![]() |
Recenzija per laiko prizmę
Įmesti į neįtikėtiną Netrukus bus praėję 85 m. nuo A. Tolstojaus "Inžinieriaus Garino hiperboloido" sukūrimo (žurnale "Raudonoji novj" imto spausdinti 1925 m.).
Pirma gija veda į 3-io dešimtm. savotišką fantastikos ir detektyvo mišinį, vadintą "raudonuoju (arba revoliuciniu) Pinkertonu". Tuo metu "naujos realybės" "naujajam skaitytojam" reikėjo naujos literatūros ir taip atsirado populiari nuotykių literatūra jaunimui tokia gausia nuotykiais tematika kaip revoliucija, pilietinis karas, kova su pasauliniu kapitalizmu ir pan. (šią kryptį palaikė net "Pravda"). Tokios literatūros pavyzdžiu gali būti M. S. Šapigian "Mess-Mendas arba Janki Petrograde" (1923 m.) apie visų šalių darbininkų kovą su tarptautine reakcija... Dar glaudžiau šliejosi (kiek solidesnė) "katastrofų romanų" grupė. Juose buvo rašoma apie globalias stichines nelaimes. H. Velso lengvos rankos dėka ši tema įsitvirtino ir populiari iki šių dienų. Vienas pirmųjų "katastrofas" kurti ėmė Ilja Erenburgas su "Trestas D.E. Europos žūties istorija" (1923; "D. E." Destruction of Europe) fantastinė satyra apie tai, kaip Europos žemyną piktavališkai sunaikina amerikiečių trestas (kartu su motyvu išdeginti "raudonąjį užkratą"). Fantastikoje jėgas pabandė ir jaunasis V. Katajevas, romane "Geležies valdovas" įsivaizdavęs, kas būtų įsikūnijus pacifistų svajonei sukūrus kariauti neleidžiančią mašiną (jame yra ir įdomus veikėjas Šerloko Holmso antrininkas). Antrame savo romane (irgi parodijos stiliumi) "Erendorfo sala" visai sausumai (išskyrus mažą salelę) iškyla grėsmė nugrimzti į vandens gelmes. 1927-28 m. pasirodė du V. Orlovskio romanai "Siaubo mašina" (apie milijonierių-išradėją, sukūrusį baimės bangas siunčiančią mašiną siekiant užkariauti pasaulį tiesa, tai buvo tuo metu populiari tema, žr. >>>>>) ir "Atomų maištas" (vokiečių mokslininkas savo laboratorijoje įžiebia neužgesinamą atominę ugnį; pasaulį gelbsti tarybiniai fizikai, ugninį rutulį suvaldę elektromagnetine gaudykle ir sprogimu išsviedę į kosmosą). Tarp "Aelitos" ir "Hiperboloido", A. Tolstojus dukart prisilietė prie fantastikos: "Mašinų sukilime" (K. Čapeko pjesės "Kikas" perdaryme) ir apysakoje "Penketo sąjungoje", jau palietusiai kai kurias "Hiperboloido temas" (joje kalbama apie bandymą raketomis suskaldyti Mėnulį, siekiant Žemėje pasėti paniką). "Hiperboloidas" nėra vienalytis greta puikių fragmentų yra ir "skystų", kai kuriuose epizoduose (ir kai kurių veikėjų atžvilgiu) jaučiasi pasišaipymo gaidos. Tačiau pagrindinės temos visai nejuokingos.
Išradimus gali pritaikyti ir geriems, ir blogiems dalykams. Malcevas planavo hiperboloidą panaudoti taikiems tikslams, pvz., kalnakasyboje. Garinas iš jo padarė ginklą. Mancevas nori jo pagalba išgauti metalus, Garinas siekia tik aukso. Taigi, romano tezė skelbia: pernelyg galingų žaislų negalima duoti maniakams ir diktatoriams. Garino siekis tapti visavaldžiu paimtas ne iš lubų tokių asmenybių buvo gausu visais amžiais. Garinas siekia daugiau iškelti nedidelę elitinę žmonių grupelę virš likusių "nepilnaverčių" žmonių, kurie besąlygiškai paklus ir beprasmiškai dirbs (dėka nedidelės smegenų operacijos ar ne užuomina į genų inžineriją ir nanotechnologijas?). Sugretinkime tai su ispanų neurofiziologo Ch. Delgado žodžiais (9 dešimtm.): "Branduolinio karo sąlygomis būtini specialūs kariai, visai be tokių emocijų kaip baimė, veikiančių besąlygiškai Valdydami juos per atstumą elektros signalais, siunčiamais į smegenis per elektrodų sistemą, galima sudėtingiausiomis sąlygomis, atominio sprogimo vietoje, pulti priešininką ir jį nugalėti. Tokio pobūdžio eksperimentus reikia pradėti jau šiandien ". Be komentarų!.. Pabaigoje A. Tolstojus gyvai aprašo naujojo diktatoriaus žlugimą. Pasipiktinusios liaudies masės, nepanorusios įaugintų elektrodų, nušluoja visagalį Gariną su visais jo hiperboloidais. Jis su savo meiluže atsiduria negyvenamoje saloje, kur jiedu tarpusavyje net nesikalba, nes kalbėtis nėra apie ką antžmogio, krraštutinio individualizmo nuvainikavimas pateikiamas kaip simbolis. Pats Garinas asmenybė, tamsi, bet ne primityvi. Ekranizacijose (nepavykusiose) jis buvo perteikiamas vis tik sėkmingai, jį "matė". Vienas įdomus jo bruožas jis visur su savimi tampo nesutaikomą priešą, čekistą Vasilijų Šelgą. Kam jis jam, jei puikiai žino, kad, pirmai progai pasitaikius, tasai jį sunaikintų? Mat Garinas garbėtroška, jam reikia veidrodžių, kad galėtų pasigrožėti savimi. Ir ne tik pataikūnų veidrodžių Šelgoje jis įžvelgia tas savybes, kurių pačiam trūksta: tiesumą, sąžiningumą, kompromisų nebuvimą. Ir jam svarbu, kad būtent toksai priešininkas matytų jo iškilimą. Tuo tarpu Šelgos įvaizdis liko neįvertintas juk tai buvo naujas "seklio" tipas, kuriame svarbiausia ne antgamtinės "pilkosios masės" savybės ("raudonasis detektyvas" juos irgi vaizdavo suprimityvintus), o tarnybinis sąžiningumas. O štai JAV milijardierius chemijos magnatas Rolingas A. Tolstojui nepavyko, nors ir čia buvo tiksliai nuspėta Jungtinių Valstijų ekspansijos tendencija: "Amerikos vėliava apjuos žemė kaip saldainį, per pusiaują, nuo vieno poliaus iki kito". Ir šiaip, tarybinė literatūra nelabai pažengė į priekį vaizduodama imperialistinio pasaulio "ryklius". Tuo laikotarpiu Majakovskis ironiškai pastebėjo: Pažinti buržujų paprasta (Žinom jų ordą!): storas, žemas ir cigarą kanda. Daug rašyta apie mokslines-technines hiperboloido idėjas, ypač, kai ir pats rašytojas tame dalyvavo, noriai aptardamas mokslines ir pseudomokslines idėjas ir net paišydamas prietaisų schemas. Įdomus ir jo paliudijimas (apie kurį iki šiol nežinoma, ar tai tiesa): "Kai rašiau, senas pažįstamas Oleninas papasakojo tikrą tokio dvigubo hiperboloido sukūrimo istoriją; tą atradimą padaręs inžinierius 1918 m. žuvo Sibire" (skaitykite: Daktaro Filipovo atradimas). Nuorodos į Garino hiperboloidą padažnėjo pasirodžius kvantiniams generatoriams lazeriams, bendrais bruožais kažkuo jį primenančiais pirmiausia nesiplečiančiu, plonu kaip siūlas didelės galios spinduliu, galinčiu deginti ir pjauti. Rašytoja I. Radunskaja netgi knygą apie lazerio sukūrimą pavadino "Inžinieriaus Garino hiperboloido nuotykiai". Tuo tarpu nesiplečiantys šviesos spinduliai tradicinėje optikoje buvo neįmanomi, ką įrodė po poros dešimtmečių prof. G. Sliusarevas knygoje "Kas optikoje gali būti ir kas negali", pavadindamas A. Tolstojaus įrenginį "neįmanomu". Taigi ir čia rašytojas pasirodė įžvalgesnis už mokslininką. Reikia pastebėti, kad 3-io dešimtmečio (ir net gerokai ankstesnėse) fantastų knygose randame neįtikėtinų nuspėjimų: televizija, antigravitacija, plazma, kompiuteriai ir atominė bomba. Net iki mistinių sutapimų: vienoje 1926 m. knygoje minima, kad pirmasis atominis sprogimas įvyks 1945-ais! Tačiau tas knygas ir jų autorius mažai kas beprisimena. Mat literatūra, taigi ir fantastika, pirmiausia vertinama savo "žmogiškąja" puse, žmogaus elgesiu neįprastose situacijoje. Ir bet kuri mokslinė-fantastinė idėja panaudojama ne šiaip sau, tik dėl jos pačios (bent jau taip turėtų būti). Tas ir A. Tolstojui reikė rasti didelės griaunamosios galios ginklą ir dar gana kompaktišką, kad galėtų į rankas paimti vienas žmogus, norintis grasinti visam pasauliui. Atsirado hiperboloidas. Reikėjo daug aukso, kad būtų paveikta pasaulio ekonomika atsirado alavinė juosta (Ž. Vernas "Meteorito medžioklėje" jį gaudavo iš kosmoso). Egzistuoja dvi "Hiperboloido" ekranizacijos ir abi nelabai pasisekė. Pirmąją 1965 m. sukūrė A. Ginzburgas pagal I. Manevičiaus scenarijų ir jame matome skambias to meto aktorių pavardes (Gariną vaidino E. Jevstignejevas). Pakenkė siekis nepraleisti pagrindinių siužetų o tai sukėlė skubotumą: akimirkai pasirodė personažas ir dingo nespėji įsižiūrėti į veidus. Ekrano laiko trūkumas privertė atsisakyti romano dalies dingo pasaulinė panika, Garinas kaip diktatorius. Ir išėjo įprastinis kovinis filmas su gana paviršutiniška filosofija. 1974 m. romaną ekranizuoti pabandė L. Kvinichidzė filme "Inžinieriaus Garino žlugimas" (Gariną vaidino O. Borisovas) pagal S. Potepalovo scenarijų. Žlugimas skambus žodis; ir jį pateisinti turi didelės pretenzijos, plačios užmačios. Tokiomis buvo garino avantiūros romane, todėl ir išsiskiria jo patirta nesėkmė.
Panašiai nutinka ir su kitais. Štai Zoja Monroz prostitutė ir avantiūristė, tačiau globalaus lygio. Ji viską deda ant kortos: sutikti vyriškiai (Rolinga, kapitonas Jansonas ir pats Garinas) tik pėstininkai jos žaidime. Ir kartu ji turi kažkokį žavesį, sulyginamą su "Trijų muškietininkų" Miledi. Net pirmasis "Hiperboloido" recenzentas, smarkiai sukritikavęs romaną 1926 m. žurnale "Novyj mir" (Naujasis pasaulis), pastebi: "Zoja gyva, skaitytojas mato ir jos žavaus veido grimasas, ir lengvas jos šilko suknios klostes, ir jos virpulį tą kritinę minutę, kai Garinas mirtį nešančiais spinduliais užmuša Gastoną". O filme? Ten kitokia Zoja išpuikusi, nervinga poniutė, jei kas imanti raudoti ar melstis. Minėtoje scenoje romane ji šaltakraujiškai Garinui atkiša degtukus, kad tasai galėtų įžiebti savo piramides ir perrėžti pusiau jos pačios siųstus žudikus. O filme ji baimingai susigūžusi glaudžiasi prie Garino ir šaukia: "Oi, nereikia! Nereikia!". Nenuostabu kad toks personažas dingsta iš filmo ketvirtos serijos pradžioje. Ir visa ketvirta serija jau vien tik savarankiška išmonė ir veikėjai galėjo vadintis kitaip, o
veiksmas vykti kitu laiku. Juk net žodį "hiperboloidas" scenaristas išmetė vietoje jo
šmėkščioja visai į jį nepanašus prietaisas, kiek primenantis šiuolaikinį lazerį. Kokie buvo filmo
kūrėjų tikslai keičiant siužetą, galime tik spėlioti. Tik filmas iš to nelaimėjo!
![]() |
![]() | |
Fantastikos skyrius | |