17 a. katalikiškoje Prancūzijoje aktyviai veikė asketiškas religinis ir visuomeninis sąjūdis - jansenizmas. Jis buvo griežtai orientuotas į Augustiną ir visų pirma į jo malonės mokslą. Katalikų bažnyčios, ypač jėzuitų, ūmai užgniaužtos jansenistų idėjos buvo pasmerktos (1653 m.) ir popiežiaus (daugel metų vedant aštrius teologinius ginčus) bei valstybės persekiojamos ir malšinamos. 1646 m. Paskalis susidomi jansenizmu. Dvasinė polemika, kurios metu jis tai nusigręžia nuo šio religinio judėjimo, tai vėl prie jo priartėja, pasiekia apogėjų išgyvenant atsivertimą, kurį Paskalis užfiksuoja savo garsiajame Memoriale". Ant pergamento jis užrašo 1654-ųjų lapkričio 23 d. Ugnies nakties" patyrimą bei naująjį savo širdies įsitikinimą" ir įsiuva šį lapelį už chalato pamušalo (Cituojama iš B. Tarasovas. Paskalis, Vilnius, 1985.):
Ugnis Abraomo Dievas, Izaoko Dievas, Jokūbo Dievas, bet ne filosofų ir mokslininkų Dievas. Tikrumas. Tikrumas. Jausmas, Džiaugsmas, Taika. Jėzaus Kristaus Dievas. Deum meum et Deum vestrum. Užmiršti pasaulį ir viską, išskyrus Dievą. Jį rasti galima tik ten, kur nurodo Evangelija. Žmogaus dvasios didybė. Teisingasis Tėve, pasaulis nepažino tavęs, o aš tave pažinau. Džiaugsmas, Džiaugsmas, Džiaugsmas, džiaugsmo ašaros. Aš išsiskyriau su juo. Dereliquerunt me fontem aque vivae. Mano Dieve, nejaugi tu mane apleisi? Nebesiskirsiu su juo per amžius. Tai yra amžinasis gyvenimas, tegu pažins jie tave, vienintelį tikrąjį Dievą, ir tavo atsiųstąjį Jėzų Kristų. Jėzus Kristus! Jėzus Kristus! Aš išsiskyriau su juo. Aš bėgau nuo jo, išsižadėjau,nukryžiavau jį. Nebesiskirsiu su juo niekada! Jį išsaugoti galima tik ten, kur nurodo Evangelija. Atsižadėjimas visiškas ir džiaugsmingas. Visiškas nuolankumas Jėzui Kristui ir mano dvasios tėvui. Amžinas džiaugsmas už vieną pareigos įvykdymo žemėje dieną. Non obliviscar sermones tuos. Amen. Pastabos: Netrukus Paskalis pasitraukia į Port Rojalį, jansenistų vienuolyną, ir kuria ten anonimines brošiūrėles - Laiškus provincialui", vadinamuosius laiškus prieš jėzuitus, kurie greitai įtraukiami į popiežiaus draudžiamų raštų sąrašą. 1657-1660 m. Paskalis dirba prie stambios krikščionybės apologijos. Tačiau, būdamas tik 39-erių metų, suserga ir 1662 m. rugpjūčio 9 d. miršta taip jos ir neužbaigęs. 1670 m. pirmą kartą išleidžiami šio darbo fragmentai - iš tikrųjų tik nesutvarkyta šūsnis chaotiškai prirašytų lapelių, pavadintų Mintimis". Tai, kad Paskalis ir nūdien yra stebinančiai populiarus filosofas, kurio minčių eiga nepraranda įtikinamos galios, rodo dvi svarbiausios paskališkojo mąstymo sąvokos: pirmoji - proto nužeminimas" (282 fragmentas) - yra aiškus jo poleminių raštų tikslas; greta to Paskalis turėjo visų pirma padėti pajusti žmogaus didybę ir menkystę" (416 fragmentas), atvesti žmogų į dvilypės jo prigimties" pažinimą. Siekdamas įrodyti proto menkumą Paskalis visų pirma atsigręžia į Dekarto racionalizmą ir proto suabsoliutinimą (žr. R. Dekarto sapnai). Jei nepajudinamas tikrumas grindžiamas teikiant pirmenybę teiginiui Cogito, ergo sum (mąstau, vadinasi, esu) ir tuo remdamasis protas palaipsniui leidžiasi vis gilesnio pažinimo link, tai Paskalis kaip tik siekia atskleisti būtent šio pažinimo mechanizmo netobulumą ir ribotumą. Jo nuomone, tokios prigimties proto galutinė išvada gali būti tik ta, kad egzistuoja begalybė dalykų, kurie pranoksta jo suvokimo galimybes" (267 fragmentas). Protas turi pripažinti galįs suvokti tik vienintelę mintį - būtent savąjį bejėgiškumą. Racionalizmo dvasia, kuria buvo tikima esant pašaukta viską išmatuoti, iš tikro įstengė, Paskalio nuomone, pažinti vien tik savąsias ribas. Protą" Paskalis priešpriešina žmogaus širdžiai" - pagrindiniam Dievo pažinimo šaltiniui: Širdis jaučia Dievą, o ne protas. Tikėjimas yra tai, kad Dievas jaučiamas širdimi, o ne protu" (278 fragmentas). Ir: Širdis turi savų argumentų [tikėti], kurių visai nežino protas" (277 fragmentas). Kadangi, anot Paskalio, tikrasis Dievo pažinimas vyksta širdimi, racionalistiškoji teologija praranda pagrįstumą. Juk paaiškėjus, kad įsitikinimas Dievo buvimu -širdies jautimas", nuvertėja visi bandymai įrodyti Dievo buvimą. Jei Dekarto įsitikinimas grindžiamas anuo neginčytinu sakiniu, tai Paskalio pagrindinis teiginys - vidinis pažinimas, pajautimas, todėl ir jo Minčių" tikslas - tiesą aiškinti ne akivaizdžiu, nenuginčijamu ir logišku mąstymu, bet jutimu padėti priartėti prie tiesos tiems, kurie jos dar nerado. Paskaliui svarbu, kad apsispręstų širdis; tai atsispindi ir jo nebaigtame veikale - puolusio, riboto žmogaus apsisprendimas leistis ieškoti Dievo. Norėdamas tiesas padaryti patiriamas", Paskalis pirmiausia atkreipia dėmesį į vieną, jo nuomone, išaiškinančią ir išsprendžiančią visus prieštaravimus, su kuriais susiduria žmogus, pagalvojęs apie savo prigimtį: į mokymą apie nuopuolį, arba pirmąją nuodėmę. Paskaliui svarbūs du dalykai: tai, kad visatą sukūrė Dievas ir kad žmogus bando pasidaryti pasaulio centru. Po nuopuolio žmogus prarado savo pirmąją prigimtį" (t. y. bendrystę su Dievu, kuriai kaip jo paveikslas ir buvo sukurtas); iš tos prigimties liko tik randas ir visiškai tuščias pėdsakas" (425 fragmentas). Žmogus nežino, kokią vietą jis užima. Jis aiškiai paklydęs, iškritęs iš tikrosios vietos ir negali jos vėlei surasti; jis ieško jos visur neįžvelgiamose tamsybėse sunerimęs ir nesėkmingai" (427 fragmentas). ![]() Kalbėdamas apie žmogaus prigimtį Paskalis siekė priversti jį susimąstyti apie savo esmę, kad jis susiremtų su visais prieštaravimais ir abejonėmis, kad atsigręžtų į religiją ir pasižiūrėtų, kas ten kalbama apie žmogų, kad klaustų apie Dievą, ieškotų Dievo. Paskaliui svarbu leisti pajusti žmogui didybę ir menkystę sykiu: Kas gi vis dėlto yra žmogus tarp šių neišmatuojamų begalybių? Niekas, palyginti su begalybe, ir viskas, palyginti su niekuo, - vidurys tarp nieko ir visko. Jam dar be galo toli iki galutinių ribų suvokimo, daiktų pabaiga ir jų esmė neatrandamai paslėpta nuo jo neįžvelgiamoje paslaptyje: jis nesugeba matyti nei to nieko, iš kurio jis atsirado, nei tos begalybės, kurioje jis skendi" (72 fragmentas). Žmogaus menkystės priežastis - ne koks nors konkretus įvykis; ji kyla dėl saugumo, tikrumo, patikimumo, pastovumo ilgesio, o to tikimasi ir iš daugelio žemiškų gėrybių, tačiau nė viena jų neįstengia to duoti: nes žmogus yra sukurtas begalybei, amžinybei, jis sukurtas draugystei su Dievu, ir niekas negali jos atstoti. Mūsų žmogiška menkystė yra mūsų didysis įrodymas ne žemiškos didybės, tačiau mūsų kilmės - iš kur nupuolėme ir iš kur buvome išvaryti; juk tuo labiau kenčiame, kuo aukštesnė vieta buvo, iš kurios kritome. Žmogus žino, koks jis menkas, betgi žmogaus didybė ir yra tai, kad jis žino savo menkystę: Medis nesuvokia esąs menkas. Taigi menkas yra tas, kas suvokia savo menkystę, bet suvokti, kad esi menkas, ir reiškia būti didžiam" (397 fragmentas). Ši Paskalio minima menkystė nėra žmogaus natūrali būsena; tai susiję su žinojimu apie netektį ir jos jautimu: Visa ši menkystė įrodo jo didybę, tai yra didžio viešpaties, nukarūnuoto valdovo menkystė" (398 fragmentas). Jei žmogus nebūtų iš viso nupuolęs, tai nekaltas jis nedrumsčiamai džiaugtųsi tiesa ir palaima Dievo bendrystėje; bet jei būtų atvirkščiai, - jei žmogus visuomet būtų buvęs sugedęs kaip ir dabar, tuomet jis neturėtų nė menkiausio supratimo apie tiesą ir palaimą. Žmogus suvokia ir jaučia savo menkumą ir bėga nuo Dievo į išsiblaškymą: Nieko žmogui nėra labiau nepakeliamo kaip visiškas neveiklumas - tai buvimas be aistrų, sandėrių, pramogų, užduočių. Tuomet jis jaučia savo menkystę, savo niekingumą, savo apleistumą, savo netobulumą, savo priklausomybę, savo bejėgiškumą, savo tuštybę. Bematant iš jo sielos gelmių kyla nuobodulys, nykumas, liūdesys, rūpestis, apmaudas, nusivylimas" (131 fragmentas). Paskalis nieko nepraleidžia: visa, ką žmogus daro, kad galėtų pasipuikuoti arba jaustis svarbus ir užsimiršti, jis laiko blaškymusi, siekimu išvengti mąstymo apie save. Bet vis dėlto, ko tik žmogus besitvertų norėdamas prasiblaškyti, lieka tuštuma. Jei jis tvirtina, neva praėjus veiklumui ieškąs ramybės, tai iš tiesų visomis tomis priemonėmis jis vengia jos, nes jei žmogus ramybę atrastų iš tikrųjų, jis norėtų iš jos išsivaduoti, kadangi ji taptų nepakeliama" (139 fragmentas). Paskalis mano, kad kiek žmoguje įsigalėjo nuobodulys, tiek Dievo realybė jo pojūčiuose išblėso, pavirtusi į šešėlį. Patyrimai, kuriuos žmonės įgyja nuobodžiaudami ar pramogaudami, įrodo žmogaus menkystę ir leidžia daryti išvadą, jog tai, ką mes vadiname prigimtimi", yra antroji prigimtis" (430 fragmentas). Tik krikščionių tikėjimas nurodo čia matomus prieštaravimus, būtent žmogaus didybę ir menkystę, ir tik čia žmogus gali pradėti suvokti save. Paskalis nori išreikalauti iš proto tokių išvadų, kad žmogus būtų pasirengęs ieškoti Dievo. Lydėti klausiantįjį jo ieškojimuose, nurodyti jam kryptį, atskleisti reintegracijos į Dievo karalystę galimybę per tikėjimą Jėzaus Kristaus atpirkimu - tokia užduotis keliama kitoje pagrindinėje Minčių" dalyje, kurioje sutelpa ir išsamus krikščionių mokymas apie išganymą. N. Schnabel, žurnalo "Christsein heute" vyriausiasis redaktorius.
Raselo arbatinukas | |