Ar tikime kalbomis?
[Dienos sentencija:
"Niekada negriauk tvoros, jei nežinai, kodėl ji buvo pastatyta".
Robertas Frostas ]"Microsoft" firmos pradėta vyriausybės ir visuomenės užliūliavimo kompanija, kurioje į vieną dūdą pučia tuzinas nemažų ir įtakingų agentūrų (iš kurių pirmu smuiku griežia "Edelman Public Relations") sukelia šleikštulį. Viena šio plano galis yra skirta rašančiųjų papirkimui, kad jie kurtų firmą šlovinančius straipsnius ir juos, kaip savo nuomonę, skleistų visame pasaulyje. Žinoma, po mūsų saule priimta viskas ir nieko nestebina, kai firmos samdo žurnalistus, kad jie rašytų joms. Skiriasi kitkas, kas neatrodo etiška, - nusamdyti asmenis, kad jie firmos renginiuose kalbėtų ir rašytų tarsi tai būtų asmeninė jų nuomonė. O tai meta šešėlį ant visko, kas girdavo "Microsoft" firmą ir jos gaminius - net jei tai atrodydavo, kad buvo gauta iš nepriklausomų šaltinių. Net nuoširdžiai prisiekęs "Microsoft" gerbėjas gali atrodyti kaip papirkta papūga.
Naudingi fakteliai
(bent prieš draugę pasipuikuoti)
- dažniausiai naudojamas galvos apdangalas yra kulio (darbininko) skrybėlės (Kinijoje), kurias dėvi kas trečias planetos gyventojas;
- 10 galonų skrybelėje telpa 3 kvortos;
- Panamos skrybėlė, padaryta iš džidžipa lapų niekada nebuvo gaminama Panamoje;
- kiekvienais metais amerikonai "sukerta" per milijardą galonų ledų ir šerbeto (gėrimo) - to pakakto užpildyti Didžiajam konjonui;
- didžiausias išmatuotas omarus buvo trijų pėdų ilgio ir svėrė 42 svarus;
- amerikonas vidutiniškai 40% laisvalaikio praleidžia spoksodamas į TV (o aš - į kompą?);
- pirmasis rašomosios mašinėlės gamintojas sakė, kad ji "išlaisvins iš plunksnos vergovės ir užbaigs ekonominį žmonijos išsilaisvinimą";
- 1950-ais dviračių sportas buvo populiarus azartinis žaidimas Japonijoje, populiaresnis net už kiną - bent jau išleistų pinigų suma;
- į pirmąjį "Kodak" fotoaparatą jau gamykloje buvo įdedama 100 kadrų fotojuosta apvalioms 2,5 colio nuotraukoms;
- JAV šunų maistui per metus išleidžiama 1,5 mlrd. dolerių - beveik keturis kartus daugiau, nei vaikų maistui;
- vidutinis amerikonas per metus surija apie 80 "karštų šunų";
- 16 a. Venecijos prostitutės avėjo aukštakulniais bateliais (iki beprotiškų dydžių). Tačiau jie buvo uždrausti dėl padidėjusio damų mirtingumo vakarinių išvykų metu joms "nudrimbant".
Ir ši "Los Angeles Times" atskleista apgavystė yra, ko gero, didžiausia "Microsoft" klaida. Laikraštis parodė esant didelį ir sudėtingą voratinklį, kai iš įvairių valstijų (daugiausia tų, kurios savarankiškai ruošiasi bylinėtis su "Microsoft") laikraščių ir žurnalų redaktoriams buvo siunčiami "suklastoti" ir "Microsoft" papirkti skaitytojų laiškai. Tai buvo gerai sustyguota operacija - neseniai Čikagoje įvyko net koordinatorių susirinkimas, skirtas Teisingumo departamento atakai atremti. Tokia veikla yra efektyvi tik tada, jei lieka paslaptyje.
Į atmintį nejučia ateina ir senesni įvykiai ir kyla mintis - ar ši firma nėra ir anksčiau naudojusi tokios taktikos? Tie, kurie pakritikuodavo "Microsoft", būdavo užverčiami laiškais garbinančiais Bilą Geitsą ir laikančiais jį vos ne tautos didvyriu. "Windows" ir OS/2 karo metu BBS ir "Usenet" diskusijos buvo be perstojo teršiamos propoganda, nukreipta prieš OS/2. Tais laikas darbinis "Windows" variantas buvo vadinamas "Čikago". Tada niekas nežinojo kodėl. Gal dabar tai paaiškėjo? Gal ne tik dabar, bet ir kovos prieš OS/2 koordinavimo centras buvo Čikagoje? Kažin, ar "Microsoft" sugalvojo ką nors nauja...
Bet pavojus ne vien šioje nepadorioje situacijoje. "Microsoft" veržiasi ir į telekomunikacijų bei žiniasklaidos sritis. Jei jis supirktų žiniasklaidos įmones, tai galėtų tiesiogiai veikti visuomenės nuomonę. O koks jo padorumo lygis įsitikino jau daugelis - jis suteikia naują prasmę posakiui: "daryti žinias". Kaip aiškinti tokius atvejus, kai straipsnius apie kokį nors įvykį praneša "Reuters", CNN ir kitos agentūros, o "Microsoft" kanalai "lieka tušti"?
Padorumo ribos peržengiamos ne tik komercijoje (pvz., 1995-ais "Philips Morris" organizavo pasipriešinimą dėl rūkymo kritikos), bet ir politikoje (pvz., 1993-aisiais buvo sužlugdyta Bilo Klintono sveikatos apsaugos iniciatyva). Mes gyvenome "tarybų" šalyje ir puikiai žinome, kaip veikė propoganda. Bet turime atsiminti ir tai, kaip elgėsi Amerikos vyriausybė, skatindama nuteikti kubiečius ir savo piliečius prieš Fidelį Kastro; o kur dar Nikaragva? Sociologai tai vadino "juodąja" propoganda.
O Bilas Geitsas (Bill Gates) vėl gavo tortu per veidą (pirmąkart - šiemet besilankant Europoje) - nors šį kartą ne pažodžiui, o Čikagos Comdex parodoje jo pasisakymo metu vykusios "Windows 98" galimybių demonstracijos metu, kai ši sistema "sulūžo" daugelio klausytojų akyse. Įdomu, kuris iš tų tortų jam buvo skanesnis? Atrodo, Čikago atsilygino geru už šio miesto pasirinkimą apgavysčių centru.
Bilas sukėlė juoko protrūkį, kai pro sukąstus dantis pratarė: "Štai dėl ko mes, tikriausiai, dar neparduodame Windows'98". Koks raitelis! Ir nors toji ilgai laukta operacinė sistema turi savybių, kurios yra pirmieji žingsniai integruojant sistemą su "Internet" tinklu, tačiau "Netscape" dar nepanikuoja. Dar ir kalbos atpažinimo posistemė nėra užbaigta Windows 98/NT terpėms. Ir vis vien Microsoft skelbia, kad "Windows 98" yra paskutinis žodis ir standartas "Windows" sistemų šeimoje. Negi NT pasitraukia iš tos pozicijos?
O gal jau pasaulis verčiasi per galvą? "Sun" vadas ir buvęs Bilo Geitso priešininkas sako, kad jei valdytų didelę programinės įrangos firmą elgtųsi lygiai taip pat kaip Bilas Geitsas. Geri vaikinai nežūsta!
Argi tai nėra šlykštu? Argi manote, kad ir kitos firmos, tame tarpe ir Lietuvoje, visada elgiasi padoriai? Ar visada šventai tikite, kas rašoma spaudoje ir pranešama kitose žiniasklaidos priemonėse? Ar patikite, kai ką nors giria arba demonstruoja savo nepaprastus sugebėjimas "daryti viską"?
Aš NE! O jūs?
Daugiau apie "Microsoft" darbelius