ir ne
mažiau svarbų bruožą - gebėjimą pasirinkti. Toli gražu ne viskas David Icke'o knygose butų lengvai
priimtina. Tačiau autorius ir pranešėjas vengia būt dogmatišku, leisdamas daug platesnei auditorijai
susipažinti su jo teiginiais, gal būt pasitikti tik nedidelę dalį to, kas pasirodys artima.
Gali pasirodyti keista, kad David Icke tampa vis labiau mėgiama Britanijos asmenybe, net patenka į
populiariausių žvaigždžių sąvadus. Rimtesnį pripažinimą rodo ir tai, kad plačiai žinomas Anglijos
televizijos kanalas Channel 5 neseniai parodė išsamų dokumentinį filmą, biografinį pasakojimą -
David Icke: ar jis buvo teisus? (David Icke: Was He Right?, 2006)
Kartais girdi knygų leidėjus kalbant, kad šiandien trūksta knygynų lentynose tikrai šokiruojančių drąsios
minties veikalų. Jų tikrai netrūktų iš ko pasirinkti, o vartant ne vienam reiktų laikytis už kėdės. Kaip
byloja klasikinė išmintis, naujai atrasti ar ryškiau išvysti tiesas daug dažniau trukdo mūsų įsigilinimo
stoka bei suvokimo ribos, nei šaltinių nebuvimas ar informacijos trūkumas.
Parengė Lukas Devita
*) Andžela Deivis (Angela Yvonne Davis, g. 1944 m.) JAV kairiųjų pažiūrų
aktyvistė, sociologė, rašytoja. Buvo artima Juodųjų panterų judėjimui. 8-o dešimtm. Rytų šalyse laikyta vakarietiško kovos už kalinių teises simboliu.
Jaunystėje susidomėjusi kairiuoju Sartro ir
Kamiu egzistencializmu, studijavo Prancūzijoje, vėliau lankė
Frankfurto mokyklą. Grįžusi į JAV, įstoja į komunistų partiją. 1970 m. buvo suimta už
bandymą už bandymą išlaisvinti suimtąjį mylimąjį. 1991 m., kai JAV KP palaikė GKČP pučo Maskvoje metu, ji išstojo iš jos, tėsdama kovą už moterų ir
kalinių teises. 1997 m. pareiškė esanti lesbietė.
Jos mokslinių tyrinėjimų temos buvo feminizmas, afro-amerikietiškos studijos,
marksizmas, bausmių ir kalėjimų istorija ir filosofija, mąstymo filosofija, populiarioji muzika ir pan.
**) Aleksas Džonsas (Alexander Emerick Jones, g. 1974 m.) - amerikiečių kraštutinių dešiniųjų
radijo vedėjas, įvairių konspiracijų teorijų propaguotojas, svetainių InfoWars.com,
PrisonPlanet.com (dažnai kaltinamų neapykantos kurstymu) prižiūrėtojas. Yra rusų propogandinio filosofo A.
Dugino šalininkas. Sukūrė nemažai dokumentinių filmų apie Naująją pasaulio tvarką.
Egzistencializmas
Ž. P. Sartras. Šleikštulys
Mineapolis-Hanojus-Vilnius
Nyčė: Prieblandos kumyras
Rock poetika: Jimi Hendrix
Mankurtas: asmuo be ateities
SUN RA: atviro kosmoso muzika
E. Weinberger. Karmos pėdsakai
Auksinis balsas arba gimus Kambodžoje
Aš jį išsunkiau savo nevaržomais jausmais
Daina gyvenime: David Bowie ir Space Oddity
Carlos Santana: Meilė, atsidavimas, išlikimas
Gyvenimas laikmečio dvasioje ir foto-moto-savišvieta
V.S.Naipaul. Mūsų universalioji civilizacija
G. Kuprevičius. Didžiojo meno sutemos
R. Tamošaitis. Perkantis žmogus
Menininko ir jo kūrinių klajonės
Nežemiški roko muzikos ryšiai
G. Beresnevičius. Autsaideriai
Apie socialinę fotografiją
Strugackiai. Narcizas
Išmagnetintojas
Vartiklis