Kas leistina fantastikoje?
Kas nemoka svajoti, nepajėgus numatyti ateitį,
A. Klarkas
1963 m. Moksle ir gyvenime (rusų kalba) buvo atspausdinta V. Tendriakovo1) apysaka Amžių trunkanti kelionė. Neimsim
nagrinėti jos literatūrinių privalumų ir trūkumų. Įdomu kitkas. Apysakos veikėjas susiduria su specialiosios
reliatyvumo teorijos pagrindinio principo nesilaikymu jis aptinka, kad galima momentinė sąveika, taigi informacijos
perdavimas greičiau už šviesą. Ar autorius turėjo teisę nepaisyti gamtos dėsnių?
Tenka atsakyti taip ir be jokių abejonių. Juk Tendriakovas rašo ne mokslinį veikalą, o meno kūrinį. Ir gali leisti viską,
kas neprieštarauja elementariai logikai! Ir Tendriakovas įveda tą teigimą labai taktiškai. Jis tiesiog konstatuoja faktą pas
jį nėra jokių kvazifizikinių samprotavimų. Taigi, jis nekartoja A. Tolstojaus
klaidos (apie ją žr. >>>>>). O tokiomis sąlygomis rašytojas turi teisę neigti bet kokius gamtos dėsnius.
Tačiau kaip dažnai jie nusikliedi?! Juk aišku, jei kažko neįkerti, geriau daugiareikšmiškai patylėti arba apsiriboti vien
tokiomis pat neaiškiomis užuominomis. Bet ne jie ypač dažnai puola pagrįsti savo išradimus. Ir tada atsiranda
hiperboloidai, arieliai, iš patrankos į Mėnulį, Marso anūkai ir daugybė kitų nepaprastų kūrinių. Juk prisimenant
klasikus, tarkim, Velsą iš jo geriausių kūrinių, jis niekada savo teorijų pagrindimui nesigriebdavo
kvazifizikinių aiškinimų. Gal todėl toks tikroviškas jo Pasaulių karas?!
Griežto moksliškumo reikalauti iš rašytojo negalima. Dar 19 a. pabaigoje
lordas Kelvinas kandžiai apibūdino kaip jiems būdingą vaizduotės trūkumą.
Neabejotina viena toji mintis kaip niekad šiuolaikiška. Kaip taisyklė fantastų fantazija ne velniai žino kokia...
Gausiame mokslinės fantastikos sraute, tarp nesibaigiančių tarpžvaigždinių skrydžių variacijų, kibernetinių ultrarobotų ir
(paskutiniu metu) įvairiausių telepatinių siužetų retai, labai retai šmėkšteli kažkas neįprasta. Kažkas tokio, kas iš tikro susiję su fantastika...
Beje, įdomu, kad grįžtant prie žanro ištakų, taip pat pastebimas fantastikos trūkumas. Dievai arba sukuriami pagal
panašumą į žmogų arba sumontuojami iš įvairių gyvūnų. Retkarčiais panaudojami nariuotakojai (senovės babiloniečių
skorpionžmogiai), tačiau nė vienas, kiek man žinoma, iš senovės fantastų nesumąstė dievo okeano pavidalu (kaip S.
Lemo Soliaryje). Atmetant meninius romano privalumus, pati Soliario idėja tikrai fantastiška. Mat fantazijos
samprata artima netikėtumo sampratai. Fantazija tai įprastinių būdų, kelių sulaužymas; beje pagrindžiant ir meniškai, ir logiškai.
Iliustracijai pasinaudosime Severo Gansovskio2) apsakymų rinkiniu Žingsniai į nežinomybę (1963). Tie apsakymai,
kaip mėgsta rašyti kritikai, labai skirtingo lygio. Tiesa, vis tik parašyti tvarkingai, jei kalbėsime apie rašymo techniką bet ne daugiau.
Užtat smarkiai išsiskiria vienas apsakymas Įlankos šeimininkas. Ne kažkurioje nežinomoje žvaigždės sistemoje, o mūsų Žemėje,
kažkur Ramiojo vandenyno atoluose gyvena paslaptinga būtybė, kuri savo valia virsta arba smulkiausių dalelių dariniu, arba tvirtu kūnu
muskulu. Ir vėl, matyt, rašytojui pavyko, nes jis neaiškina tos būtybės prigimties. Jis išsako faktą. Ir klausia skaitytojo: Kas tai per gyvūnas?
O aplinkos kasdieniškumas, įprastumas, atrodo, tik pabrėžia idėjos fantastiškumą, daro ją įtikima ir tikroviška. Tada
daug kas atleidžiama rašytojui tiesmukiški veikėjų charakteriai, tradicinis kolonijinis koloritas, kalbos primityvumas...
Tačiau tokios sėkmės retos, labai retos.
Bendrai paėmus, moksle nepalyginamai daugiau fantazijos nei fantastinėje literatūroje. Blogiausia,
kad būtent rašytojai skleidžia priešingą mintį atseit, jei jau yra fantazijos mokslo srityje, tai ji nė iš tolo nesulyginama su rašytojų, o ypač poetų,
fantazija. Tiesa, mokslininkai irgi tuo pačiu atsilygina. Štai vokiečių matematikas Hilbertas į
pranešimą, kad vienas jo mokinys atsisakė matematikos ir tapo poetu, sureagavo: Ir teisingai! Matematikai jam nepakako fantazijos!
Kas dėl mokslinės fantastikos tai fantastai turi kautis svetimu ginklu: kurdami siužetą jie priversti pasikliauti turimu
žinių kraičiu. Dar negimė nė vienas idealus rašytojas, kartu esantis ir aukštos klasės mokslininku, ir talentingu rašytoju.
Tais retais atvejais, kai geras mokslininkas būna pusėtinai įvaldęs plunksną ar rašytojas yra kurios nors mokslo srities žinovas, atsiranda iš bendro fono
iškylantys kūriniai. Užtenka paminėti biofiziko Azimovo ar akademiko
Obručevo kūrinius.
Skaitant Plutoniją nepalieka keistas jausmas, kad gal tas keistas pasaulis iš tikro egzistuoja. Tai todėl, kad jos
autorius apie tolimų epochų fauną ir florą žinojo daug daugiau, nei dauguma jūsų apie Pavilnės gyvūniją ir augaliją. Ir
jam buvo lengviau nei bet kuriam nespecialistui pagrįsti Juros periodo valdovų, gigantiškų skruzdėlių, egzistavimą.
Atrodo, kad Obručevas ir atvėrė fantastikoje skruzdėlių temą
(pakeliui skaitykite apsakymą Skruzdžių pyktis). Pats Obručevas pratarmėje grindžia panašią nuomonę:
Geras mokslinės fantastikos romanas privalo būti panašus į tiesą, įteigti
skaitytojui, kad visi aprašomi dalykai yra įmanomi, kad juose nėra nieko antgamtiška, stebuklinga. Jei romanas apkrautas įvairiausiais stebuklais tai jau ne
romanas, o pasaka mažiems vaikams, kuriems galima pasakoti visokius niekus.
Tik štai ... romanas paremtas visiška nesąmone. Juk tuščiavidurėje žemėje turi nelikti žemės traukos! Štai tau,
boba, ir devintinės, štai tau tikroviškumas! Pavojinga fantastui aprašinėti savo idėjas nuo to nukentėjo net toks rimtas mokslininkas kaip
Obručevas
Tik tas netikslumas su gravitacija gana subtilus, ne kiekvienas skaitytojas
jį pastebės (tai to paties lygio netikslumas kaip Ž. Verno kūrinys Iš patrankos į Mėnulį, kai keliautojai nesvarumą patyrė tik viename taške).
O štai mokslų karalienėje matematikoje naujos teorijos vidinė logika ir grožis yra, ko gero,
pagrindinis jos reikšmingumo kriterijus. O juk joje neretai nėra galimybės atlikti eksperimentą. Štai neeuklidinė geometrija pradžioje
kurta kaip fantastinė teorija. Ir atrodo, kad Lobačevskis
fantazijos drąsa ir netikėtumu toli po savęs paliko visokius ten romanus. O fizikoje jau visiems įgriso
Boro frazė apie beprotiškų teorijų būtinybę. Tačiau juk naujos idėjos visais
laikais buvo beprotiškos ir fantastiškos ir Galilėjaus idėjos nebuvo beprotiškesnės
už Einšteino, o Niutono idėja
apie visuotinę trauką fantastiškesnė už visus Velso tomus, kaip ir
Dirako pozitrono numatymas už visus Ž. Verno romanus.
Verta paminėti I.A. Jefremovą, kurio apsakymai, paremti geologine ar
paleontologine medžiaga, ko gero fantastiškesni už visą Andromedos ūko fantastinį užtaisą. Tarkim, išoriškai visai paprasta, tačiau visiškai netikėta
ir nuostabiai patraukli mintis: atsitiktinai sutapus sąlygoms kalnų uolienos gali fotografuoti aplinkos vaizdus, kurie kai kuriais atvejais
gali išlikti milijonus metų (apsakymas Praeities šešėlis). Jefremovas - paleontologas su jam būdinga profesiniu fantazavimu.
O kai kuriose mokslo srityse, pvz., kosmologijoje, mokslo ir mokslinės fantastikos atskyrimas gana sąlyginis. Juk kosmologijos pagrindinis metodas
hipotezės, o tai ne kas kita kaip mokslinė fantastika. Prisiminkim I. Šklovskio
hipotezę apie dirbtinę Marso palydovų kilmę. Teisinga ji ar ne čia kitas klausimas, tačiau ji galėtų papuošti ne vieną fantastikos kūrinį.
Išvengti kvazifizikinių aiškinimų labai sunku tai matoma ir pas tokį pripažintą fantastą kaip S. Lemas. Savo
jumoristiniuose kūriniuose (Soano Tyliojo kelionė, Aldebarano įsiveržimas) jis puikiai parodijavo ir išjuokė
daugiaprasmį kvazimoksliškumą. Tačiau pats gana sėkmingai tuo garnyru paskanina savo kūrinius. Soliaryje
kažkodėl be jokios būtinybės pateikė keistus samprotavimus apie neutronines struktūras, iš kurių Soliaris tveria gyvas esybes.
Be abejo, literatūroje svarbiausia žmogus. Ir čia vėl susiduriame su paradoksu juk literatūrinių kūrinių veikėjai ir situacijos, kaip taisyklė, išgalvoti.
Ir nuo rašytojo talento priklauso, kiek jie tikroviški. Ir fantastui dar sunkiau jis turi parodyti, kaip fantastinis pasaulis veikia aplinką ir žmogų.
Kai kurių aspektų filmuose apžvalga
Kiek teisingai filmai pateikia mokslinius faktus? Trumpai iš dalies tai panagrinėta filmui Marsietis
(2015; žr. >>>>>) bei Netflix
serialui 3 kūnų uždavinys (2023; žr. >>>>>).
O štai 5-ios dažnos klaidos (iš jų praleidžiu skrydį greičiau už šviesą):
1) Gaisras silpnos gravitacijos sąlygomis atrodo kitaip, nei Žemėje. Karštas oras sudaro sferinę formą sudaro aplink ugnies
šaltinį, o tai ribojo ugnies įsidegimo laipsnį ir degimo trukmę, nes nėra konvekcinių srautų, tiekiančių naują deguonį. Ir ugnis
greičiausia nuslops pati veikiama savo degimo produktų. Taigi svarbi scena Gravitacijoje (2013), kurioje Daktarė Rajan Stoun kovoja
su šėlstančia ugnimi grynas išmislas! Vis tik jos bandymas gesinti ugnį su CO2 gesintuvu galėjo padėti.
2) Muštynės nesvarumo sąlygomis: pradžioje vienas prieš vieną ir viduje, kur, reikia manyti, oras prisotintas deguonies. Jų
metu veikia ir trečias dalyvis t.y. atoveiksmis, lydintis bet kurį smūgį kumščiu. Tas pats ir panaudojant šaunamąjį ginklą (kelių
centimetrų per sekundę greičiu, kas nepakankama, kad leistų Kvaidui pabėgti - filmą Viską prisiminti (2012) padarant realistiškesniu).
O kaip mūšis tarp laivų? Patrankos ir lazeriai veiktų, tačiau ir jie sukeltų atoveiksmį, tad, kad laivas liktų vietoje, tektų naudoti
variklius. Ir aišku kosmose nesigirdėtų tų nuostabių pjū! pjū! garsų!
3) Vieno biomo3) planetos yra pamėgta fantastų tema. Tai ir Žvaigždžių karų Kamino vandens pasaulis ar Vukių gimtoji miškinga Kašyjiko planeta,
ir dykuminė Arakio planeta iš filmų pagal F. Herberto Kopą ir kt.,
kuriose dominuoja vienpusiškumas. Tačiau tokių planetų, jei jose išsivystė sudėtingesnio lygio gyvybė, tikėtinumas labai mažas.
4) Sprogimai kosmose dažnai palydimi kurtinančių bum, tačiau kosmose garsai nesklinda, nes jų sklidimui būtina terpė. Be
to ir sprogimas kosmose nebus toks griaunantis, nes jame nėra oro, pernešančio smūginę bangą, o taip pat nėra kam sukelti palydimuosius gaisrus.
Tad absoliučiai netikroviški sprogimai Žvaigždžių kelyje ar Nostromo laivo susprogimas R. Skoto
filme Svetimas (1979). O štai Tarp žvaigždžių (2014, Interstellar) sprogimą kosmose pateikė artimu tikrovei
jis vyks ta visiškoje tyloje, o ugnis pasirodo tik ten, kur iš laivo išeina deguonis
5) Ypač tankūs asteroidų laukai (pvz., C-3PO iš epizodo Imperija smogia atgal (1980) praneša, kad tikimybė sėkmingai išnaviguoti
tarp asteroidų yra vienas šansas iš 3720-ių). Tačiau tikrovėje Saulės sistemos asteroidų žiede asteroidai vienas nuo kito labai nutolę,
vidutiniškai atstumas tarp jų yra apie 1 mln. km. (tad Solo nebūtų tarp jų išnavigavęs, reiktų manyti, kad jis aplamai nemoka skraidyti).
Jei asteroidai iš tikro būtų labai arti vienas kito, tai jie ypač danai susidurtų, skilinėtų ir galiausiai pavirstų dulkėmis tad
darinys atrodytų kaip nuolaužų ir dulkių debesis, o ne kaip atskiri dangaus akmenys.
Nauji Svetimas: Žemė nežemiški personažai
Svetimo franšizių sąrašą papildė TV serialas Svetimas: Žemė*) (2025, rež. Noah Hawley), į jį įtraukęs naujų nežemiškų
būtybių. Visos jos įkvėptos realių Žemės gyvų organizmų, tik išvystytų iki kraštutinumo. Bet kiek jos tikroviškos ir įmanomos?
Istorija prasideda tuo, kad Maginot laivo įgulą nužudo ksenomorfas ir kiti laive esantys padarai,
todėl laivas priverstas nusileisti eutopiniame Prodigy mieste. Paaiškėja, kad Maginot priklauso Weyland-Yutani
kompanijai (įkūnijančiai blogį), kuri laivą išsiuntė į kosmosą, išsiųstas į kosmosą, kad surastų pavojingų
nežemiečių egzempliorių, kad kompanija galėtų įgyvendinti savo tikslą laimėti lenktynes pasiekiant nemirtingumą.
Pradėkime nuo milžiniškų kraują siurbiančių erkių (pirmuosiuose dvejuose epizoduose).
Žemėje Ixodes gali išpampti iki graikinio riešuto dydžio o tai jau nedaug besiskiria nuo erkės seriale,
kur ji puola kaklą ir greitai prisisiurbia pora pintų kraujo. Jos nužudo žiurkę ir pora Prodigy miesto gyventojų.
Tačiau galbūt stebėtinai greita jų grobio mirtis greičiausiai įvyko dėl hemoraginio šoko, nes kraujas nėra
prarandamas taip sparčiai. Galbūt, jos suleidžia ir kažkokią cheminę medžiagą (gal antikoaguliantą, kaip ne
vienu atveju naudojo kraujo plėšrūnams Žemėje). 5-ame epizode matome apsauginį mechanizmą, kai erkės išskiria
ore sklindančius toksinus, kad jos nebūtų pašalintos nuo jų grobio. Cheminė gynyba, tokia kaip nuodai ir toksinai,
yra įprasta gyvūnams ir augalams Žemėje, siekiant atbaidyti plėšrūnus.
Vėlesniuose epizoduose matome, kaip erkė pažeidžia apsaugą (padedamas kitos nežemiškos būtybės), tačiau, galbūt,
ji tiesiog ieško vandens telkinio, kuriame galėtų išleisti palikuonis, o ne rodo intelekto buvimą. Ir
nėra nieko, kas neleistų egzistuoti tokiai gyvybės formai.
Dėl augalo ankšties (D. plumbicare) ginčijamasi, ar ji priklauso floros ar faunos sričiai, kol
nusprendžiama, kad tai plėšrus augalas (tokių yra ir Žemėje). Jo žalsva spalva rodytų, kad galėtų turėti chlorofilo, tačiau beveik tobula sferinė forma
blogiausiai tinka fotosintezei (svarbi ypatybė, nes ji, kai parodo, kabo po dengiančiomis konstrukcijomis, tokiomis kaip stogai).
Galbūt todėl jai ir tenka gaudyt grobį, nes iš fotosintezės neišgyventų. Pirmuosiuose epizoduose jis pasirodo retai.
Su juo susidūrė Tootles, vienas iš Dingusiųjų vaikų (t.y. mirštančių vaikų, kurių sąmonė perkelta į sintetinius kūnus).
Tačiau jisai atsitraukė gal ankštis maitinasi tik gyvais organizmais, o ne sintetiniais (o tada jie tuo panašūs į ksenomorfus)?
Trypanohyncha ocellus (arba Species 64) - žavingas smulkus į aštuonkojį panašus parazitas, apsigyvenantis
akies obuolyje, jį pakeičiantis savimi ir susijungiantis su smegenimis. Tačiau ir žemėje yra parazitų, kurie
pakeičia šeimininko kūno dalis ir net valgo šeimininko elgesį tiesa, jie gana paprasti, pvz. grybas Ophiocordyceps,
kuriam kito gyvūno smegenų užvaldymas yra būtina jo gyvavimo ciklo dalimi. O ir valdymo veiksmai paprasti
vertimas eiti į šviesą, prie vandens ar į plėšrūno kvapą (pvz, Toxoplasma gondii verčia peles būti palankesnėmis
kačių šlapimui, todėl tampa dažnesniu kačių grobiu, vėliau platinančiu parazitą savo fekalijose).
Tuo tarpu T. ocellus labai judrus, išmanus ir stiprus, reaguoja į situaciją ir nukreipia žmogaus dėmesį.
Tai būdinga kai čiuptuvuose yra ganglijų (nervinių ląstelių sankaupų), panašiai kaip pas aštuonkojus. Tačiau
jų čiuptuvai yra didesni nei panašių struktūrų žemėje (pvz., chameleono liežuvis), tad neatrodo įtikinamai
(nors ir įspūdingai). T. ocellus gali tūnoti negyvame aukos kūne laukdamas naujo šeimininko. Užvaldo
negyvą Maginot katę netrukus po ksenomorfų užpuolimą elgdamasis taip, tarsi tai būtų miręs kūnas.
Musė pirmąkart pasirodo 6-me epizode ir, regis, minta metalu ir metalo rūdomis, o maistą iš anksto suvirškina
išskirdama fermentą, panašiai kaip musės Žemėje. Tik neaišku, ar tai papildas (pvz., kaip geležis ir kiti mikroelementai
mūsų mityboje), ar pagrindinis jos energijos šaltinis.
Žemėje egzistuoja procesas, vadinamas chemolitotrofija (uolienų ėdimas), kurio metu energija ir biomasės
gamyba gali būti panaudojama oksiduojant (pašalinus elektronus) geochemines medžiagas, įskaitant geležį, manganą
ir kitus metalus. Žemėje tai būdinga tik vienaląsčiams archėjoms, tokioms kaip Ferroplasma, ir bakterijoms,
tokioms kaip Acidithiobacillus, t.y. organizmams, kurie paprastai auga labai lėtai. Daugialąsčiai yra
energetiškai reiklūs, jau nekalbant apie skraidymą, o tai reiškia, kad metalų oksidacija nėra labai tikėtinas energijos šaltinis musei.
Žinoma, metalas gali būti tiesiog priedas reikalingas metaliniam apvalkalui sukurti. Geležies junginių biomineralizacija
į jūrinių moliuskų, tokių kaip chitonai ir limpetai, kuriems reikia kietų dantų, kad galėtų braukti uolėtus
paviršius, dantis yra gerai dokumentuota. Panašus mechanizmas galėtų paaiškinti kietus metalus ksenomorfo egzoskelete
(kurio jam reikia, kad galėtų braižyti laivo korpuso metalą).
Ksenomorfas, nors ir mažiausiai tikėtinas, tačiau labiausiai išsiskiriantis plėšrūnas. Jie turi tvirtą
biomechaninį egzoskeletą, neįveikiamą fiziniui poveikiui, o jų rūgštus kraujas taip pat gali būti naudojamas
kaip ginklas. Didžiausia jo problema nepaprastai spartus augimas, kai santykinai per trumpą laiką iš nedidelio
tampa suaugusiu. Taigi, jei jis sveria apie 100 kg, tai esant įprastai medžiagų apykaitai, jis vos per kelias
dienas turėtų gauti milijonus kalorijų (per1 t kiaulienos). Tačiau jo (ir jo šeimininko) niekada nematome
ėdančio. Kad apeitų šią problemą, jis turėtų su savimi turėti labai tankų (hipotetinį) energijos šaltinį, atsineštą
iš kiaušinėlio (ovomorfo), tačiau tada jo motinėlė privalėjo gauti ar suvartoti milžinišką energijos
kiekį. Kita vertus, jei ksenomorfams reikia didelio energijos kiekio, jie sparčiai išnaikintų savo grobio šaltinius
ir jų aplinkoje negalėtų būti stabilios ekologinės sistemos. Tačiau atrodo, kad ksenomorfai yra dirbtinės
būtybės, sukurtos ekosistemų naikinimui. Tada jie yra labai veiksmingi.
*) Svetimas: Žemė (Alien: Earth, rež. Noah Hawley) - amerikiečių fantastinis siaubo
TV serialas, pirmasis serialas Svetimo (1979) franšizėse. Pradėtas rodyti 2025 m. rugpjūčio 12 d. FX tinkle. Veiksmas vyksta 2120-ais, t.y. 2 m.
iki Svetimas įvykių. Svetimų veiksmai paprastai vykdavo uždarose erdvėse (kalėjimuose, erdvėlaiviuose
), tad šįkart jo aplinka platesnė.
Iš misijos grįžtantis Maginot erdvėlaivis su specialia laboratorija, kurioje laiko ekzogyvūnijos pavyzdžiai patiria navigacijos sutrikimą,
kai kurios nežemiškos būtybės pasprunka iš laboratorijos, o užaugęs ksenomorfas nužudo didesnę dalį įgulos, o laivas teškiasi į
bokštą Protigy salos mieste. Šios salos kompanija Neverland jau sukūrusi sąmonės perkėlimo į sintetinį kūną technologiją.
Toliau veiksmas vystosi šiame kontekste.
|




|
1) Vladimiras Tendriakovas (1923-1984) tarybinis rašytojas, kūręs aštraus siužeto konfliktines apysakas apie
tuometinį gyvenimą bei gyvenimą kaime. Po 1964 m. priklausė žurnalo Mokslas ir religija redakcinei tarybai.
Profesionaliu rašytoju tapo 1955 m. Daugelis jo kūrinių buvo cenzūruojami ir nespausdinami iki pat
Perestroikos, pvz., jo romanas Pasikesinimas į miražus (1979-82) taip aštriai kritikavo sovietinį gyvenimą, kad
nebuvo išleistas iki pat 1987 m. Daugumos jo kūrinių siužetas sukasi apie moralinį pasirinkimą. Taip jo garsiausia apysaka
Triakė, septynakė, tūzas (1961) yra apie paprastų žmonių baimę pasisakyti, Išdaužos (1956) apie vadovo elgesį po avarijos aklai paklūstant valdiškoms taisyklėms.
2) Severas Gansovskis (1918-1990) lenkų kilmės tarybinis fantastas daugiausia kūręs apsakymus,
dramaturgas ir dailininkas. Publikuotis žurnaluose pradėjo 6-me dešimtm. dar studijuodamas Leningrado un-te
filologiją. Pradžioje daugiau kūrė pjeses. 7-e dešimtm. persimetė į fantastiką pirmuoju šio žanro kūriniu buvo Svečias
iš akmens amžiaus (1960). Pagrindine daugelio kūrinių tema susidūrimas su nežinomybe (anti-pasaulio gyventojais,
nežinomais gyviais ir pan.), kai domina tiek pats reiškinys, tiek žmogaus reakcija į jį. Štai, apsakyme Dviese (1963) civilizacija yra pasiekusi neįtikėtinų aukštumų,
o urbanizacija ir techninis progresas giliai įėjo į žmonių gyvenimą. Bet kai žmogus pavargsta, kaip jam pailsėti?! Tenka grįžti į pirmykštę gamtą, rasti draugus ten, kur nėra žmonių,
ir pasijusti laisvu ir įgauti įkvėpimą.
Žinomiausiu kūriniu yra apysaka Pykčio diena, aprašanti neatsakingų biologinių eksperimentų su lokiais pasekmes sukurtieji otarkai pasižymėjo
žmogaus protu, tačiau buvo agresyvūs ir negailestingi. Keli jo kūriniai ekranizuoti. Taip pat pasižymėjo ir kaip grafikas su savitu stiliumi;
pvz. jo iliustraciją apysakos Sraigė šlaite viršeliui Strugackiai laikė geriausia šiam kūriniui.
3) Biomas - biologinė visuma (augalinis ir gyvūninis pasauliai), susidaręs esamomis sąlygomis.
Papildomai skaitykite:
Atlantida Marse
Į kur pakvietė Aelita?
Apie taiką nešantį ginklą
Tarpplanetinė komunikacija
2018 m. fantastiniai filmai
Mitologija Visatos masteliu
Planetų judėjimo pakeitimai
Į žvaigždes pas kitus protus
Ar Marsietis nuves į Marsą?
Pirmoji tarpžvaigždinė kelionė
Inžinieriaus Garino hiperboloidas
Mūsų anūkai pasieks žvaigždes...
Toji kosminė 19-ojo amžiaus antra pusė
Jefremovo ir Kazancevo paleokosmonautai
A. Anisimovas. Mažas papildymas oficialiai istorijai
Ž. A. Roni-vyresnysis. Nepažintasis pasaulis
Sv. Zlatarovas. "Protėjaus" operacija
Bendra kosmoso ir muzikos istorija
Atgal į ateitį: laivai kelioms kartoms
Mokslininkų indėlis fantastikai
Rusų fantastai apie Marsą
Žvaigždžių karų belaukiant
Kosminė opera ir Marsas
S. Ivanovas. Ramanas
Šeiveris ir Slėpiniai
Apie ufologiją kine
Ateities vizijos
Vartiklis
|