Vėlių metas  
Katalikams lapkričio 2-oji yra visų mirusiųjų pagerbimo, maldos už juos diena. Malda už 
visus mirusiuosius minima jau 4 a. Bažnyčios tėvų raštuose. O atskira mirusiųjų paminėjimo 
diena pirmą kartą paminima 7 a. Izidoriui iš Sevilijos priskiriamoje
Regula Monachorum , t.y. vienuolyno įstatuose. Ta diena buvo minima apie Sekmines. Dar po dviejų amžių tokia diena minima jau daugelyje
vienuolynų, tačiau minimos skirtingos datos. 10 a. pabaigoje benediktinų
centre, Kliunio (Cluny) vienuolyne Prancūzijoje, visi mirusieji pradėti minėti lapkričio 2 d.
Etnografas Juozas Kudirka*) spėja, kad Lietuvoje visų mirusiųjų pagerbimo diena turėtų būti žinoma nuo pat
krikščionybės įvedimo, nes 1400 m. Vytautas
pakvietė benediktinus į Lietuvą įkurdamas juos Senuosiuose Trakuose.
16 a. kronikininkai Motiejus Strijkovskis
ir Jonas Lasickis**) lapkričio 2 d. įvardija kaip visų mirusiųjų paminėjimo dieną.
| 
 Deivė Veliona  viena iš mitinių vėlių globėjų, paminėta Jono Lasickio (Vielona, 
apie 1582 m.  nors ir tapapinęs su kitu, Ežiagulio dievu), kuris ją siejo su mirusiųjų maitinimo papročiu: jiems 
paprastai duodama kepintų paplotėlių, patrupinus keturiose vietose, priešpriešiais - tie paplotėliai vadinti Sikies 
Vielonia pemixlos. Beje,  Velionos vardas artimas velionei (mirusiai moteriai). Senais laikais mirusiųjų 
pamaloninimo laikotarpis truko kur kas ilgiau, - prasidėdavo rugsėjo pabaigoje ir truko iki lapkričio pradžios ar net 
vidurio. Latviai tą laiko tarpsnį vadino Vėlių laiku (Wellalaick), Zemlika, pagal vėlėms ant žemės 
padedamas aukas ar Dievo dienomis (Deewa deenas). Be to latviai turėjo ir Veļu māte (Vėlių 
motę), kuri  laukdama mirusiųjų sielų, paruošdavo joms vietą, iškepdavo paplotėlį, išvelėdavo staltiesę. 
Beje, atkreiptinas dėmesys, kad šaknį vel- turi ir žodis velnias, kuris irgi siejamas su mirusiųjų pasauliu po žeme.
  | 
Tačiau Jonas Lasickis, pasirėmęs matininku Jokūbu Laskovskiu, ją tapatino su senąja Galutine 
derliaus sudorojimo švente. Bet žemdirbių visuomenė negalėjo turėti atskiros, vien 
mirusiesiems skirtos, šventės, nes jiems skirtas apeigas rasime daugelyje kitų švenčių. Pvz., 
1611 m. jėzuitų ordino kronikoje rašoma: Tuo tarpu kiti vyrai ir moterys nešdavo 
bedieviškas aukas mirusių senolių ir draugų vėlėms, ir kiekvienais metais gana dažnai, o ypač 
didžiąsias Velykų, Kalėdų ir Visų šventųjų iškilmes, joms paruošdavo puotas.
O Pavarėnio apylinkių kaimuose dar ir po Pirmojo pasaulinio karo mirusiuosius pagerbdavo per kelias šventes:
Dziedai  tai būna skiriamos tam tikros šventės, pvz., Visi šventi, Grabnyčios, Sekminės ir Žolinės.
Neįtikima ir tai, kad krikščionybės įtakoje sunyko senieji lauko darbų ritualai, nes 
žemdirbių pasaulėžiūra pasižymi pastovumu. Labiau tikėtina, kad lapkričio pradžioje nebuvo 
jokios šventės. Nereikia pamiršti, kad ir krikščioniškos visų mirusiųjų paminėjimo dienos 
ištakos glūdi vėlių maitinimo apeigose, kuriomis 16-19 a. piktinosi lietuvių dvasininkija  kaip ir 
dar 4 a. šv. Augustinas piktinosi, kad krikščionys vėlėms aukoja maistą ir gėrimus.
Tad mirusiųjų pagerbimo diena nesunkiai prigijo tarp nekrikščioniškų žemdirbių švenčių. 
O liaudiškasis mirusiųjų pagerbimo esmės supratimas krikščionišką šventę tarsi grąžino į jos 
ištakas. Į tai dėmesį atkreipė jau 19 a. tyrinėtojai. Štai Liudvikas Adomas Jucevičius rašė:
 
Ši šventė ypatinga tuo, kad čia pagoniškos apeigos yra susimaišiusios su krikščionybės 
įvaizdžiais, juo labiau, kad krikščioniškoji mirusiųjų atminimo diena yra kaip tik apie tą patį 
laiką, ir liaudis, šitaip švęsdama, mano, kad valgiais, gėrimais ir giesmėmis palengvins vėlėms, skaistykloje kenčiančioms.
16-18 a. Vėlinių šventė vadinama Ilgių vardu. Taip jas įvardino ir 18 a. pradžios 
žodynų sudarytojai Pilypas Ruigys bei Jokūbas Brodovskis. Taip, ilgi, ilgiai, ilgės,
16-17 a. vadinama valstiečio duoklė žemvaldžiui. Pasak Juozo Jurginio, ilges rinkti, ilgiavoti 
reiškė tą patį, kaip kalėdoti. Kalėdodavo kunigas, o ilgiaudavo žemvaldys. Jau 16 a. savo 
valstiečius lankydavo tik smulkieji bajorai, o stambesniųjų žemvaldžių ilgės buvo paverstos 
pinigine duokle. 18 a. ilgės buvo priskaitomos prie žemės rentos mokesčio ir atskirai 
neminimos. Feodalinės prievolės ir kalendorinės šventės vardai greičiausiai sutapatinti, kai 
ilgiavimo paprotys pakeistas duokle, nes feodalinėje visuomenėje viską bandoma derinti prie 
bažnytinių datų. Kai prievolės neliko, šventė pervardinta tinkamesniu Vėlinių vardu.
Šventė pagrįsta tikėjimu, kad mirusių artimųjų vėlės ir toliau gyvena šalia ir gali padėti ar 
pakenkti. Vėlinių naktį jos aplankančios namus arba meldžiasi bažnyčioje. Vėlesniais laikais 
tikėta, tad vėlės paleidžiamos iš skaistyklos ir eina klausyti maldų, kurios už jas nebuvo laiku 
sukalbėtos: Dūšių zadušnoj, sako, tiek prisigrūsdavo, kad niekur nė daikto nebūdavo 
atsistoti. Dūšios, sako, labai kakujas dėl maldų, katros neapieravotos (Tverečius, LMD).
Sutikti vėles buvo ruošiamasi iš anksto: Prieš Vėlines nedžiaudavo jaujos, palikdavo dyką, nes
dūšios ateis šildytis (Pušalotas. LTA). Anot Balio Buračo,
kupiškėnai ir panevėžiečiai Vėlinių išvakarėse laukdavo atsilankančių mirusių artimųjų vėlių, joms 
paklodavo baltą ir minkštą patalą, uždegdavo pagalvio šalyse po vieną šventintą grabnyčinę 
žvakę ir klūpodavo prie lovos laukdami ateinant mirusiojo vėlės. Jei girdisi lubas ar grindis braškant, vadinasi mirusieji atėjo.
Vėles galima pamatyti naudojant tam tikras priemones arba pasislėpus naktį bažnyčioje. 
Tačiau tai visada kelia didelį pavojų: Per žiemą galima pamatyti numirėlių dūšias, bet labai išsigąsi.
Dar pavojingiau eiti naktį bažnyčion, nes mirusieji puola, nori sudraskyti. Ir 
išsigelbėti galima tik užlipant ant altoriaus arba save pakeičiant kitu daiktu, t.y. numetant ką nors vėlėms sudraskyti.
Vėlinių laikas buvo sakralizuojamas apibrėžiant tam tikras elgesio normas arba 
draudžiant dirbti kai kuriuos darbus: Visų šventų vakare reikia niekur be reikalo 
nevaikščioti, nes tą vakarą mirusiųjų vėlės renkasi į savo parapijos bažnyčią atsiimti joms 
skirtų maldų. Šlapiam keliui esant, įsiklausius net galima girdėti, kaip jos eidamos per purvyną pliauškią (Veliuona, LTA).
Svarbiausia dalis buvo mirusiųjų maitinimo apeigos. Pačia seniausia reiktų laikyti vaišes 
kapinėse paliekant dalį maisto. 16 a. kronikose rašoma, kad Žemaitijoje, prie Kuršo, lietuviai 
eidavo prie artimųjų kapų, nešdamiesi pieno, atmiešto alaus ir medaus, kur už vėles 
pokyliaudavo ir šokdavo, pritariant trimitams ir būgnams. 1583 m. ataskaitoje jėzuitų 
misionierius Stanislovas Rostovskis pateikia: Metinių dienų proga mirusiems jie nešdavo 
ant kapų valgio. Pagerbdavo taip: ant stalo iš praustuvės būdavo išliejamas vanduo; ant 
lentos keturiuose kampuose stačiai buvo laikomi šaukštai. Nors ir dienos metu, tačiau, prie 
aplinkui apstatytų žiburių, žynys tam tikromis sugalvotomis žodžių formulėmis šaukia 
mirusiuosius. Paskui, paprašęs palaimos mirusių vėlėms, kaipo svečias, sėdasi prie stalo ir 
pirmas padeda kąsnį po trikoju. Rusų liaudis, kuri gyvena maišytai, panašiai ant kapų neša maistą.
Tokias apeigas dar 15 a. aprašė Janas Dlugošas:
Be to, minėtuose miškuose jie turėjo atskiroms šeimoms ir namams padalytų ugniaviečių, kuriose, apsirengę baltais ir 
iškilmingais rūbais, degindavo visų savo mirusių giminių ir bičiulių kūnus kartu su žirgais. Prie 
tokių ugniaviečių statydavo indus iš ąžuolo žievės, į kuriuos dėdavo maisto, panašaus į sūrį, ir 
pildavo ant ugniavietės midaus, tikėdami, kad mirusiųjų vėlės ateis naktį, stiprinsis tuo maistu 
ir gers į ugniavietę supiltą gėrimą. 1723 m. Vilniaus jėzuitų akademinės kolegijos 
pastoracinės veiklos dienoraštyje minima, kad kiti kiekvienais metais nešdavo maisto prie 
mirusiųjų kapų; kai kurie asmenys sakė, kad taip daryti juos raginę mirusiųjų šešėliai. 
Retą Vėlinių vaišių aprašymą 1938 m. Lietuvos aide paskelbė A. Valantinas***):
Senieji žmonės pasakoja, kad dar praeito šimtmečio viduryje kai kuriose vietose Vėlinių vakarą 
žmonės šventė savotiškomis apeigomis. Kapinėse keldavo vaišes. Susirinkusi giminė eidavo į 
kapines, vedama seniausio tos giminės nario, giedodami 'Viešpatie, didžiojoj smarkybėj ir 
rūstybėj Tavo
' Kartu su savim nešdavosi visokių valgių ir gėrimų. Kapinėse, prie kurio 
mirusiojo giminės kapo, senis vadovas mojęs pirštu į visas keturias šalis, kviesdamas vardais 
mirusius gimines iki pat prabočių, kurių tik beatminė vardus. Paskui į visas šalis laistydavo 
alų, degtinę, midų, pieną. Ant kapo padėdavo duonos, mėsos, sūrio ir kitokių valgių.
Janina Marcinkevičienė
Vėlinių rimty
Mes ūkanotoj Vėlinių
Atėję beldžiamės į Laiko sieną.
Palikot mus... Skaudi ta netektis
Labiausiai liečia širdį šitą dieną.
Atsiminimai liūdesio pilni
Žvakių liepsnoj ir vėl apraizgo dvasią.
Rodos, tyloj juos nuo savę geni,
Bet jie lyg prieraišos gija vis tęsias.
Plaukia vaizdai... Užmiršt jų negali,
Meni ir įspūdžius, kartu patirtus.
Prabėga metai, ir žaizda gili
Vėl atsivers. Kas sugalvojo mirtį?
Ateiname... Pabūti čia ramu,
Pajuntame artumą Jūs nebylų.
Ir nesiginčijam su Likimu,
Priglaudę baltą chrizantemų tylą. 
 | 
Dar 19 a. pabaigoje buvo išlikęs paprotys per Vėlines, be kitų valgių, ant kapo dėti
kiaušinių: Seniau primušdavo kiaušinių, prikepdavo pautienės ir Vėlinių naktį nešė maitinti ant kapų dūšias
(Keturvalakiai, LMD). Kupiškėnai vėliau juos atiduodavo vaikams, kad žinotų, kur artimųjų kapai.
Kiaušinis, universalus gyvybės ir vaisingumo simbolis, todėl kiaušiniai arba iš jų iškepta kiaušinienė dažnai figūruoja agrariniuose ritualuose.
Tverečiaus apylinkių gyventojai mirusiuosius maitindavo koše:
Zadušnųjų ryte dar mūsų bobutė birindavo grucės ant kapų ir, sako, rasdavo suvalgytą (Tverečius, LMD).
Lygia greta su vaišėmis kapinėse, 16 a. kronikos aprašo mirusiesiems skirtas vaišes, 
keliamas uždarose patalpose. Jonas Lasickis rašė: Per šias šventes jie kviečia numirėlius 
iš kapų į pirtis vaišėms. Kiek pakviečia, tiek kėdžių tam tikslui pastatytoje lūšnoje sustato, tiek 
rankšluosčių, marškinių patiesia, o stalą apkrauna valgiais, gėrimais.
Kadangi dvasininkija kovojo su senojo tikėjimo apraiškomis, tai galėjo būti švenčiama slapta. Bet jos 
19 a. pradžioje dar buvo išsilaikę sudėtingą struktūrą, kaip liudija Teodoras Narbutas
: 
Rengiamos gausios vaišės, kuras sudarė daugiausia tamsieji patiekalai, kaip antai 
kiaulienos ir žąsų jukos vėdarai. Sriubos iš džiovintų burokėlių lapų, kurie suteikia tamsiai 
žalią spalvą, įvairūs mėsos kepiniai, košės spirgučiai, šiupiniai ir kitokie vietiniai valgiai, - jų 
turi būti dvylika. Troba iššluojama ir kuo švariausiai išvaloma, stalą apdengia staltiese, 
pastatomi ąsočiai ir rykai su gėrimais. Atėjus svečiams, kurie susirenka be mažiausio 
triukšmo, šeimininkė stato ant stalo po dubenį kiekvieno patiekalo. Visiems laikantis visiškos 
tylos, šeimininkas pradeda kalbą tokiais žodžiais: 'Mirusios sielelės, jūs, kurių atminimą 
gerbia šie namai, garbingieji mano giminės protėviai, amžino atminimo vyrai ir garbingiausios 
moterys, o visų pirma tu, mano seneli, taip pat giminėlės, vaikučiai jūs visi, kuriuos mirtis 
užklupo tarp šių sienų. Kviečiu jus į metinę puotą, kokią mūsų neturtas leido surengti, tegu ji 
bus jums taip maloni kaip mums brangus jūsų atminimas. Mėgaukitės valgymo malonumu 
požemių dievų akivaizdoje'. Tęsiasi nepertraukiama tyla, visų akys nukreiptos į stalą. 
Dievobaimingiems vaidenasi, kad per garus, kylančius nuo valgių, jie mato valgančias 
mirusiųjų vėles. Gink Dieve, jei tuo momentu kieme sulotų šuo: tai būtų suvokiama taip, kad 
kuri nors užsirūstinusi vėlė nenori eiti į trobą, o šitai reiškia, kad ji ištisus metus bastysis aplink 
namus, gąsdins ir kenks. Todėl tam tarpui šunį paprastai uždarydavo priemenėje. Patylėjus 
ketvirtį, šeimininkas pasidairęs į visas puses, taria: 'Atleiskite mirusiosios sielelės'. Truputį 
patylėjęs tęsia: 'Likite sveikos, sudievu, sielelės, palikite mums, gyviesiems, palaiminimą, o 
šiems namams ramybę. Eikite, kur jus šaukia lemtis, bet atminkite  nei išeidamos, nei 
lėkdamos virš mūsų slenksčių, kiemų, daržo, pievų, dirvų nedarykite kokios nors žalos'. Visi 
nusižeminę nusilenkia, pasidairo į visas puses ir sako: 'Nėra, nėra nė vienos dvasios'. Tada 
šeimininkė surenka valgius nuo stalo, gėrimus supila į butelius ir statinaites ir visa tai 
sukrauna į krepšelius, nuvalo stalą, apverčia staltiesę antrąja puse, ir prasideda gyvųjų vaišės.
19 a. pradžioje vaišes kapinėse ima keisti maisto išdalijimas elgetoms. Dionizas Poška 
dar 1823 m. teigė: Tuomet ne tik kviestuosius svečius vaišina, bet ir elgetoms į špitolę 
neša įvairių produktų išmaldą, kaip antai: duonos, mėsos, alaus, degtinės ir t.t.. Tradicinė 
Vėlinių išmalda  duona ir aviena: Visų šventėj ubagams reikia duoti rugių duoną už 
dūšeles ir už gyvą gaspadorių ir gaspadinę, už derlių, nes kitus metus rugiai nederės. Žvakes 
bažnyčion neša, kad bitės sektųsi (Tverečius, LMD). Dar 20 a. pradžioje Rytų Lietuvoje 
Vėlinėms kepdavo mažas duonos bandeles. Išdalydami jas elgetoms namiškiai pasakydavo 
mirusiųjų, už kuriuos prašoma pasimelsti, vardus. Kiti vardus ištardavo prieš pašaudami bandeles krosnin.
Mūsų dienų Vėlinių simbolis  kapinaitėse žibančios žvakutės  priklauso prie pačios 
vėlyviausios kilmės papročių. Žinoma, kad 19 a. pabaigoje jos buvo uždegamos Varėnos apylinkėse, Akmens kaimo bažnyčios
šventoriaus kapinėse. Šimtmečio pradžioje Vėlinių žvakutės išplinta Užnemunėje, o kitur įsitvirtina tik po Antrojo pasaulinio karo.
Bet ši apeiga jau spėjo apaugti mitologizuotais vaizdiniais. Dažniausiai tikima, kad nepatekusios į dangų vėlės 
klaidžioja amžinoje tamsoje ir Vėlinių naktį uždegtos žvakutės apšviečia joms kelią.
Pagal Arūno Vaicekausko straipsnį, ŠA, 2000 m. spalio 28 d., Nr.40   
 
*) Juozas Kudirka (1939-2007)  etnologas. Buvo aktyviu liaudies 
kūrybos ir tradicinių švenčių puoselėtoju. Nuo 9 dešimtm. siekė atgaivinti tradicinę liaudies kūrybą, šventes, rengė 
tautodailės ugdymo ir tyrimo programas, mokslines ir praktines konferencijas, rinko medžiagą apie Vakarų Baltarusijos 
lietuvių papročius. Tyrinėjo verbų tradicijas Vilniaus krašte išleisdamas Vilniaus verbos (1993). Knygos: Vaikų dirbiniai: 
liaudies menas (1985), Vaikai ir liaudies kūryba (1989), Lietuvių liaudies meno šaltiniai (1985). Vėliau aprašinėjo papročius:
Motinos diena, Kūčių stalas, Kūčių naktis, Lietuviškos Kūčios ir Kalėdos, Joninės, Vėlinės ir Plikių kaimo papročiai ir pan.
 
**) Jonas Lasickis (Jan Lasicki, 1534-1599) - lenkų bajoras, radikaliosios reformacijos dayvis,
aršus kovotojas su katalikybe. Keliavo po Vakarų Europą. Po 1567 m. aplankęs Bohemijoje čekų brolius (sudarytus 
iš husitų likučių), tapo jų pasekėju. 1581 ar 1582 m. gyveno Vilniuje. Parašė Apie žemaičių, kitų sarmatų bei 
netikrų krikščionių dievus, kuriame perpasakojo kitų kronikininkų pasakojimus. Jame pateikė ir žinių apie buitį. 
Stengėsi Vakarų Europai Lietuvą pavaizduoti kaip egzotišką kraštą ir pateikė nemažai tikrovės neatitinkančių 
duomenų. Tačiau yra įdomus jo sudarytas lietuvių dievybių sąrašas su trumpu kiekvieno iš jų aprašymu.
O pagrindiniu jo veikalu yra 8 tomų Historia de origine et rebus gestis fratrum Bohemicorum liber octavus etc 
skirta čekų broliams, jų papročiams ir organizacijai (parašyta apie 1582 m.; paskelbta 1615 m.). Dar paminėtina 
De Russorum, Moscovitarum et Tartarorum religione (1582) bei Historia de ingressu Polonorum in Valachiam cum Bogdano (1584) 
ši apie Lenkijos įsiveržimą į Valachiją.
***) Antanas Valantinas (1916-2004) - kunigas, poetas, 
tautosakininkas. 1940-57 m. buvo vikaras ar klebonas keliose bažnyčiose; 1957-99 m. buvo Šv. Agotos 
bažnyčios Vadaktuose (Radviliškio raj.) klebonas. Religinės tematikos eilėraščius radėjo kurti dar besimokydamas 
Panevėžio gimnazijoje. Tautosaką rinko apie 30 m.; užrašė apie 15 000 įvairių žanrų tautosakos kūrinių; surinktą 
tautosaką siuntė į Lietuvių literatūros ir tautosakos institutą (pirmas rinkinys išsiųstas 1958 m.). Taip pat išleido 24-
ias savo knygeles: poezijos, monografijų, tautosakos, publicistikos ir pamokslų.
Helovyno istorija
Apie Vėlines ir Halloween
Vainiko simbolika
Kalėdų giesmių istorija
Kai Dubičiai miestu vadinti
J. Kudirka. Papročių paskirtis
Indoeuropiečių kalbų kilmė
Kodėl bijota sveikintis per slenkstį?
Kazimieras: Ir šventieji puodus žiedžia
Ką Anė gali papasakoti apie Halloween?
Sekminės: Žydėjimo, vešėjimo ir santarvės dienos
Sekminės - piemenėlių, rugių lankymo šventė
Lietuvos protestantai: Evangelikai liuteronai
Kai Thomas Mannas prisiminė Nidą
Mitinio pasaulio suvokimas šiurpėse
Kai dar elniai iš dangaus krisdavo
Vytauto Didžiojo įvaizdžio genezė
Paskutinioji kuršininkų karta
Karolio Europa ir jos slinktys
Senoji Buivydžių bažnyčia
Laužai Himalajų papėdėje
Vaclovo Vekeroto galerija
Sekminės (samboriai)
Užgavėnės Lietuvoje
Naugardas ir Lietuva
Lietuvių kosmologija
Merkinės bažnyčia
Vartiklis