Daina gyvenime: David Bowie ir Space Oddity
Taip pat skaitykite: Psichodelinės eros atspindžiai: Amerikos pionieriai
Didingas septintas dešimtmetis, - laikas, kai tikrovė ėjo rungtynių su fantazija ir kosminė
nuojauta tapo kasdienybės dalimi.
1961-aisiais pirmasis kosmonautas Jurijus Gagarinas
atvėrė duris į žvaigždėtąją erdvę, svaiginančios ateities vizijos įkvėpė idealistų širdis plačiojoje Tarybų šalyje.
Palengva kosminės rungtynės visiškai užvaldė dviejų didžiųjų pasaulio šalių, TSRS ir JAV vadovus.
Kino teatrų ekranuose pasirodė Stanley
Kubrick'o šlovingoji juosta 2001: kosminė odisėja, (2001: A Space Odyssey, 1968), pakylėjusi žiūrovus stulbinančiai tikroviškais dangaus takais,
kur astronauto skrydis tapo ir dvasinės patirties kelione.
John Lennon'as sakosi žiūrėjęs filmą kiekvieną savaitę. Jaunas išradingas dainų autorius ir
atlikėjas David Bowie buvo taip pat visiškai priblokštas kosminės odisėjos, ypač kelionės per
žvaigždžių vartus ar vizionistinio skrydžio, ar vadinamojo trip epizodo. Visa tai nunešė jį kur kas
toliau Mėnulio, kaip ir bus paminėta dainoje. David Bowie parašė ją, kaip teigiama, tiesiog
atsisėdęs ant lovos, su akustine gitara. Pats pavadinimas Space Oddity (kosminis nutikimas ar
keistenybė) byloja šmaikščią aliuziją į žodį Oddysey.
Kruopščiai parengtas ir atsidavusiai pastatytas Stanley Kubrick'o
filmas įkvėpdavo ir pačius astronautus, - darbinę grupę, kuri jau ruošėsi misijai į Mėnulį.
NASA vadovai, o gal būt ir keli slapti agentai, negalėjo atsistebėti kosminių laivų
skrydžių ir visos neaprėpiamos erdvės realistišku atvaizdavimu. Jei tai galima parodyti, - tai galima ir padaryti!
Pašėlusiai forsuotas, fantazijos stogą siekiantis sumanymas išsipildė 1969-ųjų liepą, - viso pasaulio televizijos sekė kylančią amerikiečių
Apollo raketą ir legendinį žmogaus išsilaipinimą Mėnulyje.
Plokštelių firma Mercury, tiek pat karštligiškai skubėdama, išleido tuomet jauno atlikėjo
singlą, dainą Space Oddity, o BBC televizija jau grojo ją reportažų apie amerikiečių Mėnulio misiją fone.
David Bowie apstulbo tai išvydęs, ir nusijuokęs pridūrė nejau jie nesuprato apie ką iš tiesų ši daina?.
Tiesiogine prasme, daina pasakoja apie astronautą Tomą, kylantį raketa į dangų, vėliau išdrįsusį
atverti kapsulę ir išeiti į atvirą kosmosą, ir ... kažkas netvarkoje? Signalų iš majoro Tomo
nebegaunama, ryšys su skrydžio valdymo punktu nutrūko. Dramatiškas astronauto iškeliavimas į
begalinę erdvę galėtų byloti apie daug ką, - dvasinį prasiveržimą, nepasiekiamų aukštumų ar
sąmonės lygio bebaimį siekį, taip pat atitolimą, atitrūkimą bei atsiribojimą. Tačiau BBC televizijai,
tai būtų tapus fatališka pažodine dainos interpretacija, jei Mėnulio misija būtų užsibaigusi
nesėkmingai. Daina Space Oddity daugumos klausytojų suvokiama kaip liūdna, pasakojanti apie
išsiskyrimą, nors muzikaliai ji pakankamai skaidri, melodinga ir išties skamba lyg žvaigždėto dangaus erdvėje.
Dainos tekstas parašytas savotiško dialogo forma, tarp skrydžio valdymo punkto, kurį pažodžiui
galima vadinti žemės kontrole ir astronauto majoro Tomo.
Pirmiausia pasigirsta raportas apie variklio įjungimą, primenama paimti baltymų tabletes, užsidėti šalmą, prasideda atbulinė atskaita, startas...
Raketa pakyla ir skrydžio kontrolė džiaugsmingai praneša, - tai tikrai didelis pasiekimas / ir
laikraščiai norėtų sužinoti kokios firmos marškinius jūs dėvite? - lyg ir netikėta eilutė, o kaip būtų
šmaikšti ir dabar. Šnekamojoje kalboje toks paklausimas Anglijoje taip pat reiškė, - kieno marškinėlius dėvite?,
t.y. kokią futbolo komandą palaikote, kitaip tariant ir kokios jūsų pažiūros, kai staiga jūs - įžymybė, gal būt kažkam bus iš to didžiulė nauda.
Dabar metas palikti kapsulę, jei išdrįsite, - tęsia skrydžio valdymo balsas. Ir atsiliepia majoras
Tomas, išeinu pro duris / ir sklandau pačiu keisčiausiu būdu / ir žvaigždės atrodo visai kitaip šiandien" dar viena daug talpinanti eilutė...
Nes čia/ aš sėdžiu mažoje dėžutėje/ aukštai, taip toli nuo pasaulio / planetos Žemės ilgu/ ir
nieko negali su tuo padaryt... - tęsia Tomas, - Nors aš nukeliavau šimtą tūkstančių mylių /
jaučiuosi lyg visai nejudėčiau / tikiuos mano kosminis laivas žino kurlink skristi / priminkit mano žmonai, kad mylių ją.
Ryšys dingo, - staiga įsiterpia skrydžio kontrolė, ar girdite mane, majore Tomai?/ ar girdite
mane, majore Tomai? - dramatiškai kartoja valdymo kontrolė. Ir priedainiu atsiliepia astronauto
balsas, lyg aidintis tolumoje, - aš sklandau aplink savo kapsulę / kur kas toliau nuo Mėnulio / tik
planetos Žemės ilgu / ir nieko čia nepadarysi...
Ilgaplaukis, jautrios vaizduotės hipiškas puošeiva, tuometinis
David Bowie ėmė atrasti originalų skambesį, savitą stilių ir atlikimo manierą, ir, rodos, nesiskyrė su akustine gitara.
Nepaisant pirmojo, 1967-ais metais išleisto albumo nesekmės, buvo sukurta daugiau naujų dainų,
padaryti naminiai bet pakankamai brandūs demonstraciniai įrašai, ir viena iš įdomesnių
kompozicijų ypač patraukė plokštelių firmos Mercury dėmesį. Dainos Space Oddity dėka
David Bowie pasirašė kontraktą ir būsimo albumo prodiuseriumi tapo Tony Visconti*), jau išleidęs
David'o bičiulio Mark Bolan'o**) grupės Tyranosaurus Rex debiutą. Tačiau Tony Viskonty'čiui
visiškai nepatiko Space Oddity. Buvau jaunas ir idealistiškas, - pamena Tony Visconty, pasitikęs
šią dainą, kaip aiškiai konjunktūrinį bandymą pataikyti į natą su pasauline Mėnulio misijos
transliacija, - David Bowie jau išvystė savo stilių, rašė gražias akustines dainas ir staiga ateina su
Space Oddity, kai už dviejų savaičių įvyks išsilaipinimas Mėnulyje, tariau: Deividai, tai juk
begėdiškas komercializmas, visiškai į tave nepanašu, gerai, gal būt šis kūrinėlis padės iškilti, tačiau
niekada daugiau tau nekils noras rašyt ko nors panašaus.... Tai ką tuomet daryti? sumišo David
Bowie. Daina būtinai turėjo būt įtraukta, pagaliau tai net atsispindėjo kontrakte. Tuomet Tony
Visconty sumanė pasiūlyti prodiusuoti dainą pažįstamam garso inžinieriui Gus Dudgeon'ui, kurio
biuras buvo visai šalia. Gus Dudgeon, vėliau pasižymėjęs kūrybingu bendradarbiavimu su Elton
John'u, apsidžiaugė, nes jau buvo girdėjęs David Bowie'į ir vertino jį, kaip novatorišką artistą.
Supratau, kad tai aiškiai gabus muzikantas, perspektyvus autorius, pateikiantis dainų tekstuose
labai įdomius frazeologizmus, - pamena Gus Dudgeon'as, o siūloma daina pranoko visus lūkesčius.
Gus Dudgeon'as net nubėgo atgal pas Tony Visconty, perklausti, ar jis kartais neapsiriko. Bet Tony principingai laikėsi savo požiūrio.
Tuomet grupė muzikantų, Gus Dudgeon'as prie mikserinio pulto ir aranžuotojas Paul Buckmister'is
ėmesi darbo. David Bowie išreiškė pageidavimą, kad akustinė gitara dominuotų,
tikriausiai labiau, nei jo ankstesniame albume. Boso partijai buvo pakviestas, gal nei karto profesionaliai negrojęs
studijoje naujokas, vien dėl jo gerai nuteikiančio vardo Herbie Flowers. Būgnininku pasitarnavo
Terry Cox iš folk grupės Pentangle. Gitaristas Mick Wayne (iš grupės Junior's Eyes) pridėjo puikų
elektrinės gitaros startą bei raketos pakilimo garsą, ir psichodelinį sklandymą kūrinio
pabaigoje. Pats David Bowie grojo akustine gitara bei papildė dainą stailofonu savitą garsą
turinčiu žaisliniu instrumentu, labai pagelbėjusiu dar demonstraciniam įraše. Vėliau David
Bowie'iui buvo pasiūlyta kiek pareklamuoti stailofoną, tuo pačiu padedant ir dainai aukštai pakilti nuo žemės...
Gus Dudgeon'as siekė labiau epinio sodraus skambesio ir pasiūlė įtraukti melotroną. Tik buvo
neaišku, kas juo galėtų groti, tuomet Tony Visconti rekomendavo jauną gabų pianistą vardu Rick
Wakeman'as. Pasirodo tai išpuolė jo, kaip studijinio muzikanto debiutas. Kaip pamena Gus Dudgeon,
- ...pirmą kart įrašinėjant, Rick Wakeman suklydo. Atsiprašė. Grojome iš naujo. Viskas pavyko, ir
tai tapo galutiniu įrašu. Neblogai: pirma jaunuolio profesionali sesija ir antras įgrojimas jau tampa galutiniu!.
Rick Wakeman, legendinis roko pianistas, prisimena, kad per kokias tris valandas Space
Oddity buvo pilnai išbaigta. - per mano ilgą muzikinę karjerą nedaug buvo momentų, man dalyvaujant, ar stebint iš šalies,
kai suprasdavau, kad kuriama kažkas stulbinančiai išskirtinio, kai net kvapą gniaužė iš nuostabos. Tai buvo pirmasis toks kartas.
Kaip ir numatė Tony Visconty, singlas buvo sėkmingas, užkopė į populiariausių viršūnes ir
Space Oddity tapo viena žinomiausių David Bowie'io dainų. Tony Visconty vis vien jos
nepamėgo, tačiau buvo maloniai nustebintas, kad dainininkas neatsisakė jo, kaip prodiuserio
vaidmens toliau įrašinėjant albumą. Galiausiai plokštelė tapo žinoma tuo pat vardu, kaip ir daina -
Space Oddity, pradžioje išėjusi tiek vardu David Bowie, tiek pavadinimu Žodžių ir muzikos žmogus.
Tikra keistenybe tapo itališka dainos versija - Ragazzo Solo, Ragazza Sola (Vienišas
berniukas, vieniša mergaitė). Italų poetas Mogol'as ištiesų parašė ir priderino melodijai naują tekstą,
apie porelę, kuri susitikinėja kalno viršūnėje. David Bowie, kaip teigiama, įdainavo neabejodamas, kad tai jo teksto vertimas itališkai!
Savotiškas vaizdo klipas, ankstyviausia Space Oddity versija, buvo nufilmuota, - tuomet, kai
dar jokių video klipų neegzistavo kaip numatomo David Bowie'io dainų filmo Love You Till Tuesday
dalis, galiausiai likusio dulkėti lentynoje nuo pat 1969-ųjų ir išleisto tik 1984-ais.
Paprastomis priemonėmis ypač pagauliai sukurtame filmuke David Bowie vaidina tiek skrydžių
kontrolės atstovą-diktorių, tiek majorą Tomą, galiausiai išeinantį į spalvingą atvirą kosmosą, kelioms deivėms padedant.
Daina Space Oddity buvo daugeliu prasmių pranašiška ir pačiam jos autoriui. Prasiveržimo,
laisvės siekis, drąsa, visad siejosi su David Bowie'iu, bet taip pat ir iššūkiai, keistenybės,
atsiribojimas bei rizikingi atotrūkiai. Kosminė tematika išliko svarbi, o ateityje - dar labiau
puoselėta. Daina turėjo personažą ir savotišką alter ego, kuris vėliau persikūnijo į kerintį herojų
Ziggy Stardust'ą vienam geriausių visų laikų roko albumui 1972-ais metais.
Space Oddity leitmotyvą galima pajausti ir gnostiškame filme
Žmogus, kuris nukrito į Žėmę (The Man Who Fell To Earth, 1975), su David Bowie'iu pagrindiniame vaidmenyje.
Galiausiai 1980-ais D. Bowie parašė savotišką dainos tęsinį Ashes to Ashes
(Iš pelenų į pelenus), taip pat užkopusį į populiariausių viršūnes. Dabar mes sužinome, kad majoras
Tomas narkomanas. Bet tai jau kita istorija, gerai atspindinti laikmetį ir nelengvą paties
dainininko patirtį. Įdomu, kad šiame periode prodiuseriu buvo Tony Viskonti, kuris savo kritiniu
požiūriu į dainą Space Oddity visai neatbaidė David Bowie'io nuo tolesnio bendradarbiavimo.
Dabar daugelis artistų tik ir svajotų komerciškai pataikyti į natą su dienos įvykiais, tai laikoma
neva brandžiausiu kūrybiniu bei vadybiniu sugebėjimu. Tačiau šiandiena tik dar labiau patvirtina, kad pirmoji gryna keista daina
apie majorą Tomą vargu ar buvo nors kiek konjunktūrinė, - jos novacija, gyvumas bei tikrumas nei kiek neblėsta po 40 m.
Parengė Lukas Devita
*) Entonis Edvardas Viskontis (Anthony Edward Visconti, g. 1944 m.) -
amerikiečių įrašų prodiuseris, muzikantas ir dainininkas. Nuo 7-ojo dešimtm. pabaigos dirbo su daugeliu
atlikėjų, bet daugiausia su David Bowie (su pertraukomis nuo 1968 m. singlo In the Heat of the Morning iki 2016 m.
Blackstar). Jis tapo D. Bowie hito Heroes (1977) prototipu, kai šis pro langą pamatė apsikabinančią porą prie
Berlyno sienos. Taip pat jis grojo bosine gitara D. Bowie albume Žmogus, pardavęs pasaulį (1970). Buvo
dokumentinio filmo apie D. Bowie Moonage Daydream (Svajonė apie Mėnulį, 2022) muzikiniu prodiuseriu.
**) Markas Bolanas (Marc Bolan, 1947-1977) žydų kilmės britų gitaristas,
dainininkas ir dainų autorius; T. Rex grupės (nuo 1967 m.) lyderis, su grupe buvęs glamroko pradininku. 1975-77 m.
pradėjo rodytis TV, 1977 m. vedė šou Marc, kurio paskutiniame epizode sudainavo duetu su D. Bowie. Žuvo avarijoje.
Padarė įtaką pank-roko ir brit-popo kryptims.
Papildomai skaitykite:
Naujoji banga
Apie ufologiją kine
Bręstant su Pink Floyd
Lietuviškoji PUNK era
Dailininkai: Algis Lankelis
Pranašiškas Aldous Huxley
SUN RA: atviro kosmoso muzika
Bendra kosmoso ir muzikos istorija
Paganini: Kiekvienas turi savo paslaptį
Psichodelinės eros atspindžiai, indiškos spalvos ir angliški vakarėliai
Gyvenimas "laikmečio dvasioje" ir foto-moto-savišvieta
Beat kartos tėvas susitinka roko karalaitį
Kultūrinis Užburtosios fleitos fonas
G. Kuprevičius. Didžiojo meno sutemos
Rock poetika: Jimi Hendrix
Žmogus, kuris nukrito į Žemę
Jim Morrison, Amerikos poetas
Žvaigždžių karų belaukiant
Kosminė opera ir Marsas
Aklieji vargonų virtuozai
Susitikimai BLITZ klube
Ignalinos krašto legenda
Egzistencializmas
Meno skiltis
Vartiklis