Ir skaičiai virsta menu...
Visais laikais matematikai laikė, kad jų darbas yra atrasti naujas skaičių savybes ir jas paaiškinti kitiems. Dabar jau
plačiai prieinamos skaitmeninės technologijos (3-D spausdinimas, animacija, virtuali realybė), leidžiančios jas iliustruoti.
Vizualizacijos vaidmuo matematikos tyrimuose didėja. Anot John Sullivan'as1) iš Berlyno Technikos un-to
matematinis mąstymas gali būti suskirstytas į 3 grupes: filosofus, mąstančius grynai abstrakčiomis
sąvokomis; analitikus, mąstančius formulėmis, ir geometrus, mąstančius vaizdais. Matematinius
tyrimus skatina visų trijų grupių bendradarbiavimas. Pats Dž. Sulivanas užsiima geometrine
mazgų teorija, kurioje ieškoma geriausių konfigūracijų.
Pvz., Borromeano žiedai,
tapę Tarptautinės matematikų profsąjungos logotipu jie sujungti į visumą, tačiau perkirpus vieną jų, jie atsiskiria.
Tokia jų burbulinė konfigūracija yra minimali ta prasme, kad tai trumpiausia forma, kai vamzdžiai nepersidengia t.y. galite pūsti muilo burbulus
aplink kiekvieną iš žiedų. Technikos, įrodančios, kad panašios konfigūracijos yra optimalios danai įtraukia (ap)tekėjimo sąvokas.
Vizualizacija leidžia matematikams savo darbą pristatyti kūrybiškai ir net pakeisti darbo pobūdį. Tarkim,
matematikė Fabienne Serriere2) nusipirko pramoninę mezgimo mašiną, kad numegztų kaklaskares, iliustruojančias ląstelių
automatus, matematinius modelius, perteikiančius ląstelių procesus (žr. >>>>>).
Kad įgyvendintų savo algoritmines užmačias, ji pahakino mašinos valdymo kodą. O Edmund Harriss3) iš Arkanzaco un-to pahakino gręžimo mašiną, kurią dabar
naudoja matematiškoms skulptūroms iš medžio gaminti. Valdymo procese panaudojamos idėjos iš diferencialinės
geometrijos. Tai turi ir praktinį pritaikymą, - tarkim, matematika gali būti pritaikoma juvelyrikoje, jau neskaitant
nuostabių apmušalų (wallpapers) kompiuterių ekranams.
Išmagnetintojas
1809 m. vokiečių matematikas Karlas Gausas paskelbė Dangaus kūnų judėjimas kūgių pjūviais
aplink Saulę, kurioje panaudojo idėją apie Gauso gravitacinę konstantą. K. Gausas atsakingas už šiuolaikinę magnetizmo sampratą ir terminą
išmagnetinimas (išgausinimas).
H. Longe*) instaliacija Degausser yra magnetizmo ir poliariškumo apraiškų meditacija
panaudojant video, piešimą, spausdintą medžiagą, fotografijų ir įvairius objektus. Jis priteikė išmagnetintoją
prietaisą, kuris pakoreguoja magnetinę pusiausvyrą įrenginiuose, tokiuose kaip televizorius. Jis atrado, kad
išmagnetintojas gali sutrikdyti jų normalų veikimą ir net priversti laikrodžius eiti atgal.
H. Longe parodoje erdvė buvo užpildoma įdomiai: tai ir 24 pėdų grafiti 20 kartų padidinta magnetinio lauko
studija, Įrėminti popieriniai ir video darbai sugrupuoti, atgal einantys laikrodžiai sukuria Prieblandos zonos
atmosferą. Daugumas darbų remiasi 20 a. menininkų (B. Conner, J. DeFeo, W. Berman) idėjomis, ypatingą
dėmesį skiriant bytnikų kartai. Verčiausias tarp jų yra Gerhardo Miuleris anapus plastiko, piešinys pieštuku
pagal Gerhardo Richterio**) paveikslą Miulerio portretas (1965).
H. Longe paroda veikė San Franciske The Popular Workshop 2011 m. balandžio 15 d. - birželio 17 d.
Daugiau >>>>
*) Hanteris Longė (Hunter Longe, g. 1985 m.) amerikiečių vizualių menų
menininkas, kuria ir poeziją (pvz., rinkinys DreamOre, 2021, su piešiniais ir eilėraščiais, parašytais, kaip sako, per pilnatį). Jis
naudoja gausų medžiagų (pvz., akmenis, mineralus, augalų fosilijas, šilumai jautrų plastiką, mikroschemas, SIM korteles ir kitus
komunikacijos prietaisus, ...) pasirinkimą, įkvėptas jų savybių ir transformacijų; mokslo teorijas (pvz.,
Mobiuso juostą) ir įrenginius jungia su ezoterika ir folkloro,
taip naikindamas skirtumus tarp to, kas gyva ir negyva. Paskutiniu metu gyveno ir kūrė Ženevoje (Šveicarija), darbus demonstravo daugelyje parodų Europoje
**) Gerhardas Richteris (Gerhard Richter, g. 1932 m.)
vokiečių vizualaus meno menininkas, kūręs abstrakčius ir fotorealistinius paveikslus. 19711994 m. G. Richteris
profesoriavo Diuseldorfo dailės akademijoje. Jo kūrybai buvo būdingas fototapybos stilius, kai savo paties darytas
peizažų, natiurmortų, portretų nuotraukas jis naudojo kaip pagrindą paveikslams, kuriuose sunkiai nustatoma
atskirtis tarp fotografijos ir tapybos. 1972-73 m. parengė paveikslų ciklą Pilka minimalizmo dvasia. Taip pat
fotografavo ir kūrė stiklo dirbinius. 2008 m. jo kūriniai eksponuoti Vilniaus šiuolaikinio meno centre.
BRA ir kitas streat art
Į grafičius žiūrėti galima daugiabriauniškai: viena vertus, tai tūlo piliečio malonės nevertas
Saugrafos5) pajamų šaltinis; kita vertus, jie yra kaip lakmuso popierėliai, indikuojantys žmogaus
mieste savijautą, situaciją jo dasein. Tai taip pat ir protesto ar kritikos forma, kartais apeliavimas į kolektyvinę
sąmonę apklausų formomis. Pvz., vieša anoniminė apklausa dėl grafičių Malūnų gatvėje arba gatvės rašytojo 209o
organizuota akcija siekiant sužinoti, kaip visuomenė juos vertina. Pastaruoju atveju įdomu tai, kad 209as buvo davęs
pažadą nustoti rašyti ant sienų, jei sulauks daugiau neigiamų vertinimų nei teigiamų. Kaip matome, jo mintys vis dar gaivina miesto sienas
Iš esmės, tiek gatvėje, tiek privačioje savo namų zonoje kiekvienas disponuoja lygiai tokia pačia galimybe mokytis, atrasti, išgyventi ir kurti.
Tik ne kiekvienas pasižiūrėjęs į parduotuvių iškabas įmanytų jose, kaip V. Benjaminas,
įžvelgti kambario sienų dekoracijas, o skelbimų lentose rašomąjį stalą. Šiuo atveju grafitininkai, tarsi įsisąmoninę Benjamino
mintį, miesto sieną mato kaip drobę, dienraštį ar tinklaraštį, naikindami ribas tarp privataus ir viešojo sektorių. Garbė
Gerosios Vilties šiukšliadėžei!6) Žavu ir tai, kokia nemenka yra grafičių žanrinė įvairovė: nuo satyros iki
poezijos, nuo balsavimo biuletenio iki pjesės
Kaip viešosios erdvės kūnams, grafičiams būdingas polilogiškumas. Būna, jie reiškiasi kaip klausimasatsakymas,
provokacijaatsakas, tezėantitezė, tezėpritarimas. Štai po užrašu Graffiti vartokime saikingai kažkas kitas ėmė ir
pridūrė: Ir socialiai atsakingai. Įdomu stebėti tuos pašnekesius: grafičiai tai amžina interkomunikacija, pasižyminti
savais kodais ir kodeksais. Čia ypač aktyvios teritorinės sąvokos aš ir kitas. Įsibrovei į mano karaliją būk tikras, būsi
pastebėtas, tačiau svetingumo nelauk. Street art invazija ant amžinatilsį Lietuvos kino teatro sulaukia šiurkštaus
atkirčio: Hands off real graffiti. Kas sutramdys grafitistą? Dėdė policininkas? dėdė šaltis? dėdė Algis? ar dėdė
miegas? Niekas tai paties miesto tautosaka, ir ji turi išlikti anonimiška. Legaliems vardiniams piešiniams viešosiose
miesto erdvėse grafitininkai tarė šiurkštų STOP, ir tas jų aktas liudija perdėm
gyvenimišką kovą už kiekvieno iš mūsų įsitikinimus.
Ir vis dėlto to, ką šiandien matau ant daugelio miesto sienų, nepavadinčiau nei polilogu, nei įsitikinimu. Tarkime, tagų erzelynė
ant Žaliojo tilto mūro kas tai? Anarchija, my friend.
O prieš 15 metų Žaliasis tiltas buvo viena prestižiškiausių grafiterių vietų, pasakoja grafitininkas Moloko. Anot jo, ten kadaise atsiradęs
milžiniškas skandalingas užrašas BRA buvo labai gerbiamas. Atkakliai spėliota, kam užteko drąsos šitaip garsiai driokstelėti. O
svarbiausia niekas kitas iš grafitininkų nedrįso tos liemenėlės numauti
Ir čia priėjo Kindziulis su baltų dažų kibiru. Ir
karaliaus Saulės viešpatavimas baigėsi. Sterilizuota patiltė tapo masinių pjautynių vieta. Kaip danguje, taip ir ant žemės,
nukirsdinus karalių, ištinka suirutė. Monarchiją keičia anarchija, įsitikinimus tušti principai. Moloko nuomone, šiandien
dažnas, vedamas populiarumo troškimo, palikęs savo pėdsaką ant kokios nors miesto sienos, skuba jį tučtuojau
įskaitmeninti ir paskelbti virtualiojoje erdvėje nebeslėpdamas savo autorystės. Anonimiškumo kodeksas sumenkęs.
Nenorėdama leistis į moralus, tiesiog konstatuoju: sienos tai mes. Jau vien dėl to man smalsu jas stebėti.
Grįžtant prie Sintezijos7) projekto, įdomu tai, kad ji užkėlė šiuos laikinuosius gatvės kūrinius
ant pjedestalo. Tarsi akcentuodama grafičius kaip memorialinius ženklus. Tačiau argi jie turi išliekamąją vertę? To paties,
manyčiau, galima klausti ir apie literatūrą. Kitados, beje, užmačiau vieną gatvės rašytoją, dėliojantį šviežią tekstą ant
sienos, t.y. prispaudusį prie sienos kartoninius trafaretus su išpjaustytomis raidėmis ir jau besiruošiantį tai laikinajai
amžinybei. Tuomet ir pagalvojau, kaip tai panašu į spausdinimą literomis
Skulptūros ant žmogaus plauko
Anglų skulptorius Džončiui Hurvičiui8) panaudojo žmogaus plauką jame sutalpindamas darbus, įkvėptus italų
skulptoriaus Antonijo Kanovos9) Amūro ir Psichės. Didžiausio darbo dydis vos kelios dešimtys mikronų. Juos kurdamas
skulptorius naudojo 3D spausdintuvu ir multifotoninę litografiją, kurios metu fotopolimerai buvo apšviesti regima šviesa
(skirtingai nuo paprastai naudojamų ultravioletinių spindulių) praleista per mikroskopą. Židinyje vyko dviejų fotonų
užgriebimas ir polimero sukietėjimas panašiai, kaip tai vyksta plomboje dantyje apšviečiant ultravioletine šviesa. Dėl
polimero sukietėjimo toje nedidelėje erdvės srityje, į kurią pateko sufokusuotas spindulys, susidarė tūrinis pikselis arba vokselis
(nuo volume pixel). O vėliau jau su kompiuterio pagalba vokselis po vokselio buvo kuriama skulptūra kaip įprastinio 3D spausdinimo metu.
Kadangi be elektroninio mikroskopo skulptūros negalėjo įžiūrėti net pats jos autorius, jam kilo prekognityvus pojūtis:
Skulptūros yra ant veidrodžio, tačiau žmogaus akis jų nemato tai absoliutus faktas. Jas galima aptikti tik su galingu
skenuojančiu mikroskopu ir pamatyti monitoriaus ekrane. Tačiau mūsų natūralūs jausmai mums sako, kad veidrodyje nieo
nėra. Tai kaip galime būti įsitikinę, kas skulptūros egzistuoja tikrovėje?
Likimo ironija, tačiau Hurvičiui prekognityvaus disonanso jausmo atsikratyti padėjo jo kolega, atsakingas už elektroninį
mikroskopą. Jis pasiūlė pajudinti veidrodį, kad į nanoskulptūras būtų pažiūrėta kitu kampu ir iš jų beliko tik piršto antspaudas.
Kuo dar galima netapyti?
Prie viso to dar vieno mokslininko, jau iš kitos srities, naudota priemonė....
Anglų mikrobiologas, penicilino
atradėjas Aleksandras Flemingas4) tapė ... mikrobais. Jis į Petri indelį patalpindavo
maitinamuoju tirpalu permerktą filtravimo popieriaus skritulį ir plonyčiu teptuku užveisdavo jame įvairių spalvų bakterijas
taip, kad sudarytų piešinį. Tokios tapybos sudėtingumą sudarė tai, kad bakterijos dauginasi skirtinga sparta, tad reikia
laiku sustabdyti vienos ar kitos piešinio detalės augimą, nes kitaip ji išplistų visame piešinyje. Tai buvo padaroma tuo pačiu teptuku užtepant formalino.
Karalienės vizito į laboratoriją proga jis mikrobais nupiešė Britanijos vėliavą.
Pastabos ir paaiškinimai:
1) Džonas Sulivanas ( John M. Sullivan, g. 1963 m.) amerikiečių matematikas,
Berlyno Technikos un-to matematinės analizės ir topologijos dėstytojas (nuo 2003 m.). Tyrimų sritis optimalioji geometrija. Pradėjo kurti sniego skulptūras.
2) Fabienne Serriere matematikė ir muzikė. Nuo 2005 m. dirbo kaip Necscape.com blogerė įvairiomis
temomis: nuo aparatinės dalies hakinimo iki atviro kodo klausimų ir kt. Vėliau dirbo sistemų administratore. Yra vegetarizmo propaguotoja.
3) Edmundas Haris (Edmund Harriss) Arkanzaso un-to matematikos dėstytojas. Tyrimų sritis
geometrija: padengimai ir raštai, ieško neįprastų matematikos taikymų robotechnikoje, architektūroje, dizaino
srityje. Su A. Bellos parengė matematinę spalvinimo knygą Snaigė, kriauklė, žvaigždė.
4) Aleksandras Flemingas (Alexander Fleming, 1881-1955) škotų gydytojas,
mikrobiologas, farmacininkas, Nobelio premijos laureatas (1945). Labiausiai žinomas kaip penicilino
atradėjas (1928). Jis peniciliną (pirmąjį antibiotiką) išskyrė iš pelėsinių grybelių. Taip pat atrado lizocimą,
antibakterinį žmogaus kūno išskiriamą fermentą. Kai suslogavo, savo nosies išskyras pasėjo į Petri indelį su
bakterijomis. Po kelių dienų aptiko, kad ten, kur pakliuvo išskyrų, balterijos žuvo. Apie lizocimą pirmąkart paskelbė
1922 m. Taip pat atsitiktinai atrado ir peniciliną kai 1928 m. aptiko, kad viename Petri indelyje su
Staphylococcus aureus bakterijomis sudygo pelėsinių grybelių kolonija, apie ją bakterijų kolonijos tapo
skaidrios dėl sunaikintų ląstelių. Tad abu didžiausi jo atradimai padaryti dėl betvarkės jo laboratorijoje
(taip pat žr. Kiekvienam sava priežastis).
5) Saugrafa įmonė, kurios veiklos sritys: švaros, valymo paslaugos, buities paslaugos: fasadų
apsauga (padengimas vaško pagrindu), valymas, grafiti valymas, apsauga nuo grafiti, pastatų įėjimų valymas. Šiuo metu veiklos atrodo nevykdo,
svetainė neveikia. Bet ji 2013 m. laimėjo Vilniaus savivaldybės konkursą 3 m. prižiūrėti ir išvalyti Vilnių nuo grafiti terlionių.
6) Ant jos buvo užrašas: Gatvės kaip jūsų butas.
Formos iš matematikos srities perkeltos į realų fizinį pasaulį, Frank Farris:
|
7) Sintezija 2006 m. Lietuvoje prasidėjęs skirtingų meno sričių kūrėjų judėjimas, šiandien
jungiantis jau apie šimtą poetų ir videomenininkų, kompozitorių ir režisierių, aktorių ir muzikantų, šokėjų ir performansistų,
novatoriškais projektais siekia sintezuoti alternatyviuosius menus ir naująsias medijas.
Projektas Kalba Vilnius. Eteryje Žaliasis tiltas, realizuotas 2016 m. Kultūros nakties proga, sužibo žaliomis lazerio
projekcijomis: gatvių rašytojų tekstais ir ąžuolo lapų vainikais, atkartojančiais tilto turėklo ornamentą. Projektą pristatė
menų ir mokslo sintezės judėjimas Sintezija, kurio įkvėpėjas Julius Žėkas (g. 1980 m.) kvietė praeivius pasiklausyti, kaip kalba gyvasis Vilnius.
Tilto kolonose atgis iš samanų suformuoti šimtamečiai miesto simboliai. Patiltė taps žaliuoju ekranu,
ant kurio lazeriais bus transliuojami gatvės radijo pranešimai:
Kultūros nakties metu Žaliasis tiltas prabils gatvės rašytojų išmintimi burtažodžiais ir maldomis. Nors ši anoniminė miesto kalba
dažnai turi jautrų santykį su praeiviu, mūsų tikslas yra išsklaidyti bet kokias įtampas, susijusias tiek su laikinosiomis gatvių žinutėmis,
tiek su pačiu Žaliuoju tiltu.
Atsimerkime ir įsiklausykime kas yra tiltas? Tai ne tik konstrukcija, jungianti skirtingus miesto krantus, bet ir skirtingų nuomonių bei pažiūrų sutaikinimas.
Žaliasis tiltas tai ir grandinės, ir ąžuolo lapų vijos, ir rozečių žiedai, ir tu, mielas praeivi. Šiąnakt jis tampa dar ir žaliuoju ekranu.
8) Džontis Hurvičius (Jonty Hurwitz, g. 1969 m.) britų
menininkas, inžinierius ir verslininkas iš PAR. Ilgą laiką praleido Indijoje studijuodamas jogą ir medžio drožybą. 20 a.
paskutinį dešimtmetį atvyko į Londoną. Kurti skulptūras ėmėsi 2008 m. pradžioje anamorfines (pirmoji Joda ir
Anamorfas), o 2014 m. pabaigoje pristatė nanoskulptūrų ciklą. Abi kryptys pritrauk tiek meno, tiek mokslo visuomenės
dėmesį. Šiuo metu daug dėmesio skiria fintecho startuoliams, tačiau dar neužmeta ir meno.
9) Antonijus Kanova (Antonio Canova, 1757-1822) -
italų klasicistinio stiliaus skulptorius, Kūrė kūręs skulptūras antikinėmis temomis, o taip pat popiežių ir imperatorių
skulptūras. Vieni garsiausių jo kūrinių yra Napoleono šeimos narių alegorinės skulptūros, o taip pat Psichė, atgaivinta
Kupidono bučinio (1786-93) ir Viktrikso Venera (1808).
Prerafaelitai
Gyvenimo gėlelė
Išsilaisvinę poetai
Poetinė geometrija
Dailininkai: Algis Lankelis
Papilnėjo da Vinčio kanonas
Impresionistas Paul Cezanne
Andy Warhol: paskutinė vakarienė
Dž. Birkhofas: matematikas ir meno matuotojas
Gyvenimas laikmečio dvasioje ir foto-moto-savišvieta
Sadomazochizmas Užsispyrėlės sutramdyme
Paul Gauguin: pirmykštės idilės ieškotojas
G. Kuprevičius. Didžiojo meno sutemos
Savamokslis dailininkas Henri Ruso
Ar kompiuteriai supranta meną?
Žiūrovo nuostaba kūrinio suvokimui
Menininko ir jo kūrinių klajonės
Atsidaro matematikos muziejus
T. Ševčenkos Akloji su dukra
Visų dienų apmąstymai
Pastabos apie kūrybiškumą
Tapyba ir teatras
Naujoji banga
Dailieji menai
Vartiklis