O. Schrader. Arijai: Mirusiųjų garbinimas
Versta iš "Encyclopedia of Religion and Ethics", 1908
Šis tekstas yra Arijų religija tęsinys (deja, nebaigtas)...
Pastaba: iliustracijos ne iš enciklopedijos.
Tiek kiek galime atsekti arijų rasės senovę pagal tradicijas ar kasinėdami, jie pagerbdavo mirusiuosius
daugybe apeigų, kurios stulbinančiai nušviečia gyvenimo įsivaizdavimą po mirties. Geriau įsigilinsime į tai
aptardami: 1) skirtingas mirusiųjų laidojimo formas, kurias sutinkame arijų rasėse, ypač palaidojimą ir
kremaciją; 2) laidojimo metu mirusiesiems skiriamą dėmesį, ypač dovanas jiems; 3) jiems skiriamą dėmesį
po laidojimo apeigų (protėvių garbinimas). Tada galėsime pakalbėti 4) apie tikėjimus mirusiųjų buveinėmis
(mirusiųjų karalyste) - tikėjimas kuriomis, laikui bėgant, pasireiškė įvairiose arijų pasaulio dalyse.
1. Kūno palaidojimas ir sudeginimas
Faktas, kad visose arijų užimtose žemėse buvo dvi besivaržančios mirusiųjų laidojimo formos, verčia mus
kelti klausimą. Kurią jų laikysime senesne? Jei pirmiausia atsakymo ieškosime Azijoje, aptiksime, kad
kremacija gali būti laikoma indų pagrindine laidojimo priemone dar Vedų laikais kuri vienintelė minima
ritualiniuose tekstuose; Tačiau greta jos yra požymių apie nesudeginto lavono palaidojimą žemėje. Taip
Rigvedoje (X 15.14) pamaldūs protėviai, linksmai gyvenę danguje, skirstėsi į 'tuos, kurie buvo sudeginami
ugnimi, ir tuos, kurie nebuvo sudeginami'; ir taip pat Atharvavedoje (XVIII 1.34) tarp 'tėvų", kuriuos Agni turi
paimti, išskiriami pakasti ir sudeginti kūnai. Žvilgsnis į iranėnų brolišką indams rasę rodo mums dar
ankstyvesnius tokių dalykų pėdsakus. Tarp skitų karalių, kurie etnografiškai atrodo perteikiantys dalį
pirmykštės iranėnų rasės, pasilikusios ar patraukusios į vakarus, ir likusių primityvesnėse kultūrinėse
sąlygose, Herodotas (IV 71f), gana smulkiai aprašantis jų laidotuves, kūnų laidojimą laiko vienintele forma; ir
senovės Persijos karalių kūnai taipogi palaidoti nesudeginti, kaip rodo jų kapai. Herodotas (I 140) tą patį
tvirtina apie visus persus, papildomai pateikdamas apsaugantį kūno užvaškavimą.
Kai, iš vienos pusės, Avestos įrodoma, kad kremacija buvo ir tarp
zoroastrizmo nebesilaikančių genčių
arba kai Zaratustros pasekėjai, kaip ir persų magai, prieš laidodami mirusiuosius, prieš tai duodavo juos
sudraskyti šunims, paukščiams ar plėšriems žvėrims, privalome neabejodami aptikti svetimų papročių
įsiskverbimą; paminėtieji atrodo esą kilę Baluchistano Oreitre laukinėse kalnų gentyse
(žr. Diodoras Sicilietis. xvii.105)
Su panašiomis sąlygomis susidurta ir tarp Europos arijų, ypač graikų. Mikėnų laikotarpio
kapuose, bičių aviliuose ir iškirstuose kapuose nedeginti mirusieji laidoti pusiau mumifikuoti (žr. Tsountas-Manatt. Mikenų amžius, sk. v-vi).
Ir net jei, šių atradimų šviesoje, turime pripažinti galimybę buvus negraikišką
populiaciją Mikėnų Graikijoje, atvejis yra visiškai skirtingas dėl didžiųjų Atėnų kapinių, atidarytų apžiūrėjimui
miesto N.W. nuo 1891 m. (žr. A. Bruckner. E. Pernice. Ein attischer Friedhof// Mitteil. d. kais. deutschen
archeaeol. Instituts, Athen. Abt. xviii). Tarp devyniolikos "dipylon-kapų" (geometrinio laikotarpio kapų)
toje laidojimo vietoje tik viename yra urna su sudegintais kaulais "ir tai dera su vietiniais graikų senovės
tyrinėtojais, kurie tvirtina nematę .... su sudegintu kūnu". Tad, kai palaidojimas ir sudeginimas susiduria
Graikijos istorijoje, be abejonių pirmasis paprotys turi būti laikomas primityvesniu, ir kas Homero pasaulis su
jo kūnų deginimo praktika perteikia inovaciją priešingą pirminiams graikų papročiams palaidoti, kad išliko tėvynėje.
Sąlygos Romoje iš tikrųjų atitinka graikų. Anot Plinijaus,
Romoje palaidojimas taipogi buvo iki kremacijos (žr. Hist. Nat. vii.187):
'Ipsum cremare apud Romanos non tuit veteris instituti; terra condebantur ... et tamen multae familim
priscos servavere titus, sicut in Cornelia nemo ante Sullam dictatorem traditur crematus'
Senas karališkas potvarkis, siejamas su vadinamuoju "Cezario pjūviu" (žr. M. Voigt. Uber die leges regiae//
ASG, vii: 'negat lex regia mulierem, quae praegnans mortua sit, humari, antequem partus ei
excidatur'), atrodo liečia tik palaidojimą, o Dvylikos lentelių jurisdikcija jau sankcionuoja abu mirusiųjų laidojimo būdus.
Žr. Tab. x. (ed. Schoeil). 1: 'hominem mortuum in urbe ne sepelito neve urito'; 8,9 'neve
sorum addito cul auro dentes iuncti escunt, aut im cum filo sepeliet uretoe, se fraude esto'.
Kasinėjimai taip pat rodo, senojoje lotynų žemėje buvo palaidojama. Giliausias laidojimo sluoksnis netoli
Porta Esquilina turi akmenyje iškirstus laidojimo kambarius su nesudegintais kūnais; tuo tarpu kitame šių
kapinių sluoksnyje, kaip ir Alba Longa nekropolyje ir naujausiuose profesoriaus Boni Romos forumo
kasinėjimuose, šviesą išvydo urnos su pelenais, parodančios, be abejonių, senesnį kremacijos paplitimą
Romoje, nei buvo galima tikėtis iš cituotų istorinių šaltinių. Turime remtis vien kasinėjimais šiaurinėje Italijos
dalyje. Čia, žinomose laidojimo vietose, priklausančioms ankstyvajam geležies amžiui, Bolonijoje, Vilarova ir
Marzobotto, kūnai laidoti kapuose ir deginti beveik tuo pačiu laikmečiu ir guli greta. Antroji klasė Montelijaus
(Montelius . La Civilizatio primitive en Italie depuis l;introduction des mitauz Stokholmas, 1895)
priskirta umbriams, t.t. artimiems lotynų giminaičiams, o pirmieji ne arijams priklaususiems etruskams. Tačiau
rašančiojo stebėjimai vietoje ir Bolonijos muziejuje neįtikino jo apie tokio etnografinio išskyrimo galimybę.
Kai pažvelgiame į Rytus ir Šiaurę nuo mūsų teritorijos, randame abu mirusiųjų laidojimo būdus,
Herodoto paminėtus pas trakiečius (v.8).
Tas pats yra pas pagonis prūsus ir lietuvius, apie
kuriuos sutartis su Teutonų ordinu 1249 m (žr. Dreger. Cod. Pameran. diplom, No 191) pateikia:
'promiserunt quod ipsi et heredes eorum in mortuis comburendis vel subterrandis ... vel etiam in aliis
quibuscunone ritus gentilium de oetero non servabunt'. Išplėtotus minėtų tautų mirusiųjų laidojimo aprašymus mums pateikia skirtingi
šaltiniai, tokie kaip Petras Dusburgietis ar kanauninkas
Strijkovskis; tuo
tarpu kiti, kaip dvasininkas Jan Malecki (Meletius, Menecius), kuriuo dažnai remsimės, savo pasakojimus apie
prūsų laidojimo apeigas pradeda nuo palaidojimo, kaip savaime akivaizdžios institucijos. Senesnė
informacija apie slavų rases kažkiek vientisesnė ir pirmenybė tenka kremacijai.
St. Boniface1) (Jafle, Monumenta Moguntina, p.172) patikinta buvus tarp Winedi, Thietmaro iš
Merseburgo (Chron. viii, 2) tarp lenkų ir arabų Ibn Dustah, Ibn Fosslan, al-Masudi
ir t.t. tarp Rytų ir Dunojaus slavų. Tačiau greta šito, vienok, Ibn Dustah mini paprotį, pagal kurį, mirus kilmingam asmeniui, jam kapas
darytas didelio namo formos, kuriame jis buvo paguldomas nesudegintas. Bet, kadangi šio papročio
besilaikantieji aiškiai įvardijami kaip Rhos (rusai), ne slavai, natūralu teigti kad, suprantant Rhos
kaip Rusijos užkariautojus normanus, tai skandinaviškas paprotys; skaitėme apie įspūdingus kambarius
Norvegijoje, priskiriamus vėlyvajam Geležies amžiui kambarius iš medžio, kuriuose kai kurie kūnai gulėjo ant
pagalvių, o kiti sėdėjo ant kėdžių (žr. O. Montelius. Die Kultur Schwedons2), p. 193). Tai taip
pat galima laikyti svetimu papročiu, kai pagal Ibn Fosslan pasakojimą apie rusų pirklio liudijimą (žr. toliau, p.
30) kūnas buvo įkeliamas į laivą ir kartu su juo sudeginamas, visai taip pat kaip priimta Šiaurės
Skandinavijoje. Iš kitos pusės, buvimas vienu metu kelių laidojimo papročių senosiose slavų rasėse
kremacijos tarp radimičių, severjanų ir krivičių, laidojimo tarp polianų ir drevlianų gali būti paimta iš
senosios rusų Nestoro Kronikos3); ir atrodo, kad ateidama krikščionybė atrado abu mirusiųjų laidojimo būdus
taikomus beveik vienodai dažnai (žr. Kotijarevskij. On the Burial Customs of the Pagal Slavs// Trans. Of the
St. Peterburg Acad. [Russ.] xlix, p. 240 ff).
Vis dar lieka aptarti teutonus ir keltus. [ ... bus daugiau ... ]
Pastabos
1) Šv. Bonifacijus (Bonifatius, apie 675-754, gimęs Winfrid
) iš Anglijos kilęs Mainco arkivyskupas (nuo 745 m.), misionierius ir Bažnyčios frankų valstybėje reformatorius.
Gasėjo kaip visų vokiečių apaštalas. Bonifacijaus vardą priėmė 719 m. Pasakojamas neįprastas įvykis prie
dabartinio Fritzlaro miesto. Bonifacijaus ryžosi nukirsti pagonių laikomą šventu Donaro (Toro) ąžuolą. Ten buvę pagonys
laukė savo dievo pykčio, tačiau veltui. Ji ebuvo sukrėsti to, kaip lengvai krito jų šventenybė. Iš nukirsto medžio
Bonifacijus pvedė pastatyti šv. Petro koplyčią. Dabar toje vietoje stovi vienuolynas.
2) Taip pat žr. Kretschmer. Enleit. In die Gesch. Der griech. Sprache, p.178
3) Nestoro kronika rusų metraštininko Nestoro (1056-1114),
Kijevo-Pečioros vienuolio kronika Prabėgusių laikų pasakojimai, kuri aprašo Kijevo Rusios 850-1110 įvykius,
nors pradžioje pasakojamos anekdotinės istorijos pradedant bibliniais laikais, minint trijų variagų brolių atvykimą ir Kijevo įkūrimą ir t.t.
Upanišados
Harapos civilizacija
Senoji Indijos istorija
O. Schrader. Arijų religija
Rudiger Schmitt. Arijai
Egipto Mirusiųjų knyga
Adivasi kultūra ir civilizacija
Mitas apie arijų įsiveržimą
Apie žodžio 'Dievas' reikšmę
A. Jampolskaja. Mirtis ir kitas
Arijai ir kt. tautos Vedose ir Avestoje
Varūna - buvęs didis ir išblėsęs
Apie Tibeto mirusiųjų knygą
Vaišešikos gamtos filosofija
Blavatskaja. Mirties ir Šėtono klausimu
A. Kamiu. Apmąstymai apie giljotiną
E. Weinberger. Karmos pėdsakai
Indonezijos mirusiųjų kultas
Požiūriai į arijų įsiveržimą
Indo-iranėnai ir kalba
Laužai Himalajų papėdėje
Senieji sankskrito raštai
Ajurveda. Himnas laikui
Beždiondievis Hanumanas
Rigvedos 'Himnas varlei'
Advaita vedanta principai
H.W. Bailey. Arya
Katha upanišada
Mohendžo-daro
Jama - Mirtis
Rigveda
Vartiklis