Ateiviai kine: nesibaigianti kosminė odisėja
Tai atnaujinta ankstesnio straipsnio versija. Žiūrėkite ankstesnį variantą
>>>>
Vienas nepaaiškinamų reiškinių tyrinėjimo pionierių, rašytojas Brad Steiger'is*),
pažymėjo - tai tiesiog stulbina, kaip NSO tyrimus komplikavo ir glumino pati populiarioji
kultūra, dažniausiai kino filmų pavidalu, o galiausiai televizijos forma.
Iš tiesų šiandien sunku susigaudyti, kiek ufologija ir, tuo labiau, nežemiškų problemų
supratimas visuomenėje bendrai imant yra įtakoti kinematografijos meno. Ir atvirkščiai
kiek besivystanti ufologija suteikė peno filmų siužetams, drąsiems sumanymams, ar,
pagaliau, netgi specialiųjų efektų kūrybai.
Fantastikos temos susietos su nežemiškomis civilizacijomis, NSO pasirodymais
bene seniausiai atsispindėjo amerikietiškuose komiksuose, kurių keletas virto žymiais
filmais, ir būtent kino medija galėtų geriausiai atspindėti kiekvienos epochos ufologinę
problematiką. Tikriausiai nesuklysime pastebėdami, kad intriguojanti sci-fi - kino
fantastika atsirado ir išpopuliarėjo anksčiau nei dokumentiniai filmai ufologinėmis temomis.
Neretai teigiama, kad, prisižiūrėjus filmų, žmonėms gimsta ketinimas vadinamąją
fantastiką palaikyti tikrove. Tačiau nemažai net ir ankstyvųjų pro-ufologinių filmų siužetų
buvo paremti liudijimais, istorijomis, atspindėtomis žiniasklaidoje ar paplitusiomis
pasakojimų forma, nuo pat legendinio piloto Kenetho Arnoldo skrydžio 1947-ais, kai
lėktuvą pralenkė neregėtų skraiduolių eskadrilė, ir kažkas žurnalistų vėliau sumanė tai
pavadinti "skraidančiomis lėkštėmis" (daugiau apie tai >>>> ).
Taip pat, yra teigiama, kad viena seniausių, Holivudo klasika tapusi juosta
Diena, kai sustojo Žemė (The Day The Earth Stood Still,1951) buvo
sumanyta, pastatyta ir demonstruota siekiant, iš dalies, išbandyti masinio žiūrovo reakciją
į patį nežemiškų civilizacijų egzistavimo faktą bei galimą žemiečių kontaktą su svečiu iš kitur!
Visiškai nepanaši į pirminę, nauja šio filmo versija buvo sukurta, 2008-aisiais, kur
vietoj pacifistinių idealų, kontaktas su ateivio asmenybe bei technologija pateikiamas
kaip grėsmė Žemės saugumui, lyg ruošiant šiandieninį žiūrovą pavojui iš kosmoso.
Tokia grėsmė turi ilgesnę kino-tradiciją, vaizduojančią negeranoriškai nusiteikusius
ateivius, ar tiesioginę jų invaziją į Žemę, kaip kad bombastiniame filme
Nepriklausomybės diena (Independence Day, 1996)
Priešiškai nusiteikę ateiviai dominavo ir tuomet, kai per keletą pokario dešimtmečių,
Holivudo dėka, fantasmagoriniai kosminiai filmai, tokie, kaip kad Žemė prieš
Skraidančias lėkštes (Earth Versus Flying Saucers, 1956) pilnai įsigalėjo
visose kino kategorijose, pradedant nuo B-movie. Kaip tik šioje, antrarūšių filmų
kategorijoje nesibaigiantys atradimai šiandien gali pasitikti kino egzotikos mėgėjus, - ką
reiškia vien Kelionė į iki-istorinių moterų planetą (Voyage to the Planet of
Prehistoric Women, 1968) ir daugelis kitų, o taip ir to meto žvaigždėm pažymėti filmai,
kaip Barbarella (1968), su Jane Fonda pagrindiniame vaidmenyje.
"Kelionė į iki-istorinių moterų planetą" pastatyta įtakoje tuometinės TSRS fantastinio
filmo "Vėtrų planeta" (1962), tiesiog inkorporuojant ištisus gabalus iš tyros tarybinės
vizijos į Holivudo viliojančią sirenų pasakų (kino) juostą. Savo ruožtu Vėtrų planetoje,
prisidengiant fantastika, buvo iškelta paleokontakto (žmonijos ryšių su ateiviais senovėje)
hipotezė, tuomet karšta tema TSRS moksle.
Ankstyvesnis Rusijos fantastinis filmas "Kosminis reisas" (1934)
žaismingai pasakoja apie pirmąjį žemiečių skrydį į Mėnulį. Kosminio reiso konsultantu nurodytas pats raketų pradininkas
Konstantinas Ciolkovskis
(daugiau apie filmą >>>> ).
Tačiau ir tai nebuvo pradžia, iki tol jau buvo ekranizuota Aelita (1924, daugiau
žr. >>>> ),
pasakiška Aleksejaus Tolstojaus romano interpretacija, kurios centre pašėlusi
kelionė į Marsą ir tikrai avangardinis Marso civilizacijos atvaizdavimas.
Iš tiesų kino fantastika ir kelionių į kitas planetas tema prasidėjo beveik iš vien su
kino atsiradimu, gal būt kaip amžino žmonių troškimo pasireiškimas, tačiau tai gal kiek
per platu, kalbant išskirtinai apie filmus, kuriuose dalyvauja ateiviai, kaip tik atskridę į Žemę iš kažkur kitur.
Neabejotinai vienos svarbiausių ufologijai išlieka Steven Spielberg'o didžiulio
populiarumo kino juostos - Artimieji trečiojo laipsnio kontaktai (Close
Encounters of the Third Kind, 1977) - ir tolimesnė, jaudinanti ateivio ir žemės berniuko
draugystės saga E.T. (1982). Kaip teigiama, po šio filmo premjeros Baltuose
rūmuose, pats prezidentas Ronald Reagan, padėkojęs susirinkusiems ir režisieriui, tarė
(Steven Spielberg'o apstulbimui) - Šioje salėje yra keletas žmonių, kurie žino, kaip tikra
yra visa tai, kas rodyta ekrane. Salė prapliupo juokais, priimdama pareiškimą kaip pokštą,
tačiau Ronald Reigano veidas, pasak Spielbergo, o buvo susikaupęs ir rimtas...
Šiuo laikotarpiu įsibėgėjantys Žvaigždžių karai (Star Wars,
1977-2005), nors tiesiogiai nepriskirtini ufologinei tematikai, taip pat palaikė pozityvų kosminį
atsivėrimą, lakios vaizduotės žygį į naujas erdves, pasitelkus Joseph Campbell'o
psichologines įžvalgas ir mitologines studijas. Kita bebaimių kosminių kelionių serija
Žvaigždžių takai (Star Trek, 1979 -2009) taip pat įėjo į Ronald
Reagan'o Baltuose rūmuose peržiūrimų filmų sąvadą.
Labiau šiurpinantis ateivių fenomeno atvaizdavimas nedingo iš ekrano, kaip
dokumentiškos Whitley Strieberio knygos-bestselerio ekranizacija, to paties pavadinimo
Bendrija (Communion, 1989), ar labiau siaubo, nei mokslinės
fantastikos filmų serija Svetimas (Alien, 1979-1997)
Svarbūs ufologijoje ar susietose studijose įvykiai neretai yra atspindėti dokumentiško
stiliaus juostose, kaip kuklaus biudžeto, bet nuoširdus Britų televizijos filmas NSO
incidentas, (The UFO Incident, 1975), pasakojantis klasikinį amerikiečių
poros Betty ir Barney Hillų pagrobimo ir apsilankymo ateivių kosminiame laive atvejį,
amerikiečių filmas Ugnis danguje (Fire in the Sky, 1993), sukurtas
pagal garsią Travis Walton'o pagrobimo ir susidūrimo su ateiviais istoriją, taip pat, nuo
ufologijos jau neatsiejamas - Rosvelas (Roswell, 1994).
Tikroviškumas tokiose kino juostose gali būt pagražintas romantika, kaip kad
Filadelfijos eksperimentas (Philadelphia Experiment, 1984), arba filmo
fabula tik iš dalies paremta gyvais pasakojimais, kai Angaras 18 (Hangar
18, 1980) beje, vienas iš nedaugelio tokios tematikos amerikietiškų filmų tuomet
beveik iškart (1982-ųjų naujųjų metų naktį) parodytas centriniame TSRS televizijos
kanale, dėl ko tapo ypač populiariu už geležinės užkardos, nors Jungtinėse Valstijose
filmas buvo komerciškai nesėkmingu.
Nemažą poveikį tiek pačiam mokslinės fantastikos žanrui, tiek plačiausiai žiūrovų
auditorijai yra padarę kosminiai-ufologiniai televizijos serialai, kaip kad visą 1990-ųjų pop
kultūrą įtakoję X failai (The X Files, 1993-2002), ypač populiarūs ir
Lietuvoje, ar tokie, kaip Babilonas 5 (Babylon 5, 1993-1998).
Įspūdingas ir kupinas įtampos, grynai ufologine tematika sukurtas mini serialas,
prodiusuotas Steven Spielberg'o, dešimties dalių Paimtieji (Taken,
2002), ar jau anksčiau ateivių pagrobimų temą analizuojantis mini serialas
Įsibrovėliai (Intruders, 1992).
Tačiau ilgiausiai rodomas sci-fi televizijos serialas, nuo 1963 m. su
pertraukomis praktiškai iki šių dienų, priklauso ne Amerikos kontinentui, bet tai Britų
kultinis Daktaras Who (Doctor Who), pradėtas BBC televizijoje, apie
ateivį, amžinai keliaujantį laike ir erdvėje (taip pat ir kūnuose, per daugiau kaip dešimtį
pagrindinio vaidmens aktorių).
Kino klasikos kolekcijos, net ir labai žemiška prasme, negalima įsivaizduoti be
Stanley Kubrick'o Kosminės odisėjos (2001: A Space Odyssey, 1968)
ar Andrejaus Tarkovskio Soliario (1972), - giliai filosofinių bei avangardinių
filmų, kuriuos galima būtų žiūrėti taipogi kaip artimus ufologijai. Toks pat išlieka ir
nepamainomas Žmogus, kuris nukrito į Žemę (The Man Who Fell on
Earth, 1976), režisieriaus Nicolas Roeg'o 1976-ų metų, lyg gnosticizmo filosofija
inspiruotas filmas su David Bowie'iu pagrindiniame vaidmenyje.
Ateivis, kaip žmogus, ar įgavęs žmogaus pavidalą ir veikiantis visuomenėje, dažnai
kaip pacifistas, ekologinės savimonės skleidėjas, kaip taisyklė sukelia militaristinių
grupuočių ar tiesiog valdančiųjų sluoksnių reakciją, siekį žūt būt įslaptini faktus, neretai ir
susidoroti su pačiu ateiviu. Tokio pobūdžio fabula tapo savotišku filosofinių fantastinių
filmų pagrindu, kaip kad buvusios TSRS Daktaro Ivenso tylėjimas (1973), ar
amerikiečių Žvaigždžių žmogus (Starman, 1984). Ateivio samprata
įsitvirtino ir kaip būdas išreikšti kine diskriminacijos ar nepritapimo, kitoniškumo
problemas, kaip tai ryšku filme Brolis iš kitos planetos (Brother from
Another Planet), kurio veiksmas vyksta Harleme ir iš esmės vaizdingai atskleidžia
emigrantų gyvenimo tamsią tikrovę, nors pagrindinis herojus ir tiesiogiai nusileidžia
kosminiu laivu, krentančiu į Žemę, jo odos spalva greitai apibrėžia ateivio vietą
visuomenėje.
Ir žinoma, išties nemirtingas, kuklaus žmogaus pavidalu prisidengęs, didybės
simboliu tapęs ateivis iš Kriptono planetos - Supermenas (Superman,
1978-2006), nors nesinaudoja nežemiškai skraidymo aparatais jam to jau nebereikia, -
bet dar būdamas kūdikis jis taip pat nusileido į Žemę kosminiu laivu.
Unikalus būtų ir džiazo novatoriaus Sun Ra
fantasmagorinis filmas Kosmosas
tai vieta (Space is the Place, 1974), pristatantis muzikos garsais varomą,
išganingą kosminį laivą ir žavią avangardinio džiazo garsų meistro filosofiją bei
žmonijos, ar bent jau juodųjų rasės išgelbėjimo planą.
Nenuilstantis pasiryžimas ir galiausiai ryšys su nežemiška sąmone, bandymas
keliauti per žvaigždžių vartus, nors ir nedalyvaujant ateiviams, atspindėtas amerikiečių
filme Kontaktas (Contact, 1997, daugiau žr. >>>> ).
Ir žinoma jau nebeįmanoma nepaminėti Avataro (Avatar, 2010)
šiai dienai, labiausiai žiūrimo filmo visoje istorijoje, pranokusio net tragiško atminimo
Titaniką (Titanic,1997). Beje, gali būt sunku patikėti, kad to paties
režisieriaus James Camerono darbas. Kaip griaustinis, naujoji ultra-spalvinga epinė kino
juosta atveria keletą drąsių idėjų, - kad ateivių, gal net labiau humaniškų už žmones,
planeta egzistuoja, gali būt pasiekiama, ir kad savo kūną galima pakeisti į jų, o į gerą tai
ar į blogą belieka laukti tęsinio.
Parengė Lukas Devita
Nuoroda: Ankstesnis straipsnio variantas: >>>>
*) Bradas Steigeris (Brad Steiger, g. 1936 m., tikr. vardas Eugene Olson)
amerikiečių rašytojas ir fantastas, tyrinėjantis ir rašinėjantis apie NSO, paranormalius reiškinius,
nusikaltimus ir biografijas (G. Garbo ir kt.). Dažnai kviečiamas į TV ir radijo laidas. Publikuojasi nuo 1965
m., per 180 knygų ir 2000 straipsnių įvairiomis temomis įvairaus amžiaus skaitytojams. Nuo 1967 m.
liovėsi dėstęs ir atsidėjo vien kūrybai, pasirinkęs Brado Steigerio kūrybinį pseudonimą. Paminėtinos
knygos: Atlantis Rising (1973), Erdvės ir laiko paslaptys (1974), Valentino (1977), Žvaigždžių
žmonės (1985), Šviesos vaikai (1995), Svetimųjų grobimai (1998), NSO odisėja (1999), Žvaigždžių
kadetas (2012), Pabaisos tarp mūsų (2013).
Skaitykite apue B. Steigerio žvaigždžių vaikų temą >>>>>
Papildomai skaitykite:
Tikrasis vyriškumas
Mokslininkai fantastikai
Mėnulio kronikos kine
Į žvaigždes pas kitus protus
Planetų judėjimo pakeitimai
Ateitis nebus tokia kaip buvo...
Rock poetika: Jimi Hendrix
Kosminė opera ir Marsas
Terra Incognita ir Terra Fantastica
Ar pametėsit į visatos pakraštį?
Pirmoji tarpžvaigždinė kelionė
Toji kosminė 19-ojo amžiaus antra pusė
Bendra kosmoso ir muzikos istorija
SUN RA: muzika iš atviro kosmoso
Psichikos jėga, atomo energija ir reaktyvine raketa
Gyvenimas "laikmečio dvasioje" ir foto-moto-savišvieta
Daina gyvenime: David Bowie ir "Space Oddity"
Viačeslavas Nazarovas. Suprų sukilimas
Filmas iš jūros bangos sūkurio
Žmogus, kuris nukrito į Žemę
Žvaigždžių žmonės: pastabos dabar
Nežemiški roko muzikos ryšiai
N. Kaliničenko. Dramblio kaulo tiltas
Mūsų anūkai pasieks žvaigždes...
Rusų fantastai apie Marsą
Keista Ciolkovskio filosofija
Janušas A. Zaidelis. Riba
Daugiaveidis Marsas
Roswello avarija
Prototipas
977 (filmas)
Vartiklis