Išsilaisvinę poetai
Visai ne gyvenimo džiaugsmu trykštančios, dekadentinės srovės mene ir literatūroje
atsirado Prancūzijoje, kur normalūs žmonės jas pavadino fin-de-siecle amžiaus pabaiga.
Psichologas M. Nordau1), tirdamas 19 a. dekadanso literatūrą, atkreipia dėmesį į šėtonizmo
mokyklą, kurioje garsiausi: Baironas,
Šeli, Hugo2), Zand.
Savo pagrindiniu uždaviniu jie laikė krikščioniškosios moralės normų griovimą, o paprasčiau kalbant, moralinį ištvirkimą.
Visai ne psichologė A. Roset3) apie padėtį Rusijoje rašė: ... Rusų ponios, prisiskaičiusios
Zand, perėmė jos požiūrius ir be sąžinės graužaties šlaistosi po Europą su italų
kurjeriais. Grįžę į Rusiją, jos vėl joja ant padorumo: mat Nikolajus Pavlovičius4) (Nikolajus I) nejuokauja ir, ko
gero, jus iškart išbrokuos. ... O šiandien skiriasi, vėl sueina ir teka už išsiskyrusio, už juosmens
įsikišę Evangeliją, tarsi protestantės. Jos tuokiasi dviem savaitėms: kodėl atlieka tą ceremoniją - jau ir nežinau.
Gogolis apie Ž. Sand:
Argi jums patinka, kai falšyvai griežia smuiku? Toji moteris neturi nė kibirkštėlės tiesos, net tiesos nuojautos. Ji gali patikti tik prancūzams... O štai
Sartras rašo, kad
pas Hiugo nerado nieko gera, išskyrus haliucinacijas ir beprotybę. Ir dar, kad Hugo - išsigimėlis panoptikumui.
Anglijoje jų atitikmuo buvo A.Č. Suinbergas5). Lombozo mokinys
Nordau apibūdino Suinbergą kaip pirmąjį demonizmo atstovą anglų poezijoje. Tasai kritikavo ir niekino anglų poetus.
Nusprendęs, kad su poetais jau baigta, tapo moralinio išsilaisvinimo šalininku, šlovinančiu
homoseksualizmą, tame tarpe ir nebaigtame romane Lesbietė Brendon. Laikydamas, kad
krikščioniška moralė riboja laisvę, tapo bažnyčios priešu. Štai jo eilutės: Blogį jį trokštame
bučiuoti: nėra daugiau blogio!. Nordau apibūdina: Tai visiškai išprotėjusi poezija. Mene tai
tolydu tam, kad dvasinėse ligose atitinka haliucinaciją. Paryžiuje per literatūrinius Gonkūrų6)
pietus Suinbergas ateidavo su stambia beždžione, aprengta moteriška suknele. Jis tvirtino, kad
tai jo sekso partnerė. Kai kartą jį pamatė be beždžionės, jis pareiškė, kad iš jos iškepė kotletus
ir jais pavaišino savo naują meilužę. Bet žinoma, kad brolių Gonkūrų pietuose lankėsi ir I. Turgenevas7).
Įtarti poetus neadekvatumu ėmė jau seniai. Prieš du tūkstančius metų Platonas
Respublikoje ir valstybėje pastebėjo, kad betvarkė visuomenėje dažnai kyla dėl neribotos
laisvės (anarchijos) poezijoje ir literatūroje. Ir būtent todėl reikia atidžiai stebėti poetus. Dar
Platonas siūlė išvyti visus poetus iš valstybės. Ostrakizmas buvo panašaus griežtumo
bausmė kaip ir mirties bausmė.
Romos poetas Horacijus apie savo plunksnos brolius pasakė taip: Sveikas žmogus negali tapti
poetu, - tik beprotis. O Demokritas neslėpė savo požiūrio į poetus tikindamas, kad sveiko proto
žmogaus negali laikyti poetu. Antrino jiems ir Aristotelis, teigdamas, kad proto pasimaišymas ir
genialumas labai dažni pas poetus, o poezija nenormalumo požymis. Beje, disidentas V.
Tarsis8) už savo kūrybą buvo (kaip ir siūlė Platonas) buvo uždarytas į psichiatrinę, o 1966 m. ir
išsiųstas iš šalies. Jam teko ilgokai klajoti po užsienius o TSKP bandė skeisti gandą, kad jį
uždarė į Šveicarijos psichiatrinę ligoninę. Atseit, jisai tvirtino kad yra tiesioginis Aristotelio įpėdinis.
Ir juk svarbiausia ne kas tu esi, o ką tveri. Netikite? Štai filosofo-dialektiko
Hėgelio sesuo save laikė pašto krepšiu ir sėdėdama krėsle ilgai laukė laiškų.
Vicente Huidobro. Ars poetica
Tebūnie eilėraštis kaip raktas,
atrakinantis tūkstančius durų.
Lapas krenta, kažkas praskrieja;
lai būna sukurta tiek, kiek akys regi,
ir klausytojo siela nenustoja drebėjus.
Išrask naujus pasaulius ir atsargiai rink žodį;
būdvardis, nesuteikiantis gyvybės, žudo.
Gyvename nervų apytakoje.
Raumuo kabo muziejuje kaip eksponatas;
visgi mes neprarandame stiprybės:
tikra jėga
esti galvoje.
Kodėl dainuojate rožę, ach, poetai!
Eilėraštyje priverskite ją žydėti.
Tik mums
visa gyvuoja po saule.
Poetas yra mažasis Dievas.
Vertė Simonas Bernotas
*) Vicente Huidobro (tikr. Vicente Garcia-Huidobro Fernandez, 18931948)
garsus čiliečių poetas, vienas iš įtakingiausių avangardinio meno idėjų skleidėjų Lotynų Amerikoje, XX a. 23 deš. aktyviai
reiškęsis Paryžiaus ir Madrido avangardinio meno gyvenime; kreacionizmo literatūrinio judėjimo, pabrėžusio poetinio
kūrinio autonomiją realybės atžvilgiu, pradininkas ir propaguotojas. Huidobro kūrybinį palikimą sudaro per tris dešimtis
poezijos ir poetinės prozos knygų. Eilėraščių į lietuvių kalbą yra vertę keturvėjininkai.
Trumpos biografijos:
1) Maksas Nordau (Simon Maximilian Sudfeld, 1849-1923) Simcha Mejerio Ziudfeldo
pseudonimas. Tai gydytojas, rašytojas, politikas, sionistų lyderis, Pasaulinio sionistų organizacijos
įkūrėjas. Kilęs iš Pesto miesto, esančio dabart. Vengrijoje.
Kaip socialinis kritikas parašė keletą kontraversiškai vertinamų knygų: Išsigimimas (1892), Paradoksai
(1896) ir kt. 1898 m. sionistų kongrese pasiūlė terminą Raumeningas judaizmas siekiant įveikti stereotipą žydų atžvilgiu.
2)
Viktoras Hugo (Victor-Marie Hugo, 1802-1885) - prancūzų poetas, dramaturgas,
prozininkas, tapytojas ir dizaineris; romantizmo atstovas ir teoretikas. Žinomiausi kūriniai: Žmogus, kuris
juokiasi (1869), Paryžiaus katedra (1831), Vargdieniai (1862), Odės (1823). Po 1872 m. jautė
nuolatinį priešiškumą katalikų bažnyčiai. Tai atsispindi ir jo kūriniuose, pvz., politinėje poemoje Popiežius (1878).
Priekyje - naktis; už nugaros pragaras;
Žmogus - Prometėjas; Liuciferis - angelas.
3)
Aleksandra Roset (Aleksandra Smirnova, 1809-1882) rusų imperatoriaus
žmonų tarnaitė, daugelio raštojų pažįstama ir pašnekovė, palikusi atvirus, neretai kandžius
atsiliepimus apie žinomus rusų visuomenės atstovus.
4)
Nikolajus I (1796-1855) Rusijos imperatorius (1825-1855), pagarsėjęs kaip vienas iš
reakcingiausių Rusijos monarchų. Jo valdymo metais buvo žiauriai slopininama bet kokia laisva mintis.
Buvo suėmęs ir ištrėmęs į kaimą I. Turgenevą už nekrologą N. Gogoliui.
Reikalavo, kad rūmuose būtų kalbama tik rusiškai. Jis buvo ir Lenkijos karaliumi iki pašalinimo iš sosto 1831 m. Jo numatytą priesaikos
dieną prasidėjo dekabristų sukilimas.
Taip pat skaitykite >>>>>
5) Algemonas Čarlzas Suinbergas (Algernon Charles Swinburne, 1837-1909) anglų
poetas, dramaturgas, prozininkas ir kritikas; laikomas priklausęs dekadentizmui. Prisidėjo prie
Encyclopædia Britannica. Kontraversiška savo laikmečio asmenybė, pagarsėjusi sadomazochizmu ir piktnaudžiavimu alkoholiu,
buvo apsėstas Viduramžių ir lesbietiško gyvenimo idėjomis. Garsus rinkiniu Poemos ir baladės, kurios pasirodžiusi pirma dalis,
kurioje buvo eilių, skirtų Sapfo iš Lesbo, sukėlė tikrą sensaciją.
6) Broliai Gonkūrai (Edmond, Jule de Goncourt; 1822-96, 1830-70) prancūzų rašytojai,
natūralizmo ir impresionizmo literatūroje pradininkai. Edmondo testamentu 1900 m. įsteigta Gonkūrų literatūrinė premija.
Edmonas de Gonkūras (Edmond Louis Antoine Huot de Goncourt, 1822-1896)
prancūzų rašytojas, kritikas, memuuarų autorius, leidėjas, Gonkūrų akademijos (1900) įkūrėjas. Leido knygas kartu su broliu Žiuliu;
po šio mirties rašė pats vienas: Eliza (1875), Aktorė Fostena (1882) ir kt. Nuo 1851 m. abu rašė Dienoraštį, kurį taip pat pratęsė po Žiulio mirties.
Žiulis de Gonkūras (Jules Alfred Huot de Goncourt, 1830-1870) prancūzų rašytojas, leidęs knygas kartu
su broliu Edmonu; buvo literatūrinio natūralizmo atstovai. Jų kūriniai: Literatoriai (1860), Žermina Lasertė (1865) ir kt.
Gonkūrų premija (Le prix Goncourt) - Prancūzijos literatūros kasmetinė premija, teikiama Gonkūrų
akademijos geriausios ir vaizdingiausios metų prozos autoriui. Ją testamentu įsteigė E. Gonkūras. Jos suma (50 frankų)
iki šiol išliko nepakitusi, o čekį laureatai dažniausiai įsirėmina. Tas pats autorius premiją gali gauti tik kartą gyvenime.
Gonkūrų premija suteikiama kasmet pirmąją gruodžio savaitę už geriausią modernų prozos kūrinį prancūzų kalba.
Pirmuoju laureatu 1903 m. tapo John Antoine Nau už romaną Priešiška jėga. 2022 m. laureatė - Brigitte Giraud su Gyventi sparčiai (Vivre Vite).
7) Ivanas Turgenevas (1818-1883) rusų prozininkas ir dramaturgas, realismo atstovas. Vienu
geriausių romanų yra Tėvai ir vaikai (1862). Jo apsakymo Mumu (1854) herojus šuo tapo bendriniu
vardu, įkūnijančiu žmonių abejingumą ir žiaurumą. Nebylys tarnas privalo nužudyti šunį, kuris vienintelis
teikė jam džiaugsmą ir prie kurio buvo beatodairiškai prisirišęs.
8) Valerijus Tarsis (1906-1983) ukrainiečių (tėvas graikų kilmės) rašytojas, vertėjas ir kritikas,
dididentas, 1966 m. netekęs TSRS pilietybės.
Po karo dirbo vertėjo, o kartu rašė satyrinius romanus. 1961 m. jam pavyko perduoti rankraščius į Angliją.
Jo Padavmas apie mėlynąją musę (1962) sukėlė N. Chruščiovo pyktį, -
ir jis 8 mėn. buvo patalpintas į psichuškę (išleistas iš ten protestuojant tarptautinei visuomenei). Patirtį joje aprašė autobiografinėje
apysakoje Palata Nr.7, kurioje parodė tarybinę psichiatriją kaip įrankį slopinti laisvamanystę. Psichiatrai
jose iš tikro visai nieko nenusimanė apie psichoiatriją. Tarsiui išvykus į Vakarus (Vokietiją, o vėliau
Šveicariją), KGB bandė sukompromituoti jo literatūrinę kūrybą skelbdama jį psichiškai nesveiku. Mirė Berne savo namuose nuo infarkto.
Papildomai skaitykite:
Prerafaelitai
Chaosmo estetika
Borchesas ir matematika
Andy Warhol "Oksidacija"
T. Gotjė. Mada kaip menas
Kultūrinis Užburtosios fleitos fonas
P. Gauguin: pirmykštės idilės paieška
Aš jį išsunkiau savo nevaržomais jausmais
Ž.-P.Kometti. Kaip suprasti avangardo mirtį?
Susidvejinusi sąmonė lietuvių avangardo poezijoje
Dž. Birkhofas - matematikas ir meno matuotojas
Sadomazochizmas Užsispyrėlės sutramdyme
G. Kuprevičius. Didžiojo meno sutemos
Jim Morrison, Amerikos poetas
Rock poetika: Ziggy Stardust
Aklieji vargonų virtuozai
Išmagnetintojas
Meno skiltis
Vartiklis