Šnabždanti uola
Daugiausia paslapčių tebesaugo Afrika, I.V. Možeiko
Galimai seniausias apeigų liudijimas atrastas Ngamilande (Botsvana). Codilo kalvose*) (izoliuota
nedidelių uolų grupė Kaslahari dykumoje, kuriose didžiausia uolų piešinių koncentracija - per 3500, kai kurie senesni nei 1500 m.) netoli
pitono galvą primenančios uolos paskutinį 20 a. dešimtmetį archeologai rado Raganosio olą. Joje (bušmenų [San]
vadinamoje Šnabždančia uola) yra stambus akmuo (6x2 m) su beveik 400 žmogaus padarytų įrantų.
Ola randasi šiaurinėje Moterų kalvos dalyje. Joje ant šiaurinės sielos pavaizduotas baltasis raganosis (nuo jo kilo ir olos pavadinimas) bei
raudona žirafa. Aplink juos yra kitų piešinių, daugiausiai raudonai, iš geometrinių figūrų. Priešingoje sienoje irgi išraižyti grioveliai.
Pitono uola yra 6 m ilgio ir 2 m. aukščio. Prieš uolą rasta daugybė akmenų, naudotų toms įrantoms
padaryti. Kartu su jais [kai kurie senesni nei 70 tūkst. m.] atkasta per 13 tūkst. artefaktų tame tarpe
degintų iečių antgalių ir galimų apeigų įrankių. Beje, akmuo, naudotas iečių antgaliams, yra ne iš
Codilo kalvų. Jie yra nagingiau pagaminti ir spalvingesni nei kiti to laikmečio ir vietovės antgaliai.
Įdomu, kad tik raudoni antgaliai buvo deginti. Atrodo, kad akmens amžiaus žmonės į olą atsinešdavo
tuos spalvingus antgalius ir čia užbaigdavo juos gaminti. Raudoni iečių antgaliai būdavo sudeginami.
Tai buvo ritualinis artefaktų sunaikinimas, nes nerasta jokių gyvenimo ženklų. Tai rodo, kad abstraktus
mąstymas pasireiškė gana anksti. Jie šimtus kilometrų nešė iečių antgalius, kuriuos čia sąmoningai sudegindavo.
Sheila Coulson**) iš Oslo un-to už Pitono uolos šiaurinėje pusėje rado slaptą olą, kurios įėjimas buvo nugludintas, kas
liudija apie galimą jos naudojimą per daugelį amžių. Gali būti, kad kalbant joje pasislėpusiam šamanui, galėjo atrodyti, kad kalba pati gyvatė.
Sanams Codilo kalvos iki šiol yra šventa vieta ir jie jas vadina Dievo kalnais ir Uola, kuri šnabžda.
Pitonas yra vienas iš svarbesnių gyvūnų sanams (bušmenams), kurie yra viena seniausių rasių
(kartu su Khoi atsiskyrė nuo kitų maždaug prieš 70 tūkst. m. dabar bendrai jie vadinami San-Khoi). Jų pasaulio sukūrimo mite žmonija
kilo iš pitono. Senas ir sausas upių vagas aplink uolas, atseit, išrausė gyvatė, kai suko ratus ieškodama vandens.
Gamtos sukurtą uolos panašumą į pitoną papildomai sustiprino žmonių pastangos. Naktį laužų šviesoje atrodo, kad pitono galva iš tikro juda.
Oloje tėra tik du piešiniai: juose pavaizduota dramblys ir žirafa. Ir jie yra ten, kur per sieną bėga
vanduo. Tai irgi gali būti susiję su mitologija. Sanų mite pitonas įkrito į vandenį ir negalėjo išsiropšti.
Jį ištraukė žirafa. O dramblys su savo ilgu straubliu yra dažnai panaudojamas kaip metafora pitonui įvardinti.
*) Codilo kalvos (Tsodilo) - archeologinė vietovė Kalahario
dykumoje, Botsvanos šiaurės vakaruose, apie 40 km nuo Šakavės. Nuo 2001 m. UNESCO pasaulio paveldo
objektas, įtrauktas dėl savo religinės ir dvasinės reikšmės vietiniams gyventojams (sanams), taip pat dėl kelių
tūkstantmečių senumo uolų piešinių (per 4500). Raudoni piešiniai priskiriami sanams, o balti bantams.
Masyvą sudaro keturios pagrindinės kalvos (Vyras, Moteris, Vaikas ir bevardė), kurių aukščiausia iškilusi 1400
m. (Vyras). Švenčiausia vieta yra greta Vyro kalno viršūnės, kur, kaip pasakojama, po pasaulio sukūrimo klūpojo
ir meldėsi Pirmoji Dvasia. Sanai (bušmenai) tiki, kad vis dar galima pamatyti Pirmosios Dvasios kelių atspaudą
uoloje. Tikima, kad Moters kalvoje ilsise dievai, iš kur valdo pasaulį būtent čia yra daugiausia uolų piešinių, nors
žinomiausi (banginis, du raganosiai, liūtas) randasi rytiniame Vyro šlaite. Moters šiauriniame gale yra Raganosio ola su piešiniais
(daugiausia raudonų, tačiau raganosio piešinys baltas), kurioje rasta daug akmens amžiaus įrankių, keramikos, geležies dirbinių, kaulų ir t.t.
Žodinė tradicija pasakoja apie vietinės sanų grupės zhu žmones, kurie olose slėpėsi arba atlikdavo apeigas.
Pagal vieną legendų, medžiotojai, jei medžioklė nenusisekdavo, ateidavo į olą susitikti su protėviais, kurių
prašydavo sėkmės kitai medžioklei. O jei tada medžioklė pavykdavo, jie grįždavo į olą ir protėviams paruošdavo maisto.
**) Šeila Koulson (Sheila Dawn Coulson) norvegų archeologė,
Oslo un-to profesorė. Jos tyrimai koncentruoti į akmens amžiaus technologijas ir susijusį žmonių elgesio savybes,
apibūdinamas kaip chaine operatoire. Anot jos, tiriant gamybines atliekas ir atkartojai veiksmus, būtinus
įrankio pagaminimui, galima atsekti elgsenos sekas ir procesus. Ji tyrė didelę akmeninių įrankių įvairovę iš Kanados,
Europos, Pietų Afrikos (paskutinius du dešimtmečius Botsvanoje). Parašė knygas Pavojinga ir dieviška: Gyvatės mįslė
(2012), Vidurinio paleolito industrija Didžiojoje Britanijoje (1990).
Gyvačių garbinimas: kas tie gyvatiški dievai?
Apie tai, kaip atsirado gyvūnų garbinimas, aiškina daugybė teorijų. Gyvačių garbinimas paplitęs
visame pasaulyje tame tarpe ir Australijoje, kur buvo garbinamas milžiniškas pitonas, vadinamas daugeliu vardų,
tačiau dažniausiai Vaivorykštės gyvate. Sakoma, kad ji suformavo kraštovaizdį,
įkūnijo gėlo vandens dvasias ir baudė nusikaltusius. Centriniuose rajonuose sutinkami
Gyvatės-Vaivorykštės atvaizdai ji judėjo nuo šiaurinės pakrantės ir pakeliui kūrė upes, kalnus ir
žmones.
Pietvakarių aborigenai ją vadino Waugyla, o rytų pakrantės warramungai Wollunqua
(skaitykite apie aborigenų Svajų metą).
Labai gerbiamos gyvatės Indijos mitologijoje jos antroje vietoje pagal šventumą po karvių.
Penktą šravano mėn. dieną švenčiama Nag Pančami šventė, siejama su gyvačių garbinimu. Jų statuloms siūloma pieno ir smilkomi smilkalai.
Šyva nešiojo gyvatę ant kaklo. Indų mituose vardijamos
šios svarbiausios gyvatės:
- Šeša (Adiseša, Šešnaga arba 1000-galvė gyvatė), ant savo galvų laikanti pasaulį ir
ant kurios ilsisi viešpats Višnu. Šeša pridengė
Krišną nuo lietaus jam gimstant;
- Vasuki susiraičiusi aplink Mandara kalną mušdama pieno vandenyną ir taip gamindama nemirtingumo ambroziją;
- Kalija apnuodijo Džamuna (Yamuna) upę, kurioje gyveno. Krišna
ją įveikė šokdamas ant jos ir privertė palikti upę;
- Manasadevi yra gyvačių karalienė;
- Ananta ura begalinio ilgio gyvatė juosianti pasaulį;
- Padmanabha (Padmaka) yra pietus sauganti gyvatė;
- Astika yra pusiau brahminas, pusiau nagas;
- Kulika.
Indijoje dravidai sudegindavo atsitiktinai užmuštą kobrą. Šiaurės Indijoje garbintas
vyriškos lyties gyvačių valdovas Nagaradža. Bengalijoje buvo garbinta žmogaus formos gyvatė Manasa. Šravano
mėn. (liepa-rugpjūtis) šeimos pasidarydavo iš molio deivės skulptūrėles dažniausiai su 2 gyvatėmis,
savo galvas padėjusias jai ant pečių. Jai aukota ožka arba balandis. Šventės pabaigoje statulėlė būdavo
panardinama vandenyje, tačiau prieš tai gyvatės nuimamos nuo pečių. Taip pat Bengalijoje buvo
garbinamas nedidelis iš kamščio pagamintas namelis, vadinamas Karandi, kuris buvo puošiamas
gyvačių vaizdais ir motyvais iš legendų. Jis būdavo apšlakstomas paaukotų gyvūnų krauju.
Ir kitur Tolimuosiuose rytuose irgi sutinkami gyvatiški dievai. Tibete šventąsias vienuolių dūdas
puošia gyvačių atvaizdai. Nepalo Budanilkanta vietovėje
randasi paslaptinga Miegančio Višnaus skulptūra, kur baseine
Višnus miega gyvačių guolyje.
Neapeikime ir Irako, kuriame į šiaurę nuo Mosulo prie Šeich-Adi miesto randasi jezidų
bažnyčia, kurios duris puošia gyvatės atvaizdas. Tai svarbus jezidų piligrimystės centras. Vakariečių supratimu, jie velnio garbintojai, tačiau
patys jezidai gyvatę laiko galingiausia jėga, nešančia tiek gėrį, tiek blogų.
Afrikoje gyvačių garbinimo centras buvo pas dahomėjus. 17 a. pradžioje, nukariavę vaidahus, jie
palaipsniui sau pritaikė anksčiau nekęstų gyvačių garbintojų apeigas. Vaidahų pagrindinėje šventykloje
buvo apie 70 gyvačių. Buvo gerbiamas kiekvienas danh-gbi pitonas, kurių žudyti nebuvo leidžiama.
Aukso kranto Ačimota koledžo muziejuje 1940-aisiais buvo molinis puodas, kurio pagrindą supo
Vaivorykštės gyvatė. Pasaulio sutvėrimo mite sakoma, kad ji palikdavo savo namus
tik ištroškusi. Remdamasi uodega ji iškeldavo galvą iki dangaus ieškodama lietaus dievo. Gausiai atsigėrusi, dalį
vandens gyvatė galėjo išlaistyti ant žemės lietaus pavidalu. Puodo šonuose buvo pavaizduotos dar 4
kitos gyvatės: Danh-gbi gyvybę suteikianti gyvatė; Li saugančioji; Liwui, susijusi su jūrų dievu Wu; Fa, dievų paštininkas".
Ašanti vaivorykštės dievas yra nedidelių smauglių atmaina, bet buvo garbinama ne visa rūšis, o tik
atskiri individai. Daugelyje Afrikos sričių gyvatė laikyta mirusiųjų gentainių inkarnacija.
Kai kurios Šiaurės Amerikos indėnų gentys garbino barškuoles, kaip gyvačių valdoves, galinčias sukelti vėjus ir audras.
Jų vaizdai dominuoja chochokamų5) genties mene, Arizonos valstijoje buvo Gyvačių miestas, gyvavęs nuo 400 m. pr.m.e. iki 1200 m.
Ohajo valstijoje yra paslaptingas milžiniškas gyvatės formos pylimas
Gyvatės gana svarbios viename
hopių (Arizona) genties šokyje.
Gyvatės garbintos Peru laikais prieš inkus, o Čilėje mapučų mite
apie tvaną savo vaidmenį atlieka gyvatė. Actekai vaizdavo, kad žmogų sutvėrė plunksnuota gyvatė Kecalkoatlis,
padedamas gyvatiškos žmonos Sihuakoatlės1). Senojoje actekų sostinėje Tenočtitlane2) (dabart. Meksika)
šventas vietas puošė plunksnuotų gyvačių galvos, o įėjimą į Kecalkoatlio šventyklą saugojo milžiniškos gyvatės pražioti nasrai.
Senovės majai irgi garbino plunksnuotą gyvatę, kurią vadino
Kukulkanu. Ir šiaip visoje Centrinėje Amerikoje buvo gausu vaizdų su gyvačių motyvais.
Haityje išliko legendos apie gyvates, kurios siekia pasaulio tvėrimo pradžią. Vietinės vūdistinės
gentys tiki į Dambala Vedo3) dievą, kuris vaizduojamas gyvatės pavidalu, ir laikomas Pasaulio, Dangaus ir Žemės, sutvėrėju. Įdomiame
padavime apie Tvaną, Gyvatė užliejo žemę vandeniu, tačiau pasirodė
Vaivorykštė, kurią Gyvatė vedė kaip žmoną Ajidą Vedo4).
Biblijoje Edeno sode gyvatė
bando sugundyti Adomą ir Ievą, kad šie ragautų uždrausto medžio vaisių.
Gnostikai-ofitai priversdavo gyvatė susiraityti aplink sakramentinę duoną ir garbino ją kaip Atpirkėjo
įsikūnijimą. Herodotas sako, kad didelė gyvatė kadaise apgynė Atėnus. Velse Dewi buvo dievas,
vaizduojamas kaip didelė raudona gyvatė. Yra įrodymų, kad Iberijos pusiasalyje iki įsigalint krikščionybei buvo garbinamos gyvatės.
Tik štai Vakarų teologai kažkodėl gyvatę ėmė sieti su Šėtono kultu. Bet kodėl būtent Vakaruose gyvatė yra medicinos simboliu?!
Antikos statulos dažnai vaizduoja Eskulapą, laikantį taurę, aplink kurią
apsivijusi gyvatė (kaducėjų). Ir iš tikro, gyvatės sąsaja su gydymu labai sena - nors dažnai ir su gydymu magijos, o ne medicinos
būdais. Greičiausia ji atėjo per Hermį, tapatintą su egiptiečių Totu,
o tasai visko išmoko iš savo tėvo Enki (t.y. tvėrusio žmogų).
O Egipte gyvatė buvo šventa ir gerbiama. Ten paprastai vaizduotos dvi gyvatės, pasidabinusios dviem karališkomis karūnomis
Aukštutinio ir Žemutinio Egipto. Netgi faraonai dažnai vaizduoti su gyvatės ženklu kaktoje. Gerbtos gyvatės ir gretimame
Kuše, kur keramikos puošybai įprastas sparnuotos gyvatės simbolis.
Įdomybės: skaitykite Man pietums trejetą gyvačių!
1) Sihuakoatlė - actekų (ir kitų Centrinės Amerikos indėnų) mitologijoje Moteris-gyvatė, žemės,
vaikų gimdymo (ir derlingumo), o taip pat karo deivė. Garbinta ir Tonancinos (mūsų motina) vardu, Kilastli (erelė).
Vaizduota jauna moterimi ilgais banguotais plaukais baltais drabužiais ir dažnai su kūdikiu ant rankų. Kartais rankoje
laikė gyvatę arba šluotą. Burna atverta, laukdama aukų. Jos garbinimo centru buvo Kuluakanas.
2) Tenočtitlanas - Mezoamerikos miestas-valstybė, Tekskoko ežero saloje,
Meksikos slėnyje. įkurtas 1325 metais, ilgainiui Tenočtitlanas tapo sparčiai augančios actekų imperijos centru; 1521 m. žlugo.
Plačiau apie jį skaitykite >>>>>
3) Dambala - vūdū tikėjime
seniausias loa [nematoma dvasia] Didžioji gyvatė, dangaus dievas, visų dalykų pradžia ir pabaiga.
Laikomas visko, kas gyva, bei visų loa tėvu. Jos simboliu yra dvi gyvatės. Kai jis nusinėrė
savo odą prieš saulę, tuo pat metu ant žemės išpylęs vandenis, vandenyje atsispindėjo saulė ir sukūrė Ajida-Vedo
(Vaivorykštę).
Dambala pamilo Vaivorykštę už jos grožį ir ji tapo jo žmona. Jis valdo protą ir yra atsakingas už kosminę pusiausvyrą.
Jis globoja luošius, albinosus ir mažus vaikus. Kai jis pasirodo ne kalba, o šnypščia kaip gyvatė.
4) Ajida Vedo - galinga loa, Vaivorykštės gyvatė, vūdū
tikėjime, garbinama Afrikoje ir Karibuose. Ji atsakinga už vaisingumą, vaivorykštes,
vėjus, vandenį, griaustinį, ugnį, turtus ir gyvates. Ji prisidėjo tveriant pasaulį ir atsakinga už tai, kad žemė ir dangus laikytųsi kartu.
Vakarų Afrikoje ji tapatinama su jorubių vaivorykštės deive
Ošumare, o Haityje ji siejama su Nekalta mergele Marija.
5) Chochokamai - išnykusi Šiaurės Amerikos indėnų gentis, kurios vardu pavadinta chochokamų kultūra,
kurią išskyrė H.S. Gladvinas pagal Gilos upės slėnyje 1928 m. kasinėtas gyvenvietes. Ši kultūra buvo paplitusi 300 m. pr.m.e.-1400 m.
Šiaurės Amerikos pietvakarinėje dalyje, prie Gilos ir Salto upių (vidurio ir pietų Arizona, Sonora, iš dalies ir
Meksikoje). Manoma, kad ji susidarė susiliejus medžiotojų ir žemdirbių kultūroms. Šios kultūros centre buvo Gyvačių
miestas (netoli Santanos Arizonos valst.), kuriame gyventa 300 m. pr.m.e.-1050 m. 1350-1450 m. dėl nežinomų priežasčių
Hohokamo kultūros gyvenvietės apleistos. Manoma, kad Hohokamo kultūros žmonės buvo pimų ir papagų protėviai.
Miau-miau sala
Beduinas soste
Slontaho šventykla
Chimera tebegyva
Nubija ir jos istorija
Bado kalnai Afrikoje
Stounhendžo stebuklas
Gyvatės žmonių požiūriu
Nauja dėl Stounhendžo
Sahara senaisiais laikais
Juodoji Nigerijos magija
Žaliojo žemyno smėlynuose
Brandbergas, ugnies kalnas
N. Žirovas. Zimbabvės mįslė
Orknėjų Brodgaro valdovas
Dinozaurų palikuonys Afrikoje
Kur sustojo tūkstantmečiai?
Gobekli Tepe - seniausia šventykla
Nan Madolis - apleistas paslapčių miestas
Kai dar elniai iš dangaus krisdavo
Kapadokija su uolų miškais
Moteris su dviem leopardais
Uolų piešiniai prie Baikalo
Ayers uola Australijoje
Galios vietos: Optina
Misisipės tyrinėtojas
Šamanų ratu einant
Gal tai jau buvo
Trobriando salos
Mohendžo-daro
Džiroftas
Vartiklis