Dėl Velbeko "Elementariųjų dalelių"
Esė
"Literatūra įveikia viską, prisitaiko prie visko, rausiasi atliekose, išsilaižo nesėkmių
žaizdas", Velbekas
Skaitykite: M.Velbekas. Elementariosios dalelės
Ar gali būti rašytojui kas nors blogesnio, nei išgarsėti kaip cinikas? Tai savo kailiu patyrė
Mišelis Velbekas (Michel Houellebecq) po "Elementariųjų dalelių" (ED) pasirodymo 1998
metais. Romaną pravardžiavo antifeministiniu, nežmogišku, rasistiniu, fašistiniu ir pan. Tačiau
Velbekas kategoriškai nenori prisiimti ciniko vaidmens.
Kadangi cinikai (ar kinikai) pirmąkart apsireiškė antikinėje Graikijoje, įdomu pažiūrėti, ar
nėra kokio nors jų ryšio su Velbeku. Bent jau pradžioje romano autorius, bent iš tolo, savo
išvaizda tikrai priminė Antisfeną, Diogeną ar Kratetą. Burnoje nuolat kyšojo cigaretė, dėvėjo
skirtingų firmų drabužius ir nešiojosi paprastą plastikinį maišelį ir tokį jį buvo galima sutikti
prestižiniuose vakarėliuose.
[Antisfenas iš Atėnų (apie 445-360 m.pr.m.e.),
kinikų mokyklos įkūrėjas, vienas pirmųjų
savo gyvenimo būdu, elgesiu ir pasisakymais įkūnijęs savo filosofinę sistemą; buvo Sokrato
mokinys ir draugas. Skaitykite daugiau >>>>>
Diogenas iš Sinopės (apie 400-325 m.pr.m.e.), vienas garsiausių kinikų, buvęs Antisfeno
mokiniu. Kerkido "Meliambuose" ir kitur jis vadinamas "dangiškuoju šunimi".
Kratetas iš Fivų 4 a. pr.m.e. gyvenęs kinikas, propagavęs minkštesnį kinizmo variantą, savo
lozungu pasirinkęs "meilę žmogui".]
Samprotaudamas apie mirtį, Velbekas sako: "Būsiu gyvuliu; gyvuliu, kuris iki
paskutiniojo atodūsio pakenčia savo gyvenimą ir už jį kaunasi" [iš interviu "Zeit" žurnalui,
2001]. Tai grynas cinizmas, meilė gyvenimui, tokia, kokia ji yra, nepalieka žmogui kitokio
pasirinkimo, kaip tik ryti kitus arba būti kitų prarytu. Ir būtent jo ED kaip baisus sprogstamasis
užtaisas užtaisyta tai, ką Sioranas laikė ciniškos sąmonės esme "baimė tapti žmogumi, būti
pajuokos objektu".
Nereikia painioti cinizmo su to termino samprata masinėje sąmonėje. "Dangiškojo šuns"
pravardė nurodo, kad yra kitaip. Cinikai rodė ne tiek pastangas viską nuvertinti, kiek
pasibjaurėjimą ir persisotinimą žmogiškąja būtimi, ta komedija, kurią turi vaidinti žmogus.
Vaizdingai tai perteikė Biuchneris: "Tada virstu žmogumi, kuris vakare, prieš guldamas į
lovą, nusimovęs vieną kojinę svarsto, ar nepasikarti ja ant durų na, jau labai sunku
nusimauti kitą" Cinikus skatina ne kokia nors idėja ar apreiškimas, o pasibjaurėjimas.
Būtent jis nusako požiūrio kampą ir leidžia pastebėti žmoguje tai, kas prieštarauja jo vertybei
visa, kas nemalonu, atstumia, juokinga.
Pagal Sioraną, cinikų pasaulėžiūroje susimaišo "gudrumas, kartėlis ir farsas". Tai atsispindi ir
mus pasiekusiuose pasakojimuose apie Diogeną. Pvz., kai Diogeną pakviečia apžiūrėti naują
namą, o šeimininkas paprašo filosofo nespjaudyti ant grindų šis atsikrenkštęs spjauna
šeimininkui į veidą, šūkteldamas, kad tai vienintelė purvina vieta visame name. Ar galima
pasielgti paslaugiau ir kartu labiau įžeisti? Ir būtent todėl atėniečiai didžiavosi, kad jis gyvena
jų mieste. Kai kažkoks padūkęs berniokas sulaužė filosofo statinę, jį išplakė, o Diogenui davė
naują statinę.
Andre Gliuksmanas aiškina: "Cinizmas prasideda mažuose žmonėse. Jis, kaip šešėlis,
seka respublikonų papročiais
Iš tikrųjų jis yra turgaus aikštės gaminys, jis atsiranda kartu su
demokratija, kai valdžia suskyla į daugybę atšakų" [A.Glucksmann. Vom Eros des
Westens. Eine Philosophie, 1988]. Ir negalima nuneigti, kad ciniškas mąstymas būdingas
europietiškai dvasiai. Sofistai, libertinai, nihilistai neįsivaizduojami kitur. Ir cinizmo pareikalauja
kapitalizmas ta nuo rinkos priklausanti formacija, kurioje pinigai laikomi pagrindine vertybe.
Ne veltui Anglija tapo juodojo jumoro tėvyne.
Cinikai sugeba inteligentiškai, t.y. netrivialiai, susitvarkyti su tuo, kas laikoma neskoninga,
banalu ir nereikšminga. Jie sugeba parodyti, kad didinga nuo menka teskiria mažas
žingsnelis. Toks buvo Diogenas, pasirodęs Akademijoje su nupeštu gaidžiu, kad parodytų, ko
vertas platoniškasis žmogaus apibrėžimas kaip gyvūno su dviem kojomis, neturinčiu
plunksnų; arba tada, kai atsakydamas į Aleksandro Didžiojo pasiūlymą patenkinti bet kokį jo
norą, atsiliepė: "Pasitrauk, neužstok saulės!"
Jau antikoje buvo tai, ką lozungu rinktis siūlo Velbekas: "Būkite pakankamai bjaurūs
(kandūs), kad būtumėte teisūs" [M.Houellebecq. Rester vivant et autres textes, 2001]. Cinikai
visada provokatoriai, skandalistai ir iš čia jų, kaip nepriimtinų aukštuomenėje, reputacija. Jie
sujaukia sveiką protą, išverčia pažįstamą pasaulį. Jie žvelgia paviršutiniškai ir nesigilina į
metafizinių idėjų pasaulį. Jų vertė ta, kad žmogiškųjų atmatų pasaulyje sugeba įžvelgti
pagrindinį gyvenimo faktorių ir padaryti jį teisingumo kriterijumi.
Cinikų ryšį su trivialiais dalykais patvirtina lingvistika. Lotynų trivialis kilęs iš
trivium, reikiančio "visų kelių sankirta", tiesiog "sankryža" bei "vieša vieta". Tad tai
vietos, kur dažniausiai buvo galima sutikti senovės cinikus ne miesto centre, ne šventykloje
ar rūmuose, ne teatre, o pakraščiuose ten, kur susipina gatvės, darosi pavojingos ir
stichiškos. Ten rinkosi būrėjos ir veltėdžiai (graikų kalboje "trivios" reiškė ir "gatvės mergšė").
Ir reikia pastebėti, kad cinikai nesišalino tokių žmogystų bendrijos. Tad ir Velbeko prisirišimas
prie "purvinosios" sekso pusės visai suprantamas.
Kartu prisiminkime, kad savo atsiradimo metu cinizmas buvo ne tik filosofinis, bet ir
literatūrinis reiškinys. Pasakojimai ir anekdotai apie cinikus stimuliavo literatūros vystymąsi.
Tai jaunystėje suprato Nyčė, rašęs: "jie pasiekė, kad buvo sukurtas 'kvailiojančio Sokrato'
literatūrinis įvaizdis: dieviškosios dvasios įvilktos į satyros rūbą" . Čia omenyje turima
Menipo iš Gadaros įvestas satyros žanras, paplitęs ne tik antikoje, bet ir Viduramžiais bei
Švietimo epochoje, - ir išlikęs iki mūsų dienų. Atsekamos dvi jos šakos: rytų ir vakarų. Pagal
Bachtiną, abiejų jų ištakos ankstyvojoje krikščionių literatūroje. Rytų atšaka per Bizantiją
siekia Dostojevskį ir toliau, o vakarinė prasideda nuo Viduramžių farsų ir per Rable ir
Servantesą pasiekia Dž.Sviftą, Volterą ir E.Hofmaną.
Paraidžiui, lotynų "satura" reiškia "mišinys" (arba indas salotoms) ir prilygsta mūsų
"popuri" arba "farsui". Menipo satyroje leidžiama daug, jei ne viskas. Ji sumaišo įvairius stilius
ir formas, cituoja ir tveria, dievina anekdotus ir patarles, iš prozos lengvai peršoka į poetiką,
žongliruoja mitais ir pamokymais, išjuokia klasikines gudrybes ir visokias banalybes jai
niekas nepakenkia.
"Elementariosios dalelės" apnuogina prarają tarp idėjų ir realybės pasaulių. Jo tikslas
priešpastatyti "pakylėtus" ir "trivialius" dalykus. Ir būtent ED pasižymi stilių maišymu, rimtų ir
nerimtų dalykų derinimu (ką graikai vadino spoudogeloion). Gailestingumo
nerandama. Štai 1968 m. hipius ir tą kartą jis vaizduoja su tokiu grotesku, kad nelieka nieko iš
jų nuostatų ir įsitikinimų. Jis juos tiesiog sutrypia, sumurgdo į purvą. ED neturi jokių didaktinių
ketinimų atrodo, kad mums reiktų rimtai priimti peršamą idėją, kad žmonija gali išsigelbėti tik
susinaikindama genetiškai. Bet tada atmestume romaną persmelkiantį juodąjį jumorą.
Andre Bretonas taip nusako juodąjį jumorą: "Priliečiame kažką karštą, atsistojame ant
įkaitusios dirvos, aistrų vėjai pradeda pūsti tai į nugarą, tai į veidą, vos pabandome kilstelėti šį
jumorą dengiančią paslapties skraistę". Ironija ir juokas yra mirtinai pavojingi. Juokas
įstringa gerklėje ir veikia dviem būdais: pagimdo kartėlį ir sunaikina iliuzijas - būtent taip
žiūrovą paveikia kai kurios Gojos ir Hogarto graviūros. Ir "juodas jumoras" sukelia skaitytojui
ne savo pranašumo, o pasibjaurėjimo jausmą, "baimę tapti žmogumi, būti pajuokos
objektu".
E.Warholas kartą pasakė: "Menininkas turi sugebėti pakeisti savo stilių
nesikrimsdamas dėl to". Velbekas yra būtent toks. Ir satyra jam suteikia tokią laisvę.
Romane yra naratyvinių fragmentų, bet yra ir esė, mokslo populiarinimo, liečiančių sociologiją,
mediciną, etologiją, genetiką, fiziologiją. Jame įausti eilėraščiai, dramos scenos ir kita. Pati
romano mintis, kad žmonija pajėgi susinaikinti, atradusi genetinį metodą, leidžiantį klonuoti
naują žmonių rūšį, dauginimuisi nenaudosiančią lyčių skirtumų, yra rizikinga. Ekscentriškasis
pasakotojas byloja iš ateities, iš 2080-ųjų: "Kažkurios būtybės iš ankstesnės rasės dar
išlikusios, daugiausia srityse, kurios ilgą laiką buvo veikiamos tradicinių religinių doktrinų.
Tačiau jų dauginimosi procentas kasmet mažėja ir šiuo metu jų išmirimas yra
neišvengiamas". Tai leidžia retrospektyviai pažvelgti į mūsų situaciją, kuri palygintina su
nuopuoliu, persilaužimo tašku, krikščionybės atsiradimu ar Atgimimu.
Pritaikomas susvetimėjimas kaip metodas (to get out in order to look in [išeiti į išorę, kad
pažvelgtum į vidų]). Tokio fiktyvaus taško pasirinkimas dar antikoje rėmėsi įsivaizdavimu, kad
pasaulis padalintas į tris dalis: apatinę, viršutinę ir vidurį. Tą ypač efektyviai panaudojo
Lukianas "Ikaromenipoje" pasakotojo, kopiančio į Olimpą, žvilgsnis į Žemę nukreiptas iš
viršaus, nuo Mėnulio. Žmonija ir miestai iš ten suvokiama kaip skruzdėlynas, kuriame
triūsiantieji nemato visumos prasmės.
"Elementariosiose dalelėse" atskiros idėjos pateikiamos banaliai ar profaniškai siekiant
atskleisti jų nuslėptą reikšmę.Taip sekso laisvės idėja ne tik išnagrinėjama iki pat polit-
ekonominių šaknų, bet ir išjuokiamos jos išoriškai patrauklios apraiškos priešnėštuminių
priemonių naudojimas bei adulterio legalizavimas Vietoje to, kad pasiektų pirmapradį
komunizmą, niekuo neribojamos sekso laisvės aplinką (kurią siūlė F.Engelsas ir kurią bandė
įgyvendinti 1968-ųjų jaunimas), seksualinė emancipacija sukūrė tik išplėtotą gundymo
sistemą". Pilniausią įsikūnijimą ji pasiekia svingų klubuose. "Grupinis" tampa iš tradicijų
išsilaisvinusios asmenybės ultima ratio (paskutiniu argumentu) asmenybės,
besijuokiančios iš elementaraus gėdos jausmo.
Bachtinas rašė: "Menipo satyros svarbi ypatybė yra organiškas suderinimas mokslinės
fantastikos, simbolikos ir kartais mistinių-religinių elementų su kraštutiniu ir grubiu (mūsų
požiūriu) lūšnynų natūralizmu
Čia idėja nesibaimina jokių lūšnynų ir jokio
gyveniškojo purvo. Idėjos žmogus, išminčius, susiduria su pasaulio pykčio, ištvirkimo,
žemumo ir nepadorumo kraštutinėmis apraiškomis". Velbekui tokiomis ištvirkimo vietomis
tampa Paryžiaus verslo, prekybos ir gyvenamieji rajonai, supermarketai, laisvalaikio centrai,
mokslo tiriamieji institutai, kavinės ir naktiniai klubai, o taip pat kolektyvinio poilsio centrai,
"New Age" ir nudistų kempingai, senelių prieglaudos ir provincijos psichiatrinės klinikos. Tos
vietos aprašomos smulkiai, iki pat pasibjaurėjimą keliančių detalių.
Velbeko romanas, tačiau, nėra kritika. Jo tikslas sukelti skaitytojai tokią būseną, kai
imama abejoti visomis nuostatomis. Taip Lumanas aprašo concepto [sąvoka, kurią
B.Grasianas apibrėžia kaip "suvokimo aktą, išaiškinantį sąryšius tarp objektų"] poveikį:
"Menas priverčia žmogų stebėti save tarsi žiūrovą; tuo būdu žmogus susiduria su
neįmanomu". Skaitytojo susidūrimas su savimi pačiu užtikrinamas Velbeko polinkiu į
kraštutinumus, pavaizdavimu neįprastų, nenormalių moralinių-psichinių žmogaus būsenų
visokio plauko beprotybių, asmenybės susidvejinimų, neįprastų sapnų, vizijų ir pan.
Tačiau skirtingai nuo nihilizmo, Velbekas palieka skaitytojams viltį, kurios ūgliai prasiskina
kelią visose padėtyse be išeities kovos prasmė egzistuoja, arba bent gali egzistuoti. Ir net jo
nesant, žmogui lieka "laisvės siekis".
Gali būti, kad ši knyga buvo sumanyta kaip A.Huxley "Puikiojo naujojo pasaulio" rimeikas
[pastaba: ED 2 dalies 10 skyrius skirtas Aldous Huxley ir jo broliui Džiuljanui]. 2001 m.
pasirodė naujas Velbeko romanas "Platforma"; vėliau atėjo rugsėjo 11-oji. Velbekas buvo
kandidatų Hondūrų premijai sąraše ir koks absurdas, kad kai jis leido sau pasisakyti panašiai,
kaip randame "Elementariosiose dalelėse", tai suveikė kaip detonatorius kad islamas,
esanti "aukščiau visų kitų
kvailumu, falšu ir obskurencija" (tai nebuvo priimtina, kai
karas kabojo panosėje). Tai sukėlė skandalą, po kurio Velbeko pavardė buvo išbraukta iš
kandidatų sąrašų. Tai visai nepuošia "laisvosios" Europos.
Pagal W.Lange (g.1955) esė iš rinkinio "Das Schone und das Triviale", 2003
Skaitykite: M.Velbekas. Elementariosios dalelės
Papildomi skaitiniai:
Odisėjas visapusiškas
Cinizmas kaip amatas
R.W. Emersonas. Poetas
Teofilis Gotjė. Hašišas
Christian Libens. Sekso poetika
Pastabos apie kūrybiškumą
Seksas filosofų gyvenime
Kristianas Libensas. Marizos skonis
Boris Vian. Apie erotinės literatūros naudą
S. Barančakas. Maksimalistinis vertėjo manifestas
R.Kaijua. Sapnų apžavai ir problemos
Aldo Palaceski. Priešskausmis (Futurizmo manifestas)
Deividas Konstantainas. Arbata Midlande
Prancūzų erotinio romano ypatybės
Czeslaw Milosz. Ulro žemė
R. Vaičekauskas. Kometos stebėjimas
A. Beliajevas. Ar lengva būti vėžiu?
Žigmondas Moricas. Vainikas
Edgaras Keretas. Venera
U.Eco. Fuko švytuoklė
Mano sielos liūdesiai
Mitas ir reikšmė
Literatūriniai skaitiniai
Fantastikos svetainė
Filosofijos svetainė
Poetinės vizijos
|