Ginkimės! Kompiuteriai puola!

Paskutinė gegužės mėnesio mačo partija truko vos daugiau nei valanda ir šachmatų čempionas Garis Kasparovas, pakliuvęs į kompiuterio paspęstus spąstus, "pakėlė rankas". "Deep Blue" komanda, vadovaujama Chung-Jen Tan, rugpjūčio pradžioje gavo prestižinį Edwardo Fredkino 1980-ais įsteigtą 100 tūkst. dolerių prizą ir skirtą pirmai šachmatų programai, kuri nugalės pasaulio čempioną. Šiais metais (po beveik 40 metų, pradedant garsiuoju Klaudo Šenonu, pastangų) čempiono karūna krito!

Per tuos metus pirmavo daug programų, kurias netrukus nurungdavo galingesnė ir greitesnė technika: Kaissa, Mac Hack, Chess 4.6, Belle, Cray Blitz, Hitech ir Deep Thought (apie visa jas kada nors parašys "Vartiklis"). Ir pagaliau viską užbaigė "Deep Blue" - sodriai mėlynasis.

Kompiuteriai žaidžia ne tik šachmatais - tai ir šaškės ("Chinook" programa, 1994-ais nugalėjusi Marioną Tinsly, iš esmės, yra šaškių pasaulio čempionas), Go, bridžas, Otelo ir "Scrable" - kryžiažodis, žodžių loto. Prieš 10 m. jų pasiekimai buvo nežymūs, o dabar daugelyje žaidimų jie jau dominuoja.

Net ir kompiuterių vaikystėje žaidimai buvo programuojami ne vien tik laisvalaikio praleidimui. Tai buvo programavimo įgūdžių parodymas, kompiuterių testavimas, įvairių metodų patikrinimas didelių DB valdyme ar sprendimo suradimui tarp daugelio pasirinkimų. Aišku, paprasti žaidimai, kuriuose lengva perrinkti visus variantus, greitai buvo "išspręsti". Kompiuteriams jie jau "neįdomūs". Šachmatai ar šaškės, iš principo, irgi "išsprendžiami, - galutinei pergalei tereikia tik dar truputį kompiuterinių pajėgumų ir šiek tiek pastangų. Kas išdrįs priešintis "grubiai jėgai"?

O kokį kitą žmonijos bastioną puls šie bejausmiai robotai? Juk jie žaidžia kitokį žaidimą nei žmonės, kitokius šachmatus. Bet tai tik įrodo, kad tuos pačius tikslus (laimėti partiją) galima pasiekti skirtingais būdais.

Ir pagaliau, laiks nuo laiko meskite akį į "Vartiklį, kuriame nors ir retai, bet visuomet rasite šio to "šviežesnio" (jame yra ir lietuviška šaškių programa). Popierinė "Vartiklio" Nr.2 versija pradėjo naują skyrelį su kompiuterinių žaidimų apžvalga.